City-managerul Cosmin Coman va fi mai important decit viceprimarii
Al doilea primar al Iasului

miercuri, 19 ianuarie 2005, 00:00
5 MIN
 <i><u>City-managerul Cosmin Coman va fi mai important decit viceprimarii</i></u><br> Al doilea primar al Iasului

Mutare foarte interesanta la Palatul Roznovanu, care va schimba considerabil raporturile de forta la virf in institutie. Primaria are, de ieri, un director general. In vestul Europei si in SUA, acesta este numit city-manager si este creierul care coordoneaza activitatea intregului oras. La Iasi, postul abia a fost infiintat acum doua zile. Desi primarul Gheorghe Nichita sustine ca directorul general nu va avea aceeasi putere de decizie ca in Vest, importanta noului post creat este clara. Potrivit organigramei votate de consilieri luni, directorul general va administra Directia Economica, cea de Control si Directia de Comunicare. La sefia acestora, pe post de
city-manager va fi Cosmin Coman, un colaborator apropiat al primarului inca de cind acesta era la RAJAC. Acesta va avea in subordine directa 302 angajati ai Primariei. Prin importanta directiilor pe care le va coordona, acesta poate fi considerat un al doilea primar al Iasului. Infiintarea acestui post a retezat drastic din atributiile celor doi viceprimari. Insumat, cei doi vor avea in subordine directa doar 119 angajati din Palatul Roznovanu. „Daca primarul vrea, viceprimarii stau in birouri ca niste papagali”, a afirmat viceprimarul Constantin Neculau in sedinta CL cind s-a votat noua organigrama.
Primarul Nichita a explicat ce va face noul
city-manager al Iasului. „Directorul general va fi un factor de decizie din Primarie. Viceprimarii au fost alesi de CL si vor avea un rol de reprezentare. Ei vor raspunde direct de un anumit sector si de tot ceea ce se intimpla in Primarie”, a explicat primarul Gheorghe Nichita.
Viceprimarii, cu buza umflata
Cosmin Coman, noul director general, se va intilni la sfirstul saptaminii cu toate persoanele de conducere ale directiilor din subordine. „Voi convoca o intilnire cu sefii directiilor pe care le coordonez, pentru a stabili procedurile de lucru si modelul de colaborare. Vom face o analiza-diagnostic pentru a observa unde trebuie sa operam anumite modificari”, a declarat Coman.
In urma infiintarii postului de director general, viceprimarii Constantin Adascalitei si Constantin Neculau ramin sa coordoneze doar doua directii si mai putin de un sfert din personalul aparatului administrativ al municipalitatii. Astfel, un viceprimar va coordona activitatea de la directia de Dezvoltare Urbana, iar celalalt, Directia Tehnica. Teoretic, cei doi viceprimari ar trebui sa coordoneze si regiile si societatile aflate in subordinea Consiliului Local. Viceprimarii vor avea in subordine servicii de genul administrare urbana, cadastru, urbanism sau GIS, in timp ce directorul general va prelua toata activitatea economica, cea de control si cea de comunicare. Astfel, directorul general va gestiona bugetul Iasului, care in acest an este de 2.900 miliarde lei, iar viceprimarii vor semna certificate de urbanism, vor coordona investitiile de la scoli si vor reprezenta Primaria la diverse festivitati. „Incerc sa stabilesc o echipa care sa poata lucra si fara mine. In aceasta echipa vor intra viceprimarii, secretarul CL si directorul general”, a explicat Nichita.
„Viceprimarii stau in birouri ca niste papagali”
„Ingrijorati” pentru viitoarele atributii ale viceprimarilor au fost si consilierii locali. In momentul in care alesii discutau despre noua organigrama a Primariei, Camelia Gavrila, consilier PNL, a cerut sa se stabileasca o legatura intre viceprimari si directorul general prin care acesta sa fie subordonat celor doi alesi sau macar pe aceeasi linie. „Nu este nevoie de nici o legatura. Daca primarul vrea, viceprimarii stau in birouri ca niste papagali, indiferent de liniile de pe organigrama”, a declarat, in sedinta de CL, viceprimarul Constantin Neculau. Acesta a mai spus ca este de acord cu noua organigrama atit timp cit il ajuta pe primar sa-si gestioneze mai bine activitatea. „Viceprimarii si primarul sint oameni politici si este foarte important pentru ei sa mentina legatura cu cetatenii. Ei vor reprezenta Primaria la manifestari si la celelalte evenimente la care le este ceruta prezenta”, a spus primarul in sedinta de CL.
Cosmin Coman, sef de promotie la Economie, are 31 de ani
Numarul doi din Primarie isi va prelua prerogativele in momentul in care organigrama va trece de analiza juristilor din Prefectura. „Coman nu este numit inca, dar el va ocupa sigur postul. Este un specialist in economie. Lucram de opt ani impreuna si ne cunoastem foarte bine. Stie sa realizeze o strategie, un master plan, o analiza si am mare incredere in el”, a spus primarul Gheorghe Nichita. In virsta de 31 de ani, Coman este casatorit si are o fata. Directorul general al Primariei a absolvit sef de promotie Facultatea de Stiinte Economice, din cadrul Universitatii Al.I. Cuza, iar din 2004 este doctor in economie. In ultimii zece ani, Coman a urmat mai multe cursuri de specializare in tara si strainatate, in prezent ocupind si functia de secretar al Consiliului Director al CS Poli Unirea. Din 1996 si pina in prezent, cariera directorului general s-a situat pe o cale ascendenta. Daca in 1996 acesta ocupa functia de economist la SC „Zimbru”, din toamna anului 1998 Coman a intrat in aparatul administrativ de la RAJAC, ocupind postul de economist in cadrul Compartimentului de Tarife, Preturi si Analiza economica. In noiembrie 2003, acesta a fost detasat de la RAJAC si a fost numit sef de cabinet al primarului.
Ce face in SUA un city-manager
Functia de city manager este o particularitate a sistemului administrativ din Statele Unite ale Americii care a fost importata intre timp si in Uniunea Europeana, mai nou, chiar si in Romania. Bacaul este primul oras din tara care a aprobat o astfel de organigrama. In orasul Santa Clara, din SUA, functia de city manager este echivalenta cu cea a unui director executiv. Cea mai importanta atributie este cea de coordonare a punerii in practica a hotaririlor luate de forul de conducere local, echivalentul consiliului local din Romania. In plus, la fiecare inceput de an fiscal, city-managerul se ocupa cu intocmirea proiectului de buget local pe care il prezinta si pentru care isi asuma responsabilitatea in fata forului local. Tot cu aceeasi ocazie, city-managerul prezinta un raport privitor la nevoile financiare ale orasului pentru anul in curs. Pe de alta parte, city-managerul este raspunzator de numirea si de demiterea tuturor functionarilor si angajatilor Primariei. Proprietatile detinute de Primarie sint administrate de biroul city-managerului. Tot acest compartiment se ocupa si de relatiile publice sau de cele cu presa, de diferitele contracte, proiecte speciale sau de cercetare, de coordonarea directiilor din subordinea Primariei, precum si de coordonarea executiei bugetare. Biroul city-managerului coordoneaza direct activitatea serviciilor de urgenta si semneaza contractele de parteneriat intre municipalitate si camera de comert si industrie. (Felix GUZGA)

Comentarii