Liber la masinile "de afara"

miercuri, 14 februarie 2001, 00:00
4 MIN
 Liber la masinile "de afara"

Masinile straine nu vor mai fi considerate un obiect de lux, achizitionarea lor fiind la indemina oricarei persoane cu venituri medii. Pina acum, singurii care se puteau mindri ca sint fericitii proprietari ai unui autoturism "de afara" erau oamenii de afaceri, cei din lumea interlopa sau VIP-urile care-si permiteau sa scoata din buzunar sume importante de bani, pentru plata taxelor vamale, pentru modelele deosebite de masini importate din Occident.
Executivul a stabilit prin OG 81/2000 ca masinile mai vechi de opt ani aduse din strainatate pot fi inmatriculate. Actul normativ care va relansa importul de autovehicule straine va da insa o lovitura produtorilor autohtoni de la noi din tara, precum si celor care s-au imbogatit din tranzactiile ilegale cu masini mai vechi de opt ani care erau aduse pe anumite filiere in tara si, ulterior, inmatriculate cu acte false. In baza aceluiasi act normativ, pe baza declaratiei vamale, proprietarul autoturismului trebuie sa se prezinte la Registrul Auto Roman (RAR) Vaslui unde specialistii vor verifica daca masina corespunde normelor Euro II: sa aiba catalizatori pentru reducerea emisiilor de noxe, cu sonda Landa. Daca autoturismul se incadreaza in standardele Euro II, proprietarul va primi un act constatator de vama, act care este necesar pentru achitaea taxelor vamale.
"Daca masina nu a fost facuta pentru normele Euro II, nu se poate adapta asa usor. In primul rind, trebuie acordul producatorului, dupa care se va efectua un test dinamic la un laborator autorizat. Pentru autoturismele pe benzina, acest test se poate face la Daewoo Craiova sau Dacia Pitesti in schimbul a 400 de dolari (10,4 milioane de lei), iar pentru cele pe motorina in Ungaria, la Kty pentru 1.500 de marci germane (17,5 milioane de lei): motorul trebuie sa indeplineasca normele de Euro II, greutatea corespunzatoare, modul de tractiune – cutia de viteze, viteza maxima data de producator, tipul motorului montat pe autovehicul. Desi multi se bucura ca pot sa-si aduca o masina mai veche din occident, metodologia este foarte laborioasa. Este foarte greu si pentru noi, dar mai ales pentru cei care au curajul sa-si cumpere un autoturism", ne-a declarat Ioan Zaharia, directorul filialei Vaslui a RAR.
Daca autoturismul corespunde standardelor Euro II, proprietarul acestuia va trebui sa se prezinte ulterior la Serviciul Judetean de Evidenta a Persoanei Vaslui unde vor fi verificate documentele eliberate de autoritatea vamala. In conditiile in care posesorul masinii mai vechi de opt ani primeste unda verde si de la acest serviciu, RAR va omologa autoturismul si va elibera cartea de identitate, taxa de omologare fiind de 500-600.000 de lei.
Taxele vamale s-au redus substantial de la 1 ianuarie
Desi procedeul de omologare a autoturismului strain necesita rabdare si tutun, proprietarul acestuia se poate consola totusi cu ideea ca va plati incepind din acest an taxe vamale mult mai mici pentru masina adusa din Occident. Conform acordului de asociere incheiat intre Romania si Uniunea Europeana (UE), taxele vamale la automobilele importate din UE au scazut de la 12% la 6%, iar pentru mijloacele de transport in comun de la 10,5% la 6%.
Tot de la 1 ianuarie, au fost eliminate si taxele vamale la importurile de automobile din tarile membre CEFTA (Acordul pentru Comert Liber din Europa Centrala), respectiv Bulgaria, Polonia, Ungaria, Slovacia, Cehia, Slovenia. In opinia specialistilor, scaderea taxelor vamale va determina o crestere a numarului de autoturisme imporatate si totodata de scadere a pretului de vinzare a acestora pe piata interna.
Totusi, trebuie platite taxele vamale, accize si TVA
De exemplu, o persoana care-si va cumpara din Germania un Opel Vectra, fabricat in 1994 si care indeplineste normele Euro II, cu o capacitate de 1800 cm, va plati o taxa vamala de 247,2 dolari, fata de 494,4 cit ar fi trebuit sa achite anul trecut. Pe linga taxele vamale, cel care achizitioneaza o masina din import trebuie sa plateasca cota de TVA si accizele, indiferent ca este persoana fizica sau juridica. Toate acestea se raporteaza la valoarea in vama a autovehiculului respectiv, valoare care este stabilita de Ministerul Finantelor prin Ordinul 672/95. Valorile sint fixe, pe categorii de autovehicule. Nu are nici un fel de importanta cu citi bani a fost cumparat autovehiculul din strainatate.
Cumparatorii trebuie sa fie foarte atenti pe ce dau banii
Pentru masinile importate din afara UE si CEFTA, taxele vamale au ramas tot de 30% din valoarea de vama a autoturismului. Asa se face ca proprietarul va trebui sa plateasca o taxa vamala mai mare decit cea de 6% in cazul in care nu detine certificatul de origine al masinii importate. Acest act reprezinta un document eliberat de autoritatea vamala din tara care exporta autoturismul si care certifica faptul ca bunul respectiv este produs in tara respectiva. De exemplu, pentru un autoturism importat din Germania si care a fost fabricat in SUA, deci nu intr-o tara a UE, proprietarul masinii va plati o taxa vamala in valoare de 30% din valoarea declarata in vama. Daca autoturismul importat din Germania ar fi fost fabricat in aceeasi tara, taxa vamala s-ar reduce considerabil, adica pina la 6% din valoarea de vama.
"Cumparatorii trebuie sa fie foarte atenti atunci cind doresc sa-si achizitioneze un autoturism din strainatate. In primul rind trebuie sa fie foarte atent la acte, apoi daca respectiva masina are catalizator sau nu. Trebuie retinut ca durata de viata a unui catalizator este de aproximativ 100.000 de kilometri. Daca este depasita, automat trebuie sa cumpere altul care inseamna inca 200-400 de dolari", a mai precizat Ioan Zaharia. (Theodor ISTRATE)

Comentarii