Centura Iasului, pierdută pe drumul dintre două instituţii. Cine minte: Chirica sau şefii CNAIR de la Bucureşti?

joi, 08 octombrie 2020, 01:50
3 MIN
 Centura Iasului, pierdută pe drumul dintre două instituţii. Cine minte: Chirica sau şefii CNAIR de la Bucureşti?

Pprimarul Mihai Chirica a admis că traseul propus, bd. Poitiers – str. Trei Fântâni, va fi modernizat, dar că e o soluţie temporară şi că arterele respective nu vor fi lărgite. El susţine că documentaţia proiectului nu a ajuns la Iaşi, deşi cei de la CNAIR afirmă că au expediat-o, la cererea municipalităţii. Unde se află totuşi: mister total.

 

Trei firme – una din Neamţ, una din Mureş şi una din Bucureşti – se arătaseră interesate anul trecut de pachetul proiectare şi execuţie a lucrărilor pe Obiectivul 3 al variantei ocolitoare sud a municipiului Iaşi. Solicitările de clarificare s-au izbit însă de aceeaşi problemă: niciun răspuns din partea Primăriei ieşene referitor la clarificarea activităţii de mutare/protejare a utilităţilor de pe bd. Poitiers şi str. Trei Fântâni. Din acest motiv, termenul de depunere a ofertelor a fost amânat de patru ori, până în decembrie, când procedura a fost suspendată. Chiar dacă, în urmă cu exact un an, Consiliul Local a reuşit să aloce 150 de mii de lei, iar la începutul acestui an a aprobat elaborarea studiilor tehnice şi a sudiului de fezabilitate pentru relocarea reţelelor de utilităţi, acestea nu au mai fost făcute.

Între timp, Guvernul Orban a dat undă verde transferului proiectelor de infrastructură rutieră şi feroviară de interes naţional către autorităţile locale. La mijlocul lunii iunie, Primăria Iaşi a solicitat Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere documentaţiile aferente proiectelor de drumuri care fac obiectul variantelor de ocolire a municipiului. Dar, în timp ce CNAIR susţine că acestea se află deja la Iaşi, primarul Mihai Chirica a declarat ieri că nu s-a primit nimic. Unde se află totuşi acestea e un mister.

Primarul s-a mai referit şi la costul uriaş al mutării stâlpilor de înaltă tensiune de pe strada Trei Fântâni. El a pus imposibilitatea lărgirii bd. Poitiers de la 4 la 6 benzi pe seama blocurilor vechi de dinainte de 1990, construite prea aproape de axul drumului. La o simplă privire pe Google Maps se poate observa însă că mai aproape de axul drumului sunt clădirile construite recent la capătul bulevardului dinspre şoseaua Bucium.

În consecinţă, problema şoselei de centură va fi rezolvată „pe traseul care este impropriu pentru o perioadă temporară, adică să se modernizeze cât este trama stradală în momentul de faţă”. „Avem în vedere un alt traseu, de la Ciurea, prin Bârnova-Păun şi debuşeu direct înspre DN 28 spre Albiţa”, a adăugat primarul Chirica, însă fără să poată preciza un orizont de timp. El a amintit că „singurul lucru care se întâmplă corect este Centura de trafic uşor”, care a intrat la rândul ei în licitaţie cu o lună şi jumătate în urmă.

Mai multe voci au sugerat în ultima vreme că varianta de trafic greu pe bd. Poitiers – str. Trei Fântâni este deja depăşită. Reprezentantul Asociaţiei „Moldova Vrea Autostradă” la Ministerul Transporturilor a remarcat că realizarea ei pe traseul propus cu mai bine de zece ani în urmă ar rezolva conflictul de trafic de la intersecţia celor două artere cu şoseaua Bucium, dar nu ar mai fi cea mai bună soluţie pentru traficul greu. Adrian Covăsnianu a menţionat ca soluţie alternativă realizarea Centurii Nord a Iaşului, care se suprapune cu Autostrada A8. Şi în acest caz însă licitaţia pentru actualizarea documentaţiei, inclusiv proiectul, a fost lansată abia luna trecută, etapă care are ca termen doi ani. 

 

 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii