Primaria lucreaza la un plan exploziv: Sens unic pe toate strazile din Centru

luni, 02 iunie 2003, 23:00
10 MIN
 Primaria lucreaza la un plan exploziv: Sens unic pe toate strazile din Centru

Schimbarea la fata. Asa ar putea fi numit, generic, noul plan al expertilor din Primarie. Pe masa de lucru a functionarilor si a politistilor din Comisia de Circulatie se afla un ambitios proiect de fluidizare a circulatiei auto din centrul Iasului. Cit mai multe strazi cu sens unic in Centru, astfel poate fi rezumat planul. Viceprimarul Vasile Dumitriu a vorbit, ieri, de cel putin 10 strazi pe care se va circula pe un singur sens. Cea mai spectaculoasa mutare ar putea fi transformarea bulevardelor Independentei si Stefan cel Mare in artere cu sens unic. „Sensurile unice sint solutia pentru aglomeratia din traficul iesean”, a declarat subcomisarul Petru Frunza, seful Politiei Rutiere. In proiectele municipalitatii, pe strazile Sf. Andrei, Uzinei, Armeana si Smirdan se va circula intr-un singur sens.
Instituirea sensului unic pe strazile centrale va fi discutata in Comisia de Circulatie ce se va intruni astazi la Primarie. „Am fluidiza circulatia si s-ar crea foarte multe locuri de parcare”, a motivat viceprimarul Vasile Dumitriu, seful Comisiei de Circulatie, interesul pentru promovarea acestui proiect.
Sens unic pe Independentei si Stefan cel Mare?
La orele de virf, pe bulevardele Independentei, Stefan cel Mare, dar si pe stradutele secundare din zona se circula bara la bara. Astfel, atit soferii, cit si politistii de la Rutiera au lansat ideea transformarii celor doua bulevarde in artere cu sens unic. Proiectul ar putea fi explicat astfel. Din dreptul semaforului din Tg. Cucu, de la parcarea Manastirii Golia sa se instituie sens unic in directia de mers spre Piata Eminescu. Al doilea sens unic, cel de pe Stefan cel Mare, ar urma sa porneasca de la Casa Modei pe directia de mers spre Primarie pina in fata Palatului Culturii, la intersectia cu A. Panu.
Avantajele acestui plan ar fi descongestionarea traficului pe strazile principale din Centru, dar si marirea numarului de locuri de parcare care s-ar putea amenaja pe benzile de linga bordura. Acest proiect are insa si dezavantaje. „Transformarea bulevardelor centrale in strazi cu sens unic a fost aplicata cu succes la Cluj si Brasov. Totusi, orasul nostru este organizat altfel, si solutia aceasta s-ar putea sa dea gres la noi. As spune ca sint 50% sanse sa mearga”, este de parere subcomisarul Petru Frunza, seful Politiei Rutiere iesene. El recomanda intocmirea unui studiu de trafic, care sa ia in calcul atit numarul autovehiculelor si frecventa acestora, cit si amplasamentul obiectivelor economice din Centru.
Trebuie reorganizate liniile RATEC
Pentru viceprimarul Vasile Dumitriu, problema acestui proiect este reorganizarea transportului in comun. „In ceea ce priveste autobuzele si microbuzele nu ar fi nici o problema, pentru ca le-am devia foarte usor traseele. Daca luam insa in calcul troleibuzele, situatia se complica, deoarece ar trebui sa mutam o buna parte din reteaua de electrificare”, a subliniat Dumitriu. Tot viceprimarul a avansat un plan in acest sens, care ar trimite troleibuzele de pe b-dul Independentei (sensul spre Tirgu Cucu), pe strazile Musicescu, Arcu si Stefan cel Mare.
Buchet de strazi cu sens unic in Centru
Modelul strazilor cu sens unic ar putea fi insa aplicat cu usurinta in cazul strazilor centrale de mai mica importanta. „Avem exemplul strazilor mici si paralele care fac legatura intre strada Cuza Voda si B-dul Independentei. Spre exemplu, Vasile Alecsandri este o strada cu sens unic, din Piata Unirii spre B-dul Independentei. Perechea ei este strada Ion C. Bratianu, care este cu sens unic din Independentei spre Cuza Voda. Vom extinde acest model la multe alte strazi din zona centrala si semicentrala a Iasului”, a subliniat viceprimarul Vasile Dumitriu. Astfel, strada V. Stroescu, care porneste de linga Filarmonica si este cu sens unic spre la B-dul Independentei, ar putea avea ca „sora geamana” si de sens invers strada George Enescu, iar sensul unic ar fi pe strada Armeana, pina in spatele Halei Centrale.
