Afaceri ingropate in hartii

marți, 02 iunie 2009, 20:23
3 MIN
 Afaceri ingropate in hartii

Numarul mare de hartii cerute de autoritati, dar si drumurile pe care trebuie sa le faca o persoana care intentioneaza sa deschida o afacere sunt aproape de neimaginat pentru oricare alt cetatean al Uniunii Europene.

Daca in Romania infiintarea unei firme dureaza aproximativ doua luni, timp necesar pentru eliberarea diverselor autorizatii si a certificatului de inregistrare fiscala, in majoritatea tarilor Uniunii Europene, procedurile se termina in cateva zile, cazurile cele mai fericite fiind Germania si Italia, unde activitatea poate incepe la doar o zi depunerea a doar doua formulare.

Ulterior infiintarii, in functie de domeniul de activitate, este nevoie de eliberarea unei autorizatii sau licente de la minister sau agentia de resort care poate de asemenea insemna pierderea unui timp pretios si cateva drumuri pentru a strange actele necesare. Autoritatile locale solicita de asemenea  autorizatii pentru a permite functionarea societatilor, printre care aprobare prevenire incendii, aprobare conectare retea canalizare, retea termica, retea electrica si gaz. In baza acestor aprobari se elibereaza autorizatia de functionare a agentilor economici.

O parte din oamenii de afaceri satui de atatea drumuri si de asteptat incep activitatea inainte de a primi toate aprobarile, asumandu-si, insa, riscul de a fi amendati. 

Dupa atatia nervi si bani cheltuiti, oamenii de afaceri trebuie sa faca fata modului de impozitare, acesta lasand mult de dorit. Situatia este pe cale de a deveni si mai complicata, guvernantii dorind sa renunte la contul unic pentru plata impozitelor. Daca pana acum oamenii de afaceri aveau posibilitatea de a completa numai doua ordine de plata pentru achitarea impozitelor, guvernantii vor sa renunte la aceasta metoda pentru a da posibilitatea firmelor cu datorii sa achite dupa bunul plac datoriile restante. Astfel s-ar reveni la situatia din anii trecuti, cand angajatorii pierdeau zile intregi la randurile formate in fata ghiseelor pentru a achita impozitele si a declara veniturile obtinute in urma activitatii desfasurate.

In majoritatea statelor europene, legislatia privind declararea si achitarea impozitelor este foarte clara, numarul formularelor necesare in acest sens fiind foarte mic. In aceste conditii si timpul necesar depunerii actelor si achitarii darilor este mult redus.

Sufocati de controale

Dupa toate aceste drumuri, oamenii de afaceri trebuie sa se astepte si la controale. In medie, firmele sunt verificate anual de nu mai putin de trei organisme, in unele cazuri o institutie efectuand mai multe controale.

Intr-un studiu privind birocratia in Romania, efectuat de Centrul IRIS, se arata ca legislatia este  principala problema invocata de firmele intervievate. Reprezentantii societatilor au concluzionat ca numarul de legi si reglementari creste in fiecare an, ceea ce necesita angajarea de personal special pentru a se ocupa de aceste lucruri, ajungandu-se ca 10% din personalul firmelor sa lucreze doar la completarea formularelor. Un alt neajuns mentionat de angajatori este acela ca legislatia nu este stabila, modificarile aduse periodic putand duce la interpretari diferite.

Infiintarea celei mai simple afaceri costa 1.000 de lei

In Romania, cea mai simpla modalitate de intrare in afaceri este infiintarea unei persoane fizice autorizate. Usor este doar teoretic, practic sunt necesare zeci de drumuri pentru completarea formularelor, indeplinirea formalitatilor durand o luna.

Drumurile incep la Finante, unde se depune o cerere pentru eliberarea cazierului fiscal si continua la Registrul Comertului. La ultima institutie mentionata se completeaza formularele prin care se solicita acordarea unui cod unic de inregistrare, se rezerva denumirea, se face dovada sediului social si se stabilesc codurile CAEN pentru definirea activitatii. In acelasi timp trebuie completate declaratii pe propria raspundere referitoare la indeplinirea conditiilor de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniile sanitar, sanitar-veterinar, protectia mediului si protectia muncii.

Pentru a desfasura efectiv activitatea este necesara obtinerea unei stampile, a facturierului, chitantierului si a casei de marcat fiscal. Pentru toate aceste lucruri trebuie asigurat un buget de cel putin 1.000 de lei.

Majoritatea afacerilor noi sunt in domeniul comertului

Potrivit datelor statistice furnizate de conducerea Oficiului Registrului Comertului (ORC), in primele patru luni ale acestui an numarul firmelor nou infiintate este la nivelul aceleiasi perioade a anului trecut. Astfel, in acest an au fost infiintate 172 de societati, 170 fiind SRL, iar doua SA.

Dumitru Duduc, directorul ORC, a mentionat ca cele mai multe firme nou infiintate au ca principal obiect de activitate comertul. Tot in acest an, in registrul comertului au mai fost inregistrate 172 de persoane fizice autorizate si 28 de intreprinderi familiale.

 

Sursa: Monitorul de Botosani

Comentarii