O fantoma bintuie Primaria

marți, 09 septembrie 2008, 20:52
4 MIN
 O fantoma bintuie Primaria

Mii de masini trec zilnic peste adevarate capcane. Muncipalitatea pare ca a uitat treaba neterminata pe intreg bulevardul Nicolina. Din Podu Ros si pina la la capat CUG strada este brazdata de sina de tramvai abandonata de 11 ani. Infrastrutura de transport s-a degradat si prezinta risc mare de accidente.

Edilii au planuri pentru strada Nicolina, dar nu au si fonduri. Refacerea carosabilului si a liniilor de tramvai ar costa in jur de 9,5 milioane euro. Altfel, sina de tramvai se va degrada in continuare, devenind un pericol pentru circulatia masinilor. Chiar luna trecuta un tinar a pierdut controlul scuterului pe linia de tramvai din CUG si a necesitat ingrijiri medicale.

Sina e abandonata de 11 ani

Fostul traseu de tramvai numarul 9 a fost abandonat de municipalitate in 1997. Decizia a fost luata dupa mai multe accidente in care au fost implicate tramvaie.

Practic, s-a ajuns la concluzia ca infrastructura existenta nu este adecvata circulatiei cu tramvaiele. La momentul respectiv, traseul de tramvai era unul dintre cele mai profitabile operate de regia de transport.

Chiar daca prin CUG nu au mai trecut tramvaie de peste 11 ani, sina a ramas si s-a degradat de la an la an. Acum, pe mai multe portiuni, bucati de tabla din ceea ce trebuia sa fie calea de rulare a tramvaielor au sarit si pot provoca accidente groaznice. Soferii risca sa ramina si fara cauciucuri, dupa un drum pe linia de tramvai spre CUG. Soferii nu pot evita banda cu linia de tramvai. In special in orele de virf, circulatia auto s-ar bloca fara acea banda.

"Pentru reabilitarea partii carosabile avem inclusiv proiect tehnic. A fost depus spre finantare pe fondurile structurale. Doar pentru partea de strada sint estimate costuri de aproximativ 2,3 milioane euro. Planul nostru este sa functioneze tramvaie spre CUG. Vrem sa reabilitam si linia de tramvai si strada", a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei.

Sint necesare sapte milioane de euro doar pentru sina

La ultima licitatie organizata de municipalitate pentru reabilitarea liniilor de tramvai cea mai mica oferta a fost de 19,5 milioane de euro, pentru modernizarea a 16,5 kilometri de cale simpla de rulare. Practic, pentru fiecare kilometru de sina Primaria va plati in jur de 1,2 milioane de euro. "Din Podu Ros si pina la CUG avem in jur de 6 km de cale simpla de rulare", a precizat Chirica.

In cazul in care s-ar lucra pe aceeasi suma obtinuta la ultima licitatie, rezulta ca reabilitarea sinei din Nicolina – CUG ar costa in jur de 7,2 milioane euro. "Acum nu sint bani pentru o astfel de investitie. Cautam fondurile necesare. In plus, la nivelul municipiului exista multe alte zone in care situatia este mult mai grea", a explicat Chirica.

Teoretic, soferii risca si amenzi usturatoare. Conform codului rutier, "conducerea unui autovehicul pe spatiul destinat circulatiei tramvaiului, atunci cind drumul public este prevazut cu mai mult de o banda pe sens in afara caii de rulare a tramvaiului" se pedepseste cu patru puncte de penalizare.

Cum circulatia tramvaielor este oprita, politistii anunta ca nu vor da amenzi pentru cei care trec pe banda cu linia de tramvai. "Daca nu circula tramvaie si daca nu este prevazut cu indicatoare sau marcaje care sa interzica circulatia, se poate circula. In cazul de fata, linia din CUG fiind inchisa, conditiile de trafic permit circulatia pe banda cu sina de tramvai", a explicat subinspector Eugen Gitlan, din cadrul Politiei Rutiere.

Promisiuni vechi de ani de zile

In ultimii zece ani despre traseul de tramvai numarul 9 s-a discutat foarte mult. Atit fostul primar Constantin Simirad, cit si actualul primar Gheorghe Nichita au anuntat de mai multe ori ca doresc sa reinfiinteze linia care lega cartierul CUG de Gara. Promisiunile facute chiar si in anii electorali nu au fost prea importante pentru edili.

Astfel, de la ideea unor companii franceze care sa imprumute bani pentru reabilitarea liniilor de tramvai din perioada Simirad si pina la al doilea mandat al lui Nichita, in CUG nu s-a mai intimplat nimic cu sina. Chiar in 2004 Nichita anunta ca traseul 9 va functiona din acel an. Atunci, edilii estimau un necesar de investitii de 2,5 milioane de euro pentru a inlocui sinele de tramvai pe portiunea CUG – Podu Ros. Acum, aceleasi lucrari sint evaluate la peste 7 milioane euro, iar bugetul local nu poate sustine o astfel de investitie.

In cazul in care municipalitatea va gasi totusi fondurile necesare, iesenii ar cistiga un nou traseu de transport ecologic. Acesta ar fi principalul avantaj. Costurile ar fi insa imense, atit pentru reabilitare, cit si pentru mijloacele de transport.

Un tramvai nou costa peste un milion de euro, in timp de un autobuz este de cel putin cinci ori mai ieftin. Asfaltarea portiunii cu tramvaie ar fluidiza si traficul spre zona centrala din doua cartiere importante ale municipiului.

Comentarii