O alta modificare va fi cea a strazii Dancu, acum cu doua sensuri. In proiectul viceprimarului Vasile Dumitriu, aceasta strada va fi cu sens unic spre Independentei, fiind la baza strazii V. Stroescu. In aceeasi zona se afla si strada Sf. Sava. Si aceasta va fi cu sens unic, directia de mers urmind sa fie cea din dreptul terasei „Joker” pina la intersectia cu Strada Armeana.
Alte perechi de strazi cu sens unic
Strada Smirdan este o alta artera propusa pentru sensul unic. „Am remarcat ca soferii care ies de pe Smirdan pe Sf. Lazar au probleme serioase sa se incadreze in trafic. Solutia ar fi sa o facem cu sens unic, dinspre Sf. Lazar spre Tudor Vladimirescu”, a explicat Dumitriu. „Perechea” strazii Smirdan va fi Splaiul sting al Bahluiului, strada ce are deja sens unic pe directia de mers din Tudor Vladimirescu spre Podu Ros.
Aceeasi soarta o va avea si Strada Uzinei, dar si Sf. Andrei, aflata in prelungire. Astfel, soferii ar urma sa mearga doar de la sediul „Distrigaz” spre sediul „Electrica” si apoi pe Sf. Andrei pina la intersectia cu strada Palat. Acesta ar fi un sens unic. In sens invers s-ar putea circula din Podu Ros pe Splai Bahlui mal sting prin Podul de Piatra si ulterior pe strada Silvestru.
Insa, pentru aceeasi zona, viceprimarul Dumitriu mai vede un sens unic. Din dreptul finantelor publice locale de pe Stefan cel Mare, pe strada Colonel Langa, prin spatele Mitropoliei pe strada Crisan continuind cu Horea si cu Petru Rares, care ar asigura iesirea pe strada Arcu. „Mai multe strazi din perimetrul central ar putea avea aceeasi destinatie. O prima consecinta ar fi cresterea imediata a capacitatii de parcare. De altfel, dupa ce vom reglementa regimul strazilor cu sens unic vom reface marcajul stradal, in sensul ca vom delimita noi benzi si noi locuri de parcare”, a concluzionat viceprimarul Dumitriu. (Mihai POPA)
La Brasov, prin Centru se circula si cu 100 km pe ora
Un oras care pare sa-si fi rezolvat problema traficului aglomerat este Brasovul. Aici, dupa cum probabil ieseni care au fost au vazut, prin centrul orasului trec adesea masini care au viteze chiar si de peste 100 de kilometri la ora. Aceasta din cauza sensurilor unice pe bulevarde, dar si datorita gardurilor inalte care le imprejmuiesc. Contactat telefonic ieri, viceprimarul orasului Brasov, Gheorghe Scripcaru, a afirmat ca sensurile unice in Centru sint singura solutie de fluidizare a traficului. „Am introdus acest sistem treptat, in ultimii patru-cinci ani, si pot sa spun ca functioneaza. Este o solutie buna, pe care o recomand si altor orase sufocate de trafic”, ne-a declarat viceprimarul Gheorghe Scripcaru.
„Aleea infratirii” in fata Teatrului National
Esplanada din fata Teatrului National va cunoaste imbunatatiri substantiale in acest an. Aceasta va fi extinsa pina la parcul din fata, iar masinile nu vor mai avea acces in zona. Dupa amenajare, parcul din fata teatrului ar putea fi asemanat cu Sunset Boulevard de la Hollywood, celebru pentru numele actorilor scrise direct pe trotuar. „Aleea care strabate esplanada va primi numele de ?Aleea Infratirii? si va avea montate 22 de plachete din bronz cu numele si stema fiecarei localitati cu care este infratit Iasul”, a precizat Simirad la inceputul acestui an, cind proiectul a fost facut public. Intreaga esplanada va fi pavata cu dale noi, va primi un set nou de „mobilier urban”: banci si felinare, iar fintinile arteziene vor fi reamenajate. Potrivit arhitectului-sef Ionel Oancea, iesenii vor putea sa se plimbe pe „Aleea Infratirii” pina la sfirsitul acestui an. (C.P.)
