Copiii din centrele de invatamint special risca sa ramina pe drumuri

sâmbătă, 06 ianuarie 2001, 00:00
3 MIN
 Copiii din centrele de invatamint special risca sa ramina pe drumuri

Invatamintul special din intreg judetul se confrunta cu o situatie critica in urma preluarii internatelor scolare de catre Serviciul Public pentru Protectia Copilului, prin aplicarea Hotaririi de Guvern nr. 261, aprilie 2000, a Hotaririi de Guvern nr. 625, iulie 2000 si a Ordonantei de Urgenta nr. 192, decembrie 1999. In judetul Suceava, de Inspectoratul Scolar Judetean, apartin Scoala profesionala Suceava, Centrul Scolar Gura Humorului, Scoala Speciala Radauti, Scoala profesionala Bivolarie si Scoala din Zvoristea. Aceste unitati de invatamint trebuie sa primeasca bani pentru cheltuielile materiale de la Consiliul Judetean, iar de la Ministerul Educatiei Nationale primesc bani pentru cheltuielile de personal.
Centrul Scolar Gura Humorului, cea mai mare unitate de invatamint de acest gen din tara, trece printr-o perioada deosebit de dificila, intrind in noul an cu o datorie de peste 500 milioane de lei. Aici invata peste 900 de copii, dintre care aproximativ 600 sint in regim intern, acestia avind nevoie de hrana zilnica, imbracaminte si incaltaminte. MEN trebuie sa asigure salariul lunar la un numar de 170 de cadre didactice, si la un numar de 129 de persoane ce reprezinta personalul auxiliar. "Consider ca ambele acte normative, O.U.G. 192 pe anul 1999 si O.U.G. 206 pe anul 2000, au fost redactate si puse in aplicare in pripa si fara o evaluare a consecintelor pe termen lung, cu implicatii pe multiple planuri. Migrarea personalului calificat din centrele de plasament catre alte institutii scolare este o consecinta a nerespectarii statutului personalului didactic. Minimalizarea importantei procesului de invatamint in centrele de plasament asociat cu inlocuirea cadrelor didactice cu experienta in domeniu cu referenti pregatiti in mare graba prin cursuri de scurta durata, are deja efecte vizibile in comportamentul asistatilor. Ideea ca asistatul trebuie sa se joace, sa manince sau sa se plimbe, fara a mai acorda atentie pregatirii scolare pentru ziua urmatoare este deosebit de paguboasa, iar costurile carentelor educative favorizate de acest concept se vor resimti pe plan socio-comportamental intr-un timp foarte scurt", ne-a declarat Mihai Ciocoiu, directorul Centrului Scolar Gura Humorului.
Operarea de reduceri masive in planurile de invatamint ale institutiilor de invatamint special prin orientarea unui numar insemnat de elevi catre scoli generale, pe criteriul integrarii in scoala normala dupa formula <un elev deficient # 3 elevi normali> va declansa o vinatoare de elevi deficienti, nu pentru a fi ajutati sa parcurga intr-un ritm mai lent cerintele programei scolare, ci pentru a se completa efectivele de elevi. "Sint convins ca acesti elevi vor ramine izolati, iar deficitul psiho-afectiv se va accentua. Avem experienta elevilor orientati catre institutia noastra in clasa a V-a, a VI-a sau a VII-a si care au fost inclusi in programe de alfabetizare accelerata, deoarece nu stiau sa scrie, sa citeasca, nu aveau deprinderi elementare de calcul. Noi propunem evaluarea, chiar anuala, a institutiilor de invatamint special in baza unor criterii de performanta, iar acolo unde se constata deficiente majore pe plan educativ, recuperator sau financiar, sa se procedeze chiar si la desfiintarea acestora si la sustinerea acelora care prin rezultate demonstreaza ca intr-adevar copilul deficient se gaseste in centrul preocuparilor zilnice", a adaugat profesorul Mihai Ciocoiu.
La nivelul Consiliului Judetean Suceava exista intelegere si bunavointa, dar posibilitatile de acoperire prin bugetul judetean a cheltuielilor de functionare specifice invatamintului special sint destul de reduse. A fost propusa solutia reducerii efectivelor de elevi. "Reducerea numarului de elevi va conduce la cresterea numarului de cazuri de analfabetism, abandon scolar sau chiar de comportament antisocial, aspecte favorizate in cazul deficientului mintal de lipsa unui demers educativ-recuperator in institutii specializate", crede directorul Mihai Ciocoiu.
Si conducerea Inspectoratului Scolar Judetean este deschisa pentru rezolvarea acestor probleme. "Noi am facut ceea ce a tinut de noi, am trasat sarcini oamenilor din Inspectorat care trebuie sa se ocupe de aceste probleme, ne-am adresat in scris Consiliului Judetean. Daca va exista disponibilitate si din cealalta parte, se vor preintimpina eventualele dificultati", am aflat de la profesorul Vlad Ciubotariu-Boer, inspector scolar general in cadrul Inspectoratului Scolar Judetean.
Centrul Scolar Gura Humorului a primit tot felul de scrisori prin care erau precizate probleme similare ce le intimpina si Scoala Speciala nr. 2 Constanta, Scoala Profesionala Husi, Scoala Speciala nr. 2 Bucuresti. Profesorii care se afla la conducerea centrelor de invatamint special si-au manifestat la unison opinia ca acesti copiii cu deficiente vor ramine pe drumuri, situatie cu consecinte nefaste asupra dezvoltarii lor ulterioare. (Cristina VIU)

Comentarii