„Condamnati” la iubire pe viata

vineri, 06 ianuarie 2006, 00:00
5 MIN
 „Condamnati” la iubire pe viata

A fi preot nu inseamna numai a avea har si daruire de a-ti dedica viata
lui Dumnezeu. Pentru a ajunge preot ai nevoie de educatie, de
diplome, de medii mari, de o sotie intelegatoare si, nu in ultimul rind,
de o parohie. Dupa ce toate acestea sint indeplinite, tinarul devine
preot prin binecuvintarea chiriarhului (episcopului) pentru cununia
religioasa si isi dedica viata lui Dumnezeu si transmiterii mesajului
sfint catre enoriasii din parohie.
Tinerii cu defecte nu au acces la preotie
Drumul catre preotie incepe, uneori, de la o virsta frageda. Sint copii de
opt-noua ani care cred ca menirea lor este de a-l sluji pe Dumnezeu.
„Conditia principala pentru a deveni preot este sa ai chemare, vocatie,
daruire pentru lumea bisericeasca. Pe linga toate acestea, cel care doreste
sa se dedice celor sfinte trebuie sa cunoasca renuntarea, sa poata sa tina
post, sa cunoasca rugaciunile”, spun preotii.
Inainte de 1989, in Moldova, pentru sase judete exista un singur Seminar.
Acum, in judetul nostru exista cite un seminar la Roman, Piatra Neamt,
Manastirea Neamt si Manastirea Agapia. Zeci de tineri se inscriu pentru a
urma cursurile de teologie. La final, numai citiva aleg sa imbrace haina
preoteasca pentru toata viata. Preotii glumesc si spun ca unii tineri au
„chemare”, iar altii au „trimitere” pentru preotie. „Sint parinti care isi trimit
baietii la Seminar, sa se faca preoti. Nu este atit de simplu. Putini sint cei
care te impresioneaza cu daruirea lor. Imi aduc aminte ca, o data, cind le
verificam baietilor buzunarele sa vad daca au tigari, i-am spus unui tinar sa-
si goleasca buzunarele. In cel din stinga avea icoana lui Iisus, iar in cel din
dreapta avea icoana Maicii Domnului”, spune parintele Ioan Birliba,
director la Seminarul Teologic Ortodox „Sfintul Gheorghe” Roman.
Ca sa fii acceptat la Seminar, nu este suficienta nici chemarea si nici
trimiterea. Desi poate parea ciudat, una din conditiile principale si obligatorii
este ca tinarul sa nu aiba defecte vizibile. „Preotul trebuie sa aiba un aspect
fizic placut. Trebuie sa fie inzestrat cu voce buna, frumoasa, sa aiba dictie.
Daca unui tinar ii lipseste o mina sau are o voce neplacuta, atunci el nu
poate deveni preot”, spune un alt preot. Pe perioada cursurilor de la
Seminar, se pune accent pe doua laturi: teoretica (Noul Testament, Vechiul
Testament, Indrumarile misionare) si practica (slujbe). Cursurile de
„laborator” seamana foarte mult cu o lectie de actorie. „Elevii sint invatati sa
spuna rugaciunile corect, cind sa inalte vocea, cum sa faca crucea. Daca
au pasit gresit sau nu au cintat corect, o luam de la capat”, spune parintele
director Birliba. Dupa terminarea studiilor la Seminar, tinerii se pot indrepta
spre alte facultati sau spre cea de Teologie. Dupa noua ani de studii, un
tinar poate aspira la a-L sluji oficial pe Dumnezeu.
Sotia preotului declara, sub semnatura, ca isi va urma sotul
Odata terminate studiile, tinarul trebuie sa opteze pentru casatorie sau
pentru celibat. Cei mai multi preoti aleg sa-si intemeieze o familie, dar sint
citiva care isi dedica intreaga viata si dragostea numai lui Dumnezeu.
Acestia isi declara intentia de ramine celibatari si pot fi hirotoniti.
Cei mai multi preoti si-au cunoscut perechea in timpul liceului, pastrind
relatia pe durata studiilor. Alegerea unei sotii este foarte importanta. Odata
