Un milion de dolari ascunsi in pijama

marți, 21 noiembrie 2000, 00:00
5 MIN
 Un milion de dolari ascunsi in pijama

Un individ imbracat in pijama si care se plinge ca-l dor toate, de la inima si ficat pina la oase si articulatii, este suspectat ca a facut sa dispara rezervele de motorina a patru judete. Virgil Stoleru, gestionarul care avea la cheie cele 2.600 tone de motorina disparute din Depoul Pascani, sta in rezerva 11 de la Spitalul CFR din Iasi, plingindu-se ca sufera de cardiopatie ischemica: "Ma dor toate cele, am tensiune 20 cu 9, imi vijiie capul, abia pot sa stau pe picioare", ne-a spus el dupa ce l-am gasit stind de vorba pe hol cu un barbat necunoscut. Cind ne-a vazut, a intrat in rezerva, s-a intins in pat si a inchis ochii. "Nu stiu nimic despre motorina, nu sint vinovat", ne-a raspuns mecanic. Dupa mai multe insistente, a incercat sa explice ca motorina a intrat pur si simplu in pamint: "Conductele subterane erau vechi, cine stie cite gauri au fost, poate s-a dus in pamint". Asta a fost tot ce am putut scoate de la Virgil Stoleru, cel care a disparut de la serviciu cu citeva zile inainte de a se descoperi uriasa "gaura neagra", acum doua saptamini.
Initial, gestionarul a incercat sa se interneze la "Socola", insa directorul spitalului, prof. Petru Boisteanu, l-a trimis acasa dupa ce s-a convins ca nu are nimic "cu capul". Insa, pe 15 noiembrie, Stoleru a schimbat spitalul, internindu-se la CFR pentru cardiopatie ischemica. Acum, politistii asteapta sa se faca bine pentru a-l audia, conform celor declarate de mr. Vasile Costiug, seful Politiei TF Pascani. Costiug a mai facut o marturisire importanta: "Am vorbit cu sotia lui si mi-a spus ca, in ultimele doua saptamini inainte de a se descoperi lipsa motorinei, nu mai minca, nu mai vorbea, statea ingindurat. Cind sotia il intreba ce are, spunea ca nu are ea cu ce sa-l ajute". S-ar putea intelege ca Virgil Stoleru a fost constient de golirea nejustificata a cazanelor de depozitare si ca astepta cu infrigurare izbucnirea scandalului. Acest lucru s-a petrecut miercuri, 8 noiembrie, cind Stoleru se afla deja de doua zile in concediu medical. De atunci si pina astazi, nimeni nu l-a strins cu usa pe gestionarul de la Depoul Pascani, organele de ancheta asteptind ca omul sa se faca bine, cu toate ca in discutie nu se afla 2-3 milioane de lei, ci nu mai putin de 28 de miliarde (mai bine de un milion de dolari), la cit este evaluata motorina de care nu i se mai da de urma.
In general, ancheta declansata la Depoul Pascani este extrem de originala. Maiorul Costiug, de la Politia TF, nu face nici un pas inainte pentru aflarea adevarului, asteptind sa primeasca un raport financiar de la expertii contabili ai Regionalei Iasi. "Nu pot sa incep ancheta daca nu stiu exact cit lipseste. Poate a dat motorina la remizele care apartin de Pascani si n-a inregistrat-o in acte. Pina nu stiu cit este prejudiciul, nu pot face nimic", si-a justificat pasivitatea Vasile Costiug.
Paralel, ancheta contabililor veniti de la Iasi sa cerceteze gestiunea lui Stoleru se realizeaza in cel mai mare secret. Ziaristii sint tinuti la poarta, Depoul fiind pazit ca o unitate militara ultrasecreta. O singura informatie am putut smulge de la un membru al comisiei, care n-a vrut sa-si divulge numele: "Din verificarile tehnice facute rezulta ca nici cazanele, nici conductele de legatura nu prezinta fisuri; deci motorina n-avea cum sa se scurga in acest fel". Astfel, acest punct de sprijin al lui Virgil Stoleru s-a naruit. Nici Costiug nu crede in pierderea motorinei prin conducte: "Nici intr-o suta de ani n-ar fi curs 2.000 de tone". In prezent, cazanele golite in conditii ramase misterioase sint spalate, vopsite si resigilate pentru a fi reumplute, vagoanele asteptind de citeva zile in Depou.
Pe acest fond de secretomanie, zvonistica face ravagii. Toti ceferistii din Regionala Iasi vorbesc despre aceasta motorina disparuta. Unii isi amintesc ca o singura data au mai auzit de o frauda de asemenea proportii, in 1992, la Constanta, insa totul a fost musamalizat. Dar acestea sint doar zvonuri pe care sefii Regionalei, prin ascunderea oricaror informatii, nu fac decit sa le incurajeze. Singura certitudine este ca cele 2.600 tone de combustibil nu puteau disparea peste noapte, nici macar in jumatate de an, ci intr-un timp foarte indelungat si intr-un sistem de sustragere organizat. Anonimul membru al comisiei de ancheta ne-a marturisit ca nu se poate fura atit motorina decit cu autocisterna sau direct cu vagonul, pe calea ferata, dar ca, deocamdata, nimic nu poate fi demonstrat. Astfel, se profileaza ideea ca Depoul Pascani a fost scapat de sub control, fiind compromisa nu numai imaginea sefilor de aici, ci si a Regionalei si a Cailor Ferate, in general. "Daca se fura cu canistra sau chiar cu butoiul, nu se putea ajunge pina aici", ne-a spus maiorul Vasile Costiug, convins ca nu aceste metode au golit depozitele.
Plecind de la aceste date, prin Pascani circula tot felul de scenarii. La capatul orasului, inspre nord, exista o linie dezafectata, construita pe vremuri pentru a face legatura intre barajul de pe Siret si calea ferata care duce spre Suceava. Linia se afla pe cimp, la marginea suburbiei Lunca. La mijlocul distantei dintre baraj si calea ferata principala exista un loc in care pamintul este imbibat cu motorina. Din acel loc, la marginei caii ferate se observa urme de masini grele lasate in iarba. Unii localnici spun ca noaptea erau aduse aici vagoane cu motorina pentru a fi incarcata in autocisterne. Interesant este ca politistii din Pascani nu au cercetat deloc zona.
O alta enigma este neimplicare a Parchetului de pe linga Curtea de Apel Iasi in aceasta ancheta. In cazuri extrem de grave, cum este si acesta in care se cerceteaza disparitia a 28 miliarde de lei, procurorii sint cei care conduc ancheta. Insa acum nu s-a intimplat acest lucru, totul fiind lasat pe miinile Politiei TF din Pascani, care la rindul sau asteapta ancheta contabililor de la CFR.
Vom reveni.
(Gabriel GACHI, Cristian DROANTA)

Comentarii