Teroare pe zebra

Subtitlu

duminică, 09 decembrie 2007, 14:24
6 MIN
 Teroare pe zebra

 Si asta nu e tot. Tabloul mirlaniei si nesigurantei rutiere din Iasi este intregit de zecile de masini parcate chiar in fata trecerilor sau direct pe marcaj, soferii neriscind niciodata nimic pentru asta, semne pentru "Trecere pietoni" ascunse printre copaci si, aproape fara exceptie in oras, montate prea jos, zebre sterse si care abia se mai ghicesc, denivelari care adesea sint ocolite pe contrasens. Rezultatul: in ultima perioada, aproape ca nu a fost zi in care sa nu publicam o stire cu ieseni loviti pe trecere. Mai mult, in 2007 vom atinge probabil un record: deocamdata sint 90 de ieseni care au ajuns de pe zebra direct la spital.

 

Reporterii "Ziarului de Iasi" s-au plimbat pe parcursul a doua zile prin oras, pentru a lua pulsul pietonilor. Majoritatea dintre ei spun ca de cele mai multe ori trebuie ei sa dea prioritate masinilor pe trecerile de pietoni. Daca nu ar face asa, in multe cazuri si-ar risca chiar si viata.

Potrivit statisticilor Politiei, cele mai periculoase strazi din oras sint, dupa numarul de accidente, trecerile de pe soseaua Pacurari si bulevardul Socola. Emotii mari au insa si iesenii care vor sa traverseze prin Dacia sau Alexandru.

"Sint momente in care imi este teama sa traversez. Astept pina nu mai vine nici o masina. Nu vedeti cum trec? Vreau sa ajung intreaga acasa, la copii. Sint multi soferi care nu opresc. Daca nu ai grija sa te feresti de ei, trec peste tine", a explicat Viorica Magurean, o ieseanca ce se chinuia ieri sa traverseze bulevardul Dacia pe trecerea de pietoni, tot itindu-se printre masinile inalte parcate de-o parte si de alta a zebrei.

Parcarea, interzisa la 25 metri de zebra

Asta desi legea spune ca parcarea e interzisa cu 25 metri inainte de zebra. "Se poate traversa linistit cind e rosu la semafor pentru masini. In rest, treci cum poti", explica si Neculai Ghioc, pieton la o alta trecere din Dacia.

"Eu unul nu ma simt in siguranta pe trecerea de pietoni. Zielele trecute, la Billa, era sa ma loveasca o masina. Unul a oprit sa-mi dea prioritate, dar a fost depasit de un altul, care nu a mai oprit", a povestit Petru Papuc, un iesean aflat pe strada Pacurari, tot asteptind la trecere.

"Se forteaza semaforul de aici, de la Moara de Foc. Intra pe rosu in intersectie si, pina aici, in partea opusa, ajung cu aproape 100 la ora. Dincolo, la Munca Invalizilor, au pus o denivelare, dar aici ar trebui puse trei, nu una. Este extrem de periculoasa trecerea pentru pietoni de aici, chiar daca este dupa semafor", a povestit si ieseanul Marian Mindru, dupa ce s-a chinuit minute bune sa traverseze soseaua Pacurari pe trecerea de pietoni de la Posta.

"Stiu ca nu e voie. Stau numai zece minute"

Oamenii se pling, pe linga faptul ca multi soferi nu opresc sa le dea prioritate, si de masinile care stau parcate linga sau chiar pe trecerile de pietoni. "Ar fi in stare s-o parcheze in scara blocului. Sa intre Primaria cu masinile de ridicat si va spun eu ca, daca i-a luat-o o data, a doua oara nu o mai lasa pe trecere", spune un alt pensionar, in Pacurari.

Practic, majoritatea trecerilor de pietoni sint mascate de masinile oprite "in spic" inainte de indicatoare. Soferii vad prea tirziu pietonii angajati in traversare pe trecere si, fie nu mai opresc deloc, fie ii accidenteaza. "Daca s-ar respecta regulamentul, nu ar fi asa mari probleme. Ai avea loc sa vezi daca vine o masina, iar soferii ar putea vedea pietonii, putind sa evite orice situatie", a mai spus ieseanul Petru Papuc.

