Bilanţul autostrăzilor prevăzute în PNRR

joi, 05 mai 2022, 10:07
3 MIN
 Bilanţul autostrăzilor prevăzute în PNRR

Din cei 438 kilometri de autostradă, doar 188 km au şanse maxime să respecte regulile PNRR şi să fie funcţionali până în 2026, 82 km au şanse bune şi 96 km sunt deja la limită, a informat Asociaţia Pro Infrastructură.

„Mai grav, cei 59 de km din A8 au şanse (foarte) mici şi ne luăm acum ADIO de la cei 13 km de pe A1, sperând că în 2026 vom găsi soluţii de continuare pe alte tipuri de fonduri europene fără să suferim corecţii financiare majore sau să dăm banii înapoi”, notează asociaţia.

Aceasta aminteşte că în PNRR „avem #AutostradaA7 Ploieşti-Paşcani (324 km), capetele Târgu Mureş-Miercurea Nirajului (25 km) şi Leghin-Paşcani (34 km) din #AutostradaA8 Târgu Mureş-Paşcani, tronsonul Nădăşelu-Poarta Sălajului (42 km) din #AutostradaTransilvania şi veriga lipsă Margina-Holdea (13 km) din #AutostradaA1 Lugoj-Deva”.

Potrivit specialiştilor în infrastructură, puţini ştiu că sunt încă două praguri de progres majore care trebuie atinse, în afară de celebrul "să fie gata până la finalul lui 2026": contracte semnate cel mai târziu în 2023 şi 50% din lucrări executate până la sfârşitul lui 2024.

Stadiu actual: Din cei de 438 km, acum se lucrează doar pe A3 Nădăşelu-Poarta Sălajului (sub 10% din total), dar sunt probleme majore cu alunecările de teren.

„(…) contractul pe A7 Mizil-Pietroasele se va semna în curând şi este posibil să vedem primele utilaje la muncă prin toamnă.

NIMIC altceva nu este nici măcar aproape de parafarea contractului. În licitaţie avem: loturile 1 şi 3 din A7 Ploieşti-Buzău (contestaţii pe ambele), Buzău-Focşani (4 loturi pornite în 04.02.2022 cu termen depunere oferte 10.05.2022) şi A1 Margina-Holdea (abia relansată în 14.04.2022).   Pe A7 Bacău-Paşcani s-a aprobat studiul de fezabilitate, avem acord de mediu şi urmează indicatorii, apoi trebuie predat proiectul tehnic, începerea licitaţiei fiind posibilă în această vară. În schimb, pe Focşani-Bacău încă nu avem SF aprobat şi licitaţia ar putea fi pornită abia în toamnă, în cel mai fericit caz.

Momentan, cel mai în urmă este Autostrada A8, acolo unde proiectantul şi autorităţile se chinuie să găsească soluţii pentru livrarea parţială şi plata documentaţiei pe segmentele din PNRR. Nici nu mai vorbim de obţinerea acordului de mediu.

Concluzia? Şanse maxime să îndeplinească criteriile PNRR şi să fie gata în 2026 sunt pe A3 Nădăşelu-Poarta Sălajului (doar dacă se adoptă rapid schimbările de soluţii tehnice fără re-licitare) şi A7 Ploieşti-Buzău-Focşani. Şanse bune, DOAR dacă se lansează licitaţia în 2022 şi se contractează în 2023, avem pe A7 Bacău-Paşcani, în timp ce Focşani-Bacău este la limită, 50/50. Şanse (foarte) mici sunt pe capetele A8 Târgu Mureş-Miercurea Nirajului, respectiv Leghin-Paşcani.

Iar A1 Margina-Holdea a intrat deja la capitolul "imposibil": licitaţia nouă prevede 15 luni de proiectare şi 42 de execuţie, deci aproape 5 ani, fără să punem la socoteală măcar un an pentru achiziţia publică, chiar dacă antreprenorul câştigător ar oferta un interval de execuţie mai scurt”, notează asociaţia.

Aflați amănunte de pe adevarul.ro.

Comentarii