iau Iasul la bani marunti

vineri, 14 noiembrie 1997, 00:00
4 MIN
 iau Iasul la bani marunti

Dupa ani de zile in care numai s-a vorbit de mii de ori despre cele trei investitii vitale pentru judetul Iasi – Aeroportul international, Zona Economica Libera si autostrada Bucuresti-Iasi -, lucrurile par sa inceapa sa mearga mult mai convingator. Vizita de patru zile pe care reprezentantii concernului american "TecUSA" au efectuat-o in Iasi reprezinta, prin amploare si perspective, o premiera de o importanta incontestabila. Americanii veniti din Carolina de Nord, unul din cele mai bogate state din SUA, considerat chiar o "Elvetie" a continentului nord-american, au privit orasul si judetul Iasi cu un interes dincolo de orice asteptari. Dupa ce au pus sub lupa, timp de citeva zile, intreaga infrastructura a zonei, reprezentantii "TecUSA" au stabilit ca merita sa se intoarca aici.
Astazi, "Monitorul" prezinta in exclusivitate schita viitorului Aeroport international, conform proiectului actual, si programul de cheltuieli necesare, asa cum a fost stabilit de capii judetului, intitulat "Aeroportul – pas cu pas". O mare parte din cele aproximativ 6 milioane de dolari necesare acestei investitii, la care se vor adauga alte citeva milioane pentru ZEL, ar putea fi acoperite de oamenii de afaceri americani pe care "TecUSA" urmeaza sa-i reprezinte. Indiferent de ce rezerva viitorul, conducerea judetului este pentru prima data optimista. Sefii Consiliului Judetean au fost efectiv urniti din loc de rapiditatea si pragmatismul american in afaceri. Acest lucru a fost confirmat si de Liviu Antonesei, presedintele Consiliului Judetean, care "nu credea ca atitea lucruri s-au putut face in doua zile si jumatate. Ritmul lor de lucru este mai rapid decit al nostru. Cu firma germana Ruhr-Wasser am asteptat un an de zile pina la scrisoarea de intentie".
Steve Cavanaugh, David Smith si Roy Pender, reprezentanti ai concernului de consultanta "TecUSA", din Carolina de Nord, au semnat, ieri, impreuna cu Liviu Antonesei, presedintele Consiliului Judetean, protocoale de intentii de afaceri privind Zona Economica Libera (ZEL), Aeroportul Iasi si RAJAC. Aceste intentii se vor concretiza in lunile februarie-martie, anul viitor. Pina atunci, pe baza schimburilor permanente de informatii bilaterale, administratie-TecUSA, vor fi identificate firmele americane care vor investi in economia locala.
Steve Cavanaugh a avansat in cursul discutiilor cu Alexandru Deac, comandantul Aeroportului, ideea schimbarii amplasamentului actual al zonei aeroportuare, deoarece nu corespunde situarii sale ca punct central in ZEL. Alexandru Deac este "de acord ca situarea Aeroportului nu corespunde standardelor ZEL, extinderea cailor de rulare inseamna deja sa intram masiv in terenurile comunei Aroneanu. Decizia a fost luata in anii ’60 cind nu s-a tinut cont de o dezvoltare ulterioara a zonei. Indiferent daca ramine acolo unde este sau se schimba amplasamentul, trebuie alocate fonduri foarte serioase". Precaut, Steve Cavanaugh ne-a declarat ca "pina la realizarea unui studiu concret este greu de spus care este solutia. Exista o infrastructura la vechiul amplasament, dar a fost lasata in paragina".     In penultima zi petrecuta la Iasi, prins de discutia cu Alexandru Deac, David Smith a inceput sa deseneze pe o coala de hirtie, grafica unei vederi de ansamblu asupra integrarii Aeroportului in ZEL. Asistind la discutie, reporterul "Monitorului" i-a solicitat acestuia citeva explicatii privind punctul sau de vedere asupra planului ZEL. David Smith ne-a explicat ca "Aeroportul gindit in cadrul ZEL ofera multe oportunitati de afaceri. Ne-am gindit la o corelare intre zona urbana, aeroport si o cale ferata care sa lege gara internationala de aeroport. Exact asta explica graficul pe care l-am realizat. Evaluam potentialul ZEL tinind cont si de orasele din regiune, de felul in care ZEL poate constitui un liant intre acestea. De asemenea, sintem preocupati de existenta unor depozite de marfuri. Aeroportul trebuie sa devina un nod de comunicatie in regiune, precum si o legatura cu exteriorul acesteia".
Conducerea Aeroportului a realizat un plan de dezvoltare in cinci etape, pina in anul 2000. Prin realizarea acestui plan, Aeroportul ar deveni nr.1 in regiunea Moldovei si un punct focal de interes pentru tarile din fosta Uniune Sovietica. La aceasta data, in Occident nu este permis accesul aeronavelor de tip cargo din aceste tari, din cauza conditiilor tehnice. Aeroportul din Iasi ar putea deveni un punct de tranzit, prin crearea unor depozite de marfuri aduse de aeronavele din fostele tari sovietice si transportate de alte aeronave mai performante catre Occident.
Prima faza a planului a inceput in 1996 prin realizarea unui sistem de iluminare a zonei aeroportuare. In 1997 urmeaza sa fie finalizata extinderea terminalului pentru pasageri, care este realizat in proportie de 25 %. In a treia etapa, in 1999, este prevazuta extinderea caii de rulare de la 1800 m la 2500 m, evaluata la aproximativ 3 milioane USD. In a patra etapa se prevede construirea unui terminal cargo, evaluat la 1 milion USD. In ultima faza, in anul 2000 va fi finalizat terminalul international, evaluat la aproximativ 1,5 milioane USD. (Fanica DUMITRASCU)          

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii