La discutarea drumului petrolului de la Yalta, cu Romania a ramas ca-n tren

vineri, 05 iunie 1998, 23:00
2 MIN
 La discutarea drumului petrolului de la Yalta, cu Romania a ramas ca-n tren

Aflat la Yalta, unde se desfasoara reuniunea CEMN, Petre Roman, presedintele Senatului Romaniei, nu abandoneaza ideea de a convinge statele caspice ca Romania este cea mai buna destinatie a petrolului din zona. Incercind sa contracareze intentiile Azerbaidjanului de a exporta titei caspic spre Occident, prin Turcia, Roman a cerut, intr-un discurs pronuntat ieri, ca strategiile Uniunii Europene in regiunea Marii Negre sa ia in considerare perspectiva unor tari membre ale Cooperarii Economice a Marii Negre (CEMN) de a adera la UE. Astfel, liderul PD incearca sa obtina sprijinul UE in obtinerea, de catre Romania, a unuia din coridoarele petroliere ce vor lega zona caspica de Occident.
Petre Roman, care are si functia de presedinte al Adunarii Parlamentare a CEMN, a raspuns ieri, declaratiilor Azerbaidjanului, care a anuntat intentia sa de a exporta petrolul caspic prin Turcia. Presedintele Senatului Romaniei i-a atentionat pe cei care decid drumul petrolului din regiunea Marii Caspice, ca oferta Romaniei de a construi magistrala petroliera pe directia Constanta – Trieste trebuie luata in considerare. Facind referinte la UE, Roman a lasat sa se inteleaga ca Romania este singurul stat din zona care va deveni membru al acestei organizatii. Liderul PD replica astfel declaratiilor presedintelui azer, Gaidar Aliev, care s-a pronuntat in favoarea construirii unui oleoduct care sa aiba drept punct de plecare Baku si sa traverseze Georgia spre Turcia. Conform lui Aliev, magistrala petroliera se va indrepta, evitind Armenia, spre a aproviziona terminalul turc de la Ceyhan, la Marea Mediterana. De asemenea, presedintele Azerbaidjanului, stat care are rezerve petroliere evaluate ca fiind cuprinse intre 1,5 si 4,7 miliarde de tone, a refuzat sa indeparteze posibilitatea construirii unui oleoduct care sa traverseze Iranul pentru a exporta petrol la Marea Caspica. Rezervele de petrol si gaze naturale din zona Marii Caspice, care ating circa 15 miliarde tone, respectiv 10.000 de miliarde tone, pot fi transportate spre alte trei terminale: spre nord, prin portul rus Novorosiisk, spre vest, prin portul georgian Supsa, sau spre sud, prin intermediul Iranului, pina la Golful Persic.
De asemenea, Petre Roman a prezentat o serie de proiecte care ar putea inregistra o atentie sporita din partea statelor din afara regiunii: crearea retelelor de comunicatii pe baza de fibre optice, atit regionale, cit si transregionale; construirea de infrastructuri bazate pe cele mai avansate structuri, competitive la nivel national si international; interconectarea retelelor electrice ale tarilor membre CEMN si cuplarea lor la retelele statelor din regiunile vecine; stimularea proiectelor transregionale majore pentru transportul energetic.
Construirea magistralei petroliere Constanta – Trieste poate aduce Romaniei beneficii substantiale, in principal din taxele de tranzit, din obtinerea alimentarii continue cu petrol, la preturi mai mici decit cele actuale. Mai mult, eventualitatea plasarii oleoductului in Romania va spori importanta strategica a tarii, in contextul in care acesta va aproviziona cu petrol brut intrega Europa Centrala. (Dan POPA)

Comentarii