Animatia romanesca nu are promovare, public, dar nici scoala

luni, 08 octombrie 2007, 17:54
3 MIN
 Animatia romanesca nu are promovare, public, dar nici scoala

Festivalul are o sectiune speciala dedicata animatiei romanesti, in care ruleaza 25 de proiecte autohtone. Unul dintre organizatorii evenimentului, Mihai Mitrica, a deschis discutia despre situatia animatiei romanesti saptamina trecuta, atunci cind a spus ca a fost nevoit sa-i convinga pe cei mai multi dintre animatorii autohtoni sa-si inscrie proiectele in competitie, pentru ca acestia se temeau ca filmele lor nu vor fi la nivelul animatiilor europene.

Tudor Codreanu, animator si regizor secund la proiectului "Animat Planet Show", serial de animatie difuzat la Antena 1, care are si doua proiecte inscrise la Anim’est, crede ca animatia romaneasca nu a mai avut succes de la Gopo incoace pentru ca ii lipsesc banii, oamenii dispusi sa investeasca in domeniu, si o scoala "adevarata" de animatie.

"Ion Popescu Gopo (premiat la Cannes in 1957 pentru "Scurta istorie" – n.r.) era deja cu vreo 30 de ani in urma americanilor, iar acum, noi, fara o scoala adevarata de animatie, sintem cu vreo 70 de ani in urma lor", a mentionat Codreanu. "Cu restul Europei e cam la fel, si asta se simte in animatiile noastre pentru ca majoritatea sintem autodidacti."

Si Tudor Avramut, cel care semneaza regia si design-ul personajelor din serialul "Animat Planet Show", a spus ca Romaniei ii lipseste o scoala de animatie performanta, iar pe linga acesta nu exista nici studiouri. El este de parere ca publicul poate fi educat sa "consume" animatie, la fel si cei care o cumpara, cum ar fi televiziunile sau agentiile de publicitate.

Trei creatii care ii apartin lui Avramut pot fi vizionate la festivalul Anim’est: scurtmetrajul "Travis" si videoclipurile "Lov Stori", pentru formatia Fara Zahar, si "Calatorul", realizat pentru Proconsul.

Florian Simovici, care prezinta la Anim’est filmele "Supreme Love" si "Hide and Sick", a explicat ca in Romana lipsesc nu numai scolile, ci si "spiritul managerial" si initiativa. "De idei nu duce lipsa Romania, duce lipsa de initiativa din partea celor care ar putea sa se implice in deschiderea unor scoli specilizate sau cursuri recunoscute", a completat animatorul, care lucreaza in prezent ca grafician in Republica Dominicana. Simovici este autodidact, s-a specializat la serviciu.

Sergiu Lupse, in prezent freelancer pe diferite proiecte de gen, a spus ca "animatia din Romania mai are mult teren de acoperit in ceea ce priveste diversitatea stilurilor de animatie, de la cea clasica, la 3D, flash, stop motion. Se promoveaza foarte mult animatia comerciala, cu animale dragute si subiecte puerile, pentru a aduce un public cit mai mare in salile de cinema."

El a povestit ca in Europa si SUA, majoritatea filmelor de animatie de avangarda au depasit stadiul de pastile comice si seriale pentru copii. "Atit stilul si scenariile care stau la baza filmelor de lungmetraj de animatie au devenit mature, trateaza subiecte foarte pertinente, localizate adinc in constiinta societatii de astazi", a completat Lupse.

Totusi, la prima sesiune din 2007, un singur proiect de animatie a primit finantare de la CNC, dar a concurat la un loc cu documentarele. Reprezentantii Centrului au spus ca se gandesca sa faca o sectiune separata pentru animatie, pentru ca fonduri exista.

In opinia Danei Duma, animatia Romaneasca o ia acum "de la zero", dupa ce inainte de 1989 studioul Animafilm al lui Gopo producea "60 de episoade de scurtmetraj si doua lungmetraje pe an". In prezent, Animafilm produce "una, doua reclame pe an", iar viitorul apartine animatorilor independenti. (NewsIn)

Comentarii