Semafoarele vor avea cronometru
Anul acesta, Primaria va investi peste doua miliarde de lei pentru semaforizarea intersectiilor de la Gara, Piata Eminescu si a celei din fata Policlinicii 1. In opinia specialistilor din Primarie, aceste amenajari vor avea ca efect „aerisirea” traficului din centrul orasului. „Noile semafoare vor fi dotate cu temporizatoare, adica niste cronometre care vor numara invers secundele ramase pina la schimbarea culorii. Ele vor fi de mare folos, mai ales in Piata Eminescu, unde trebuie sa te orientezi foarte rapid in trafic”, a explicat Mihai Chirica, seful Directiei Tehnice din cadrul Primariei. El a adaugat ca, incepind de anul viitor, toate intersectiile centrale vor fi dotate cu temporizatoare. „Vom reconditiona semafoarele pentru pietoni, care vor avea si ele cronometre. Ca element de noutate, vor fi introduse si semafoare pentru tramvaie, iar teoretic este posibil sa apara si semafoare pentru biciclisti”, a precizat Chirica. Toate aceste schimbari sint impuse de noul Cod Rutier, insa nu vor putea fi realizate mai devreme de anul viitor, deoarece cheltuielile aferente nu au fost incluse in bugetul din acest an. (C.P.)
Ce se mai intimpla cu soseaua de centura Pacurari – Nicolina
Iasul ar putea avea o sosea de centura. Pe 30 aprilie 2002 a fost aprobat studiul de prefezabilitate privind constructia soselei. „Lucrarile vor demara pe tronsonul str. Cicoarei – str. Arhitect Berindei, urmind ca anul viitor sa deviem practic DN 28 prin sesul Bahluiului si sa facem jonctiunea cu strada Cicoarei”, spunea viceprimarul Vasile Dumitriu anul trecut. Investitia in realizarea centurii orasului era estimata la 40 miliarde lei, jumatate fiind contributia bugetului local, iar restul urmind sa fie alocat de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei. Astfel, Primaria vrea sa devieze circulatia masinilor grele spre periferia orasului, inainte de intrarea in Pacurari. Centura va traversa perpendicular sesul Bahluiului, ajungind pina la capatul strazii Cicoarei, continuindu-se pe sub dealul Galata, pe strada Arh. Berindei, pina la iesirea in soseaua Nicolina. Daca centura va fi realizata, masinile care circula spre Vaslui vor urma acest traseu, continuindu-si drumul pe bulevardul Poitiers si apoi, pe soseaua Bucium. In cazul in care camioanele se indreapta spre Albita, de la iesirea de pe b-dul Poitiers, acestea isi vor urma drumul pe strada Trei Fintini. Insa, din lipsa banilor, soseaua de centura a ramas in stadiul de proiect. (C.P.)
Un nou bulevard pe malul Bahluiului
In inima Iasului va rasari un nou bulevard. Acesta va fi localizat pe malul drept al Bahluiului, intre Podul de Piatra si Podu Ros, de unde vor fi scoase liniile de tramvai. Pe noua artera, singurele mijloace de transport in comun ar fi troleibuzele. „In perspectiva, pe acolo vor circula troleibuze, care vor face legatura intre cartierele Alexandru cel Bun si Tudor Vladimirescu” a explicat viceprimarul Vasile Dumitriu. Masinile de orice tonaj vor putea folosi aceasta cale de acces, iar circulatia din zona se va descongestiona. „Noul bulevard va prelua o mare parte din traficul auto, iar Soseaua Nationala va ramine o simpla alee de cartier” a precizat Vasile Dumitriu. Si albia Bahluiului este cuprinsa in plan. Viceprimarul a spus ca lucratorii de la „Apele Romane” o vor delimita cu un gard din bare de fier, cu rol ornamental, iar pasarela pietonala „Ghibanescu”, cunoscuta si sub numele de „Podul de Lemn”, va fi reconstruita. Intreaga amenajare va fi dominata de „Piramida lui Dubet”, noul sediu al regiilor, despre care viceprimarul Dumitriu a spus ca va fi o reusita arhitectonica. „Cind va fi terminata, la mijlocul acestei veri, va fi o cladire dupa care va intoarce capul orice trecator”, a subliniat Dumitriu. Proiectul noilor amenajari va fi gata in luna august. Nu se cunoaste inca ce nume va avea viitorul bulevard. (C.P.)
