Imaginea „Romaniei”

joi, 04 octombrie 2007, 19:10
2 MIN
 Imaginea „Romaniei”

Agentia pentru strategii guvernamentale propune pe portalul de informatii publice un proiect pentru un "Manual de identitate vizuala a Administratiei Publice din Romania" care ar tine cont de ideea ca standardizarea interfetei vizuale a institutiilor publice ar crea un mediu mai perceptiv si ar imbunatati relatia cetatenilor cu institutiile publice.

Pastrind o serie de elemente de identitate vizuala folosite deja de multe institutii centrale (guvern, ministere, agentii guvernamentale) si locale (prefecturi, consilii judetene, consilii locale, primarii) din Romania, acest manual cuprinde norme legate de standardizarea documentelor administrative si afisarea identitatii vizuale in exteriorul si interiorul cladirilor, pe materiale in format electronic, publicatii, materiale de papetarie, vehicule si materiale promotionale, precum si reguli de utilizare a simbolurilor vizuale in programele de parteneriat in care sint implicate institutiile publice.

Propunindu-si o reprezentare "agreabila" si "usor identificabila", acest proiect reclama o uniformizare fireasca a insemnelor administratiei, insa destul de discutabila cu privire la logotipul de tara aplicat. Logotipul prezinta cuvintul "Romania" in care litera "i" e un omulet stilizat care pare a flutura euforic steagul national. Nu o analiza tehnica a acestui logotip l-ar afunda si mai mult in ridicol, ca foloseste un font comun si figureaza o litera pentru a introduce asa-zisul semn distinct al identificarii unei tari, ci o analiza de continut, respectiv de semnificare si interpretare a sa, ca asociaza numele unei tari cu un gest exaltat de marsaluire, avint si victorie fara obiect.

Omuletul inexpresiv, care "pune punctul pe i", pare a purta cuvintul "Romania" intr-o parada sportiva ori intr-o cucerire alpina. Cu bratele ridicate in aer, "cetateanul fara chip" flutura "simbolul national" tricolor: o Romanie reprezentata nationalist, cu insemne nationale.

Explicarea promovarii acestui logotip e si mai incrincenata: ea ar trebui sa semnifice "o identitate vizuala corporativa clara si consistenta". In plus, aparitia acestui logotip pe tipariturile folosite in comunicarea oficiala in institutiile centrale intra in redundanta cu stema Romaniei, care e asezata in fata sa.

Cardul pentru "invitatii oficiale" e, insa, cel mai respingator, deoarece foloseste pentru interfata, alaturi de cuvintul "Invitatie", doar imaginea "omuletului" exaltat care flutura steagul ca o barda deasupra capului. 
Intrebarea este de ce, atunci cind este vorba despre promovarea imaginii Romaniei, avem de-a face cu esecuri succesive si reactii publice majoritar sceptice? De ce nu reusesc aceste proiecte sa ne reprezinte? De data aceasta avem la dispozitie un "chestionar de evaluare al proiectului"  (http://www.publicinfo.ro/pagini/sondaj-online.php), nefiind inca adoptat ca norma, fiind deschis sondajului opiniei publice. Sint curios pina unde poate merge sansa noastra.

Comentarii