RATEC jumuleste banul public cu viteza de 55 milioane pe zi

luni, 07 aprilie 2003, 23:00
3 MIN
 RATEC jumuleste banul public cu viteza de 55 milioane pe zi

In fiecare ora, orice mijloc de transport in comun al RATEC aduce o gaura de 20.000 de lei. Aparent, o suma insignifianta. Dar daca inmultim aceasta suma cu cite 16 ore de mers zilnic, si apoi cu 170, cite mijloace de transport are RATEC, rezulta o suma de 55 milioane de lei. Adica pierderile pe o singura zi ale regiei de transport electric. La nivelul unui an, gaura ajunge colosala: 20 miliarde de lei. Calculul de mai sus nu este ipotetic, ci este scos din bilantul contabil al regiei pe 2002. „Din acestea, numai 13 miliarde de lei reprezinta pierderi din exploatare”, a declarat Neculai Abalasei, directorul RATEC.
Al patrulea an cu pierderi imense
Practic, in anul care a trecut, RATEC a pierdut cite trei tramvaie second-hand zilnic. Aceasta, luind in considerare ca, recent, regia de transport a achizitionat astfel de vagoane la numai 500 de euro bucata. Anul 2002 este al patrulea incheiat de regia de transport cu pierderi masive. Degringolada a inceput in 1999, cu o suma in dreptul capitolului „pierderi” de 13 miliarde de lei. Un an mai tirziu, suma se ridica la 19 miliarde, iar in 2001 a fost atins pragul de sus: pierderi de 26 de miliarde de lei la sfirsitul anului financiar. Fata de aceste cifre, anul trecut pare sa se fi inregistrat o usoara revigorare, avind in vedere ca pierderile au fost de „numai” 20 miliarde de lei. Cu toate acestea, lucrurile stau exact pe dos, adica mai rau, pentru ca in acest moment RATEC are datorii de aproape 20 miliarde de lei la „Electrica”, ceea ce nu se intimpla la sfirsitul lui 2001. Cu alte cuvinte, in acest moment, regia de transport electric este amenintata la fiecare secunda cu tragerea heblului si oprirea tuturor tramvaielor si troleibuzelor in mijlocul traficului.
„Disponibilizari, aceasta e solutia”
„Cam 7 miliarde de lei reprezinta numai penalitati neplatite la bugetul de stat, care se trec la pierderi, in contabilitate”, a spus Abalasei. Ceea ce inseamna ca pierderile din exploatare, adica din transportul efectiv, s-au cifrat la numai 13 miliarde de lei, numai jumatate din pierderile anului 2001. Dar trebuie spus ca aceste pierderi au fost produse numai de tramvaie si troleibuze, nu si de autobuze, care nu au fost luate in calcul la bilantul contabil al RATEC. „Este vorba de scumpirile din 2002, cu care regia nu a putut tine pasul din cauza pretului mic al biletelor”, a explicat Antimir Dasu, unul dintre membrii Consiliului de Administratie (CA) al RATEC. Masurile care ar trebui luate pentru a diminua pierderile sint clare, pentru Dasu. „Disponibilizari, aceasta e solutia”, a spus membrul CA. In opinia acestuia, managementul regiei pacatuieste prin mentinerea unui „aparat greoi” de personal, care ar trebui modificat. (Catalin PRISACARIU)
Noul Cod al Muncii pune cruce restructurarii firave de la RATEC
Noul Cod al Muncii afunda si mai tare RATEC in groapa datoriilor. Conform noii legislatii a muncii, nici un angajat al regiei nu poate fi remunerat cu o suma mai mica decit salariul minim pe economie, adica 2,5 milioane de lei. Aceasta prevedere da peste cap planul lui Abalasei de a salariza personalul in functie de performante. In ultimele trei luni, angajatii regiei au primit intre 80 si 85% din salariu, conform unei hotariri de CA de la sfirsitul anului 2002, care stipula remunerarea in functie de incasarile de la strada. „Ca sa pot plati datoria la ?Electrica? si salariul minim pe economie, va trebui sa disponibilizam 300 de oameni”, a spus ieri directorul RATEC, la o intilnire cu liderii sindicali ai regiei. Masura a fost intimpinata cu proteste de sindicate. „Am solicitat sa se justifice aceste disponibilizari, dar nu am primit inca nici un raspuns. Nu credem ca este nevoie sa fie dati afara atitia oameni”, a declarat Vasile Sandu, lider sindical. Acesta a lasat sa se inteleaga ca, daca masura va fi aplicata, sindicalistii nu vor ramine pasivi. (C.P.)

Comentarii