„Visul unei nopti de vara”: Radu Afrim revine la TNI

duminică, 10 iunie 2012, 19:13
3 MIN
 „Visul unei nopti de vara”: Radu Afrim revine la TNI

Pe 8 si 9 iunie, regizorul Radu Afrim a revenit cu o noua premiera la Teatrul National din Iasi (sala Teatru la Cub): Visul unei nopti de vara (A Midsummer Night’s Dream), dupa William Shakespeare. Decor si costume: Iuliana Vilsan. Coregrafia: Florin Fieroiu. Video: Alexandru Condurache. Distributia:  Doru Aftanasiu, Livia Iorga, Ionut Cornila, Vlad Volf, George Cocos, Andrei Grigore Sava, Loredana Cosovanu, Cosmin Maxim, Anemarie Chertic, Ovidiu Ivan, Cristina Padurariu, Anca Pascu, Alexandra Acalfoae, Diana Roman, Dumitru Nastrusnicu, Horia Verives, Daniel Busuioc, Catalin Mindru, Catalina Antal, Sebastian Albisteanu, Andrei Bibire, Loredana Bran, Daniel Chirila, Tatiana Grigore, Cristina Hohan, Alex Iurascu, Minodora Lungu, Madalina Munteanu, Amalia Olaru, Iustin Surpanelu. Urmatoarele reprezentatii sunt programate pentru 14, 17 si 23 iunie. Din toamna, spectacolul se va muta la sala mare, renovata a TNI.

Radu Afrim a montat si anul trecut, in februarie, la Nationalul iesean – Dawn Way (Oameni slabi de inger. Ghid de folosire). Si de aceasta data, el antreneaza o distributie numeroasa. Insa acum pe scena sunt prezenti nu doar actori angajati ai TNI, ci si studenti si freelanceri. Pentru aceasta, regizorul a organizat casting inca din luna aprilie, tot din aceasta luna incepand si lucrul la spectacol. De asemenea, a lucrat la realizarea unei echipe coezive, filmand si fotografiind actorii in padurile din jurul Iasului, pentru a reusi sa aduca padurea din piesa lui Shakespeare inspre un club din zilele noastre.

Daca textul anterior pus in scena, apartinand unui dramaturg rus contemporan (Oleg Bogaev), era practic necunoscut publicului, acum Radu Afrim a ales un text clasic. Nu foloseste o singura traducere a piesei lui Shakespeare, ci  o multitudine de traduceri, printre care si versiuni actuale. Datata de prin secolul al XVI-lea, piesa lui Shakespeare sufera metamorfoze neasteptate. Actiunea nu se mai petrece in Grecia Antica, ci in Atena de astazi. Sunt prezente atat viata tinerilor dintr-un club atenian, cat si conflictele politice la ordinea zilei. Mai mult, aducand in joc mai multi muncitori romani, plecati in Grecia (unul moldovean, unul ardelean, unul oltean…), Afrim mioritizeaza si de-mioritizeaza scenariul, dar in permanenta cu o miza parodica. Astfel, Radu Afrim actualizeaza continutul abordat, filtreaza si personalizeaza textul si il adapteaza contextului in care ne aflam: nu numai ca il aduce in prezent, dar il manipuleaza pentru o critica a Balcanilor.

Regizorul Radu Afrim, fire cameleonica, nu doar ca se integreaza spatiului teatral iesean, ci inglobeaza si sintetizeaza conversatia lumii teatrale iesene atunci cand vine sa monteze un spectacol aici: isi studiaza publicul si decide sa-i ofere calitate, dar si diversitate. De asemenea, se infomeaza cu privire la cerintele si nevoile consumatorului iesean de teatru. Isi pune apoi amprenta proprie si parafeaza productia. Desi Radu Afrim reuseste sa multifateteze genul comic, facandu-l accesibil oricui, Visul unei nopti de vara nu ramane o comedie. Tocmai pentru ca  spectacolul poate fi receptat la mai multe niveluri si pe mai multe planuri: real(ism), supra(realism)firesc, oniri(sm)co-fantastic. Ca-n majoritatea montarilor sale, un fir narativ de suprafata ascunde un conflict mai subtil, redat atat prin imaginile create, cat si prin fondul muzical propus.

Comentarii