Inca 2.200 de locuri de parcare pina la sfirsitul anului
Pina la sfirsitul acestui an, Iasul va avea 2.200 de noi locuri de parcare. Acestea vor fi amenajate fie prin construirea de noi parcari sau extinderea celor deja existente, fie prin marcarea unor noi spatii de stationare, pe banda dreapta a strazilor. Noile parcari vor costa bugetul local circa 18 miliarde de lei. In Iasi exista, la ora actuala, circa 80.000 de autoturisme si doar 33.000 de locuri de parcare, majoritatea intre blocuri. „Intr-o prima faza, am identificat acele spatii virane care nu sint nici locuri de joaca, nici spatii verzi si nici nu sint revendicate
de fostii proprietari. Acolo urmeaza sa amenajam noi parcari”, a declarat
Mihai Chirica, seful Directiei Tehnice din cadrul Primariei. Vor exista astfel urmatoarele parcari: una intre strazile Canta si Pacurari, cu o capacitate de 30 de locuri; una pe b-dul Socola, in dreptul blocului F1, cu 40 de locuri; alta pe b-dul Iorga, in dreptul caminelor „Tehnoton”, cu 30 de locuri. Si pe b-dul Chimiei in dreptul Mall-ului, va fi construita o parcare, care va servi si ca baza pentru autobuzele ce efectueaza transport interjudetean. Pe linga amenajarea de noi parcari, Primaria le va extinde pe cele deja existente. Astfel, dupa reamenajare, parcarea din A. Panu va avea o capacitate de 75 de locuri, iar cea din spatele fostei Banci Agricole, circa 80 de locuri. Foarte multe spatii de parcare vor fi amenajate prin desfiintarea semnelor de „oprire interzisa” si rezervarea benzii drepte pentru stationarea autoturis-melor. „Am eliminat aceste restrictii tocmai pentru a nu-i pune pe soferi in conflict cu legea”, a precizat, la rindul sau, viceprimarul Vasile Dumitriu. Vor disparea „opririle interzise” din dreptul Universitatii „Al.I. Cuza”, de pe strada Gavriil Musicescu, de pe strada Silvestru, in dreptul „Electrica”, de pe Calea Chisinaului, de la intersectia cu Primaverii pina la „Ceramica” SA. Vor aparea circa 470 de noi locuri pentru
stationarea masinilor pe strada Sarmizegetusa, alte 100 de locuri pe strada Luca Arbore si 250 de locuri pe aleea Tudor Neculai, in cartierul CUG. De asemenea, soferii vor putea stationa pe malul drept Splai Bahlui, intre Podu Ros si b-dul Primaverii, precum si pe b-dul Tutora, intre Podu Ros si Tesatura. Masinile vor putea parca „in spic” pe b-dul Iorga, intre Piata Nicolina si Gara Internationala, dar si longitudinal, pe b-dul Primaverii. (C.P.)
Rondul din Piata Eminescu va fi mutat
Largirea soselei Pacurari va insemna aparitia a cite doua benzi de circulatie pe fiecare sens de mers, fata de una, cit este in prezent. Totusi, bulevardul nu va fi marit decit din dreptul Bibliotecii Universitare pina la intersectia cu strada Fatu. Refacerea intersectiei din piata „Mihai Eminescu” presupune marirea rondoului aflat in mijlocul sensului giratoriu si deplasarea acestuia cu citiva metri in directia Bulevardului Independentei. „Prin largirea rondoului, in interiorul acestuia vor putea stationa doua tramvaie, in loc de unul ca in prezent”, a precizat ing. Cornel Dumitriu, inspector in cadrul Directiei Tehnice a Primariei. Acesta a adaugat ca, in urma refacerii intersectiei, va fi amenajata si o parcare cu 65 de locuri in fata Casei Studentilor. Estimativ, costul lucrarilor se va situa in jurul cifrei de 3 miliarde lei. Pentru a fluidiza traficul dupa largirea soselei Pacurari, s-a facut deja un proiect de semaforizare, care presupune amplasarea a cinci semafoare in aceasta intersectie. Astfel, la iesirea din Copou, inainte de trecerea de pietoni va fi amplasat un semafor, care va functiona sincron cu un altul care va fi instalat la capatul strazii Gavriil Musicescu, in statia de tramvai de la Palatul Telefoanelor. Cind aceste semafoare vor avea verde, deplasarea va fi fluida din Copou spre Gavriil Musicescu si spre Independentei. In acelasi timp, cei care vin de pe G. Musicescu vor avea liber pentru a urca pe Copou. Insa, pentru a se deplasa in Pacurari, acestia vor trebui sa opreasca la un alt semafor care va fi amplasat in dreptul rondoului din intersectie la citiva metri in fata statuii lui Mihai Eminescu. Celelalte doua semafoare vor fi instalate unul in dreptul Bibliotecii Centrale Universitare, iar celalalt la iesirea de pe B-dul Independentei, si vor functiona sincron. Cind acestea vor avea culoare verde, impreuna cu cel de linga rondou, restul de doua vor indica culoarea rosie. (C.P.)

Comentarii