cununati in fata lui Dumnezeu, preotii nu au voie sa divorteze. Preoteasa
trebuie, la rindul ei, sa fie o femeie-model. Orice purtare necuviincioasa ii
atrage preotului deservicii. De aceea, inainte ca preotul sa fie hirotonit,
preoteasa trebuie sa semneze ca isi va urma sotul pretutindeni. „Aceasta
declaratie a fost necesara deoarece au fost cazuri in care preotul a primit
parohie intr-un sat indepartat si foarte sarac, iar sotia acestuia vroia sa
locuiasca in oras. Alegerea celei care ii va sta alaturi preotului este foarte
importanta. Preoteasa, la fel ca si preotul, trebuie sa fie o persoana-model.
Nu are voie sa fumeze, sa bea si nici sa mearga in discoteci sau sa dea
tonul la distractii”, spun preotii.
Decizia de a-si uni destinele este cu atit mai importanta, cu cit preotii nu au
voie sa divorteze. Se inteleg sau nu, cei doi soti ramin pe vesnicie uniti.
Putine sint cazurile in care preotul si preoteasa nu se potrivesc, dar nici
atunci nu au de ales – ramin impreuna. In situatii de „criza”, duhovnicul este
cel caruia preotul ii poate povesti toate necazurile, iar acesta il poate sfatui
si ajuta sa treaca peste greutati.
Si preotii traiesc povesti de dragoste adevarate. Chiar daca nu sint
desprinse din telenovele, povestile au farmecul lor, dovedind ca, acolo
unde este daruire, totul este posibil. „Povestea lor incepe inainte de razboi,
pe cind el era student la Cernauti. Ea era din Buhusi. S-au casatorit,
primind parohie intr-un sat sarac din Basarabia. Nu avea biserica. O
camaruta de la un localnic a fost transformata in biserica. Au cumparat un
clopot si l-au pus intr-un copac. Traiau greu. Cind a inceput razboiul, au
fugit, cu o valiza cu carti si vesminte, la Adjudeni. Intr-o dimineata s-au
intilnit cu Episcopul de la Roman, Mircea Ilarion, care i-a primit la sluba,
invitindu-i la Roman sa le dea o parohie. Pe drum, cind treceau prin
Hociungi, un om murise si nu avea cine sa-l ingroape. A oficiat slujba, iar
oamenii l-au rugat sa ramina in sat. Impreuna, au construit acolo o biserica.
Au avut copii si nepoti, toti bine la casa lor. Au sarbatorit si nunta de aur. Ea
s-a sfirsit prima, iar preotul, de durere si singuratate, a urmat-o”, povesteste
un preot.
Pentru hirotonie se sta la rind
Pentru dosarul de hirotonie, viitorul preot trebuie sa depuna 20 de acte,
printre care: cerere motivata pentru parohia la care opteaza, diplome de
studii, caracterizare din partea conducerii institutiei de invatamint teologic,
binecuvintarea chiriarhului (Episcopului) pentru cununia religioasa,
caracterizarea si recomandarea preotului duhovnic, cazierul judiciar,
declaratia ca este la prima casatorie.
In acest moment, pentru zona Romanului si-au depus dosarele de hirotonie
aproximativ 40 de candidatia. Slujba de hirotonie are loc numai atunci cind
locul intr-o parohie este liber, iar acest lucru nu se intimpla foarte des. In
timpul unei slujbe sau al unei sfintiri de lacas, Episcopul oficiaza hirotonia,
transmiterea harului. „Hirotonia este pasul pentru deplinatatea harului.
Preotul rosteste un juramint de credinta fata de Dumnezeu, ca va purta cu
cinste si demnitate haina preoteasca. Atunci, preotul se afla in fata chemarii
sale”, spun preotii. Abia dupa aceasta sfintire, tinarul devine preot si poate
oficia slujbe. Parintele nu poate sa renunte la hainele preotesti. Isi dedica
viata pentru a-l sluji pe Dumnezeu si pentru a propovadui cuvintul
Domnului printre enoriasi. (Claudia MATEI)

Comentarii