Calendarul extinderii Aeroportului: o investiţie de 70 milioane euro. Cel mai mare după Otopeni

joi, 05 mai 2022, 01:50
4 MIN
 Calendarul extinderii Aeroportului: o investiţie de 70 milioane euro. Cel mai mare după Otopeni

Ieri a fost semnat contractul de finanţare, săptămâna viitoare va fi parafat cel cu firma constructoare, iar la toamnă va putea să înceapă realizarea terminalului de pasageri T4. "Va fi cel mai mare din ţară, după Otopeni", spune şeful Aerogării ieşene.

 

Primul contract în proiectul extinderii infrastructurii aeroportuare a fost semnat ieri la Casa Pătrată. Este vorba de finanţarea construirii terminalului de pasageri T4, a extinderii parcării şi a refacerii căilor de acces în incinta aerogării, cu un total de 447,27 milioane de lei (inclusiv TVA). Valoarea totală eligibilă este de 303,25 milioane de lei (respectiv puţin peste 60 de milioane de euro), din care suma acordată prin Fondul European de Dezvoltare Regională este de 257 de milioane de lei.

De la bugetul de stat vor veni 39,4 milioane de lei. Potrivit prezentării făcute de directorul general provizoriu al Aeroportului Iaşi, partea regiei în acest proiect este de 6 milioane de lei – inclusă într-un credit de 78 de milioane contractat la Eximbank pe termen de 15 ani. Aerogara trebuie să asigure şi plata TVA, o sumă similară (70 de milioane), care însă se va întoarce înapoi în conturile sale aşa cum s-a întâmplat şi după finalizarea construirii pistei.

„Prin semnătura mea, pot să parafrazez că e o semnătură mică pentru aeroport, dar e un pas mare pentru mobilitatea ieşenilor. În 16 luni trebuie finalizat terminalul T4. Va fi cel mai mare din ţară, după Otopeni. Suntem în grafic”, a precizat Romeo Vatră. El a adăugat că traficul mare de pasageri din ultimele două luni – 120 de mii în martie şi 138 de mii în aprilie – a arătat din nou că infrastructura este solicitată la maxim. „Am ajuns să închidem anumite intervale orare pentru zborurile charter pentru că nu avem cum să asigurăm procedurile de îmbarcare/ debarcare a pasagerilor în unele momente de vârf”, a spus directorul Aeroportului. Urmează ca, săptămâna viitoare, să fie semnat contractul cu Strabag SRL, liderul asocierii de firme care a câştigat licitaţia organizată pentru proiectarea în termen de 4 luni) şi construirea T4 şi a parcării lărgite (în 12 luni). Imediat, tot săptămâna viitoare, va fi dat şi ordinul de începere a lucrărilor.

Construit cu o amprentă la sol de peste un hectar, T4 va avea în total, pe cele trei niveluri ale sale, o suprafaţă desfăşurată de exact 31.210 mp. Clădirea va fi lungă de 200 de metri şi lată de 50 de metri, aproximativ, iar pe aici vor putea să parcurgă toate procedurile de îmbarcare şi sosire 3,5 milioane de pasageri pe an. Construit lângă T3 – de care va fi legat printr-o galerie – terminalul de pasageri T4 se suprapune cu un segment al actualului drum de acces şi cu clădirea unde a funcţionat Aviaţia Utilitară. Porţiunea respectivă de drum va trece din patrimoniul public al municipiului în cel al Consiliului Judeţean, după care va fi inclusă în planul de lucrări, a explicat Marius Dangă, vicepreşedintele CJ. „Pe de altă parte, suntem în curs de recepţionare a documentaţiei necesare pentru autorizarea demolării fostului sediu al Aviaţiei Utilitare. Autorizaţia o vom obţine de la Primăria Municipiului Iaşi şi, în paralel, lansăm procedura de atribuire a contractului pentru demolarea structurii respective”, astfel încât terenul să fie eliberat până se finalizează proiectarea terminalului de pasageri T4, a mai spus Marius Dangă.

Cititi si: Începe şantierul T4 de la Aeroport: o lucrare de 70 milioane euro

De asemenea, în parcarea extinsă vor putea să încapă peste 600 de autovehicule, inclusiv taximetre şi autobuze/autocare. Proiectul de extindere a Aeroportului Internaţional Iaşi presupune, pe lângă construirea terminalului T4, şi mărirea capacităţii de parcare, de la aproximativ 320 de locuri, la aproape 500 de locuri. Cât priveşte T2, el ar trebui să fie operaţional pentru traficul de marfă în 2024, a intervenit preşedintele Costel Alexe, subliniind că zona cargo va fi construită dincolo de pistă, odată cu realizarea bretelei de la A8 spre DN 28 şi DN 24 (varianta ocolitoare Est) şi spre Aeroport/ Spitalul Regional de Urgenţă. Perspectivele pentru T2 sunt dublate de o extindere a platformei de staţionare a avioanelor, care are acum 14 locuri. Asta pentru că începem să avem probleme cu gestionarea locurilor de parcare pentru aeronave, a intervenit Romeo Vatră. „De luna aceasta, vom avea 6 avioane Wizz Air în baza de la Iaşi, două avioane Blue Air din iunie, o aeronavă TAROM şi, posibil, una de la Fly Ucraina şi suntem în pragul unui deficit de locuri de staţionare”, a spus directorul Aeroportului Iaşi. Practic, platforma se va dubla ca suprafaţă, incluzând pista veche. Zona cargo şi extinderea infrastructurii de zbor fac parte din etapa a doua de dezvoltare a aerogării, programată să se deruleze în a doua jumătate a deceniului. 

 

Comentarii