Soferii care parcheaza in apropierea zebrelor gasesc insa explicatii. Fie nu sint locuri de parcare, fie au oprit pentru o treaba de doar citeva minute. "Stiu ca nu am voie sa parchez, dar aici am treaba. Nu stau decit zece minute", a replicat un sofer de la o firma de distributie, oprit exact pe o trecere de pietoni, in Canta.

Politia nu are solutii

Reprezentantii Politiei admit ca masinile parcate linga zebre sint o problema, dar spun ca nu prea au solutii. "Cel mai periculos este atunci cind acestea sint dubite sau masini inalte. Practic, soferul nu vede nimic ce se intimpla pe prima banda sau daca exista pietoni la capatul trecerii. In mod normal, la mai putin de 25 de metri de o trecere nu este permisa parcarea masinilor. Este o prevedere care insa nu se poate aplica din cauza numarului tot mai mare de masini si a lipsei locurilor de parcare", a specificat inspectorul principal Cristian Mindru, din cadrul Politiei Rutiere.

Astfel de situatii pot fi intilnite la majoritatea trecerilor de pe Pacurari, Socola, Nicolina, Nicolae Iorga sau Copou, in zona Universitatii. Sint insa situatii, cum este cazul pe Nicoale Iorga, unde indicatoarele de avertizare sint ascunse fie dupa TIR-urile trase pe dreapta, fie dupa copacii de pe margine. In alte zone, acestea sint montate prea jos, si nu sint vizibile de la nivelul soferilor. Asta in timp ce multe orase din tara confruntate cu aceeasi problema, a maririi numarului de accidente, au ridicat pancartele cu "Trecere pietoni" deasupra strazii, pe mijloc.

O alta problema a soferilor sint "trecerile fantoma", de pe care s-a dus vopseaua, cum este cazul, de exemplu, pe Pacurari sau in zona Gara. Mai sint si trecerile desfiintate, cum ar fi la Gara sau pe Independentei, dar pe care pietonii traverseaza in continuare pentru ca stergerea s-a facut superficial, parca in bataie de joc.

"Cele mai mari probleme le au soferii fara experienta sau cei din afara Iasului. Cei care circula des printr-un loc au invatat unde sint zebrele", a precizat reprezentantul Politiei.

Cit priveste solutiile, Politia stringe din umeri si ameninta ca va inteti controalele. Ramine, asadar, sa numaram mortii si ranitii ca sa vedem daca acestea se vor dovedi eficiente.

Reguli nerespectate la trecerile de pietoni: maximum 30 km/ora in dreptul zebrei si parcarea interzisa pe o distanta de 25 de metri

Pe linga aceste cauze prezentate mai sus, sint si alte motive ale numarului tot mai mare de pietoni accidentati: indisciplina deopotriva a soferilor si pietonilor.

Reprezentantii Politiei spun ca sint rare cazurile in care soferii incetinesc si circula in dreptul trecerilor de pietoni cu viteza regulamentara, de 30 de kilometri pe ora potrivit noului regulament. Pe de alta parte, multi soferi par sa nu stie ca parcarea este interzisa cu 25 de metri inaintea trecerii.

O alta vina a soferilor este fie ca depasesc masinile oprite sa dea prioritate unor pietoni de pe zebra, fie nu sint atenti cind vad ca o masina de pe banda alaturata, ce circula in acelasi sens, a oprit la zebra, trecind astfel mai departe si riscind sa "ia pe sus" pietonul care ii apare brusc in fata.

Pietonii au uneori si ei partea lor de vina, chiar daca traverseaza regulamentar, fiind dese cazurile in care acestia tisnesc pur si simplu de pe trotuar fara sa se asigure. De la inceputul acestui an, au fost peste 90 de accidente petrecute pe zebre.

"Pe Pacurari, trecerea de pietoni din dreptul Postei este extrem de periculoasa, iar pe bulevardul Socola, cea din fata magazinului 1001 articole, din Podu Ros. O alta trecere la care s-au inregistrat accidente cu pietoni este cea de pe soseaua Nicolina, la Belvedere", a precizat un reprezentant al Politiei Rutiere.

In topul strazilor periculoase pentru pietoni, pe primele locuri de afla soseaua Pacurari si bulevardul Socola, cu cite zece accidente in 2007, si bulevardul Carol, unde au fost accidentate sapte persoane. Pe urmatoarele locuri in clasamentul negru al accidentelor se situeaza soseaua Nicolina (cinci accidente), bulevardul Independetei (cinci) si bulevardul Alexandru cel Bun (patru).

Comentarii