De Sănătate

Punem punctul pe știi

Consultațiile la distanță vor deveni o practică obișnuită

joi, 05 ianuarie 2023, 07:59
5 MIN
 Consultațiile la distanță vor deveni o practică obișnuită

În anul 2023, telemedicina va deveni o practică importantă în asigurarea asistenței medicale la distanță. Practic, ”se urmărește instituirea unui complex de măsuri alternative care vizează protecția pacientului, precum și creșterea posibilităților de asistență medicală prin acordarea de servicii medicale la distanță, în scopul prevenirii îmbolnăvirii populației, îmbunătățirii sau menținerii stării de sănătate a pacienților”, susține Ministerul Sănătății.

În lume, funcționează de peste 10 ani Societatea Internaţională pentru Telemedicină şi eSănătate (ISfTeH – International Society for Telemedicine and eHealth), în această organizaţie internaţională, aflată în relaţii oficiale de colaborare cu Organizația Mondială a Sănătăţii (OMS), fiind înscrise entităţi instituţionale din peste 100 de ţări.

Paleta de specialități la care românii pot apela prin telemedicină acoperă aproape toate specialitățile medicale și este extrem de utilă pentru cei care au accesul limitat la o unitate sanitară dar, spun medicii, acest consult la distanță trebuie confirmat în unele situații de examinări clinice și paraclinice.

”Trebuie mare atenție dar și experiență, pentru a putea face telemedicină. Însă, clar, acest tip de asistență medicală este foarte util pentru că, astfel, unii pacienți din zone mai izolate pot ”ajunge” mai ușor la un medic specialist, fără să fie necesar să se deplaseze zeci sau sute de km. Mai ales dacă vorbim despre o femeie însărcinată. Varianta fericită ar fi ca aceasta să se afle în evidențe medicale care să poată fi accesate la nevoie sau informațiile transmise să se realizeze în prezența medicului său de familie, altminteri acuratețea informației va depinde mult de capacitatea gravidei de a prezenta simptomatologia pe care o acuză. Și aici intervine experiența care și ea, uneori, trebuie confirmată cu o serie de examene medicale”, a explicat Prof. Univ. Dr. Emerit Mircea Onofriescu, medic primar obstetrică-ginecologie la Maternitatea ”Cuza Vodă”.

Tocmai de aceea, serviciile de telemedicină se vor programa în mod similar cu serviciile medicale acordate față în față, astfel încât în momentul în care se apelează la asistență medicală la distanță medicul să aibă acces la fișa pacientului, respectiv la informațiile relevante pentru starea de sănătate a acestuia.

Evident, actul medical furnizat prin telemedicină trebuie să respecte toate drepturile şi obligaţiile pe care le implică orice act medical. De asemenea, pacientul poate să refuze interacțiunea prin telemedicină.

”A menține o relație permanentă cu pacientul cronic este foarte important, pentru a ține sub control suferința respectivă. Dar, în plus, telemedicina ne oferă posibilitatea de a ne consulta cu colegi din alte specialități. De exemplu, am primit fotografii cu erupții pe piele la mame sau la nou născut, mai mult sau mai puțin curioase. Și-atunci am solicitat și opinia unui dermatolog. Sau medici tineri, cu mai puțină experiență, solicită o a doua opinie de la un alt coleg. De asemenea, avem zeci de site-uri profesionale internaționale unde, prin intermediul telemedicinei, se postează informații medicale despre cazuri complicate care necesită o analiză medicală complexă. Spre exemplu, pe site-urile ginecologilor, cel mai adesea sunt solicitate opinii la fotografii care ilustrează malformații fetale”, a completat Prof. Mircea Onofriescu.

Cert este că, prin intermediul serviciului de telemedicină, doi sau mai mulți medici pot forma de la distanță grupuri multi-disciplinare de analiză, interpretare și diagnosticare a pacienților cu boli rare sau cazuri de boală cronică.

Serviciile medicale care fac obiectul serviciilor de telemedicină sunt:

– serviciile de teleconsultație care constau în stabilirea diagnosticului, monitorizarea preventivă a stării de sănătate,  interpretarea rezultatelor investigațiilor medicale, stabilirea conduitei terapeutice, precum și indicarea unor metode de prevenţie a bolilor şi accidentelor;
– serviciile de teleexpertiză, care constau în schimbul de opinii medicale la distanță între mai mulți medici inter sau intra-disciplinar, în scopul confirmării unui diagnostic pe baza datelor din documentele medicale ale pacientului, precum și a stabilirii conduitei terapeutice a pacientului;
– serviciile de teleasistență, care constau în integrarea în timp real, de la distanță, a unor date sau a unor opinii ale unor profesioniști din domeniul sănătății, în scopul efectuării unor proceduri medicale, precum și în ajutorul oferit de un medic unui alt practician, aflat la distanţă, care efectuează un act medical/chirurgical;
– serviciile de teleradiologie, care constau în transmiterea electronică a imaginilor radiologice și interpretarea imaginilor radiologice prevăzute de către specialiștii în radiologie-imagistică medicală în vederea stabilirii unui diagnostic;
– serviciile de telepatologie, care constau în interpretarea datelor și imaginilor microscopice de către specialiștii anatomopatologi și stabilirea unui diagnostic;
– serviciile de telemonitorizare, care constau în supravegherea stării de sănătate a pacienților, interpretarea de la distanţă a datelor medicale despre pacient, precum și ajustarea conduitei terapeutice, a regimului de viaţă şi igieno-dietetic.

Pot fi acordate servicii medicale prin telemedicină în specialități începând de la anatomie patologică, alergologie și imunologie clinică, ginecologie, boli infecțioase, cardiologie, chirurgie, diabet, hematologie, până la oncologie, oftalmologie, neurologie, medicină nucleară etc.

”Este cert, telemedicina rămâne o alternativă importantă pentru pacienții care, din diferite motive, nu pot ajunge la medicul specialist și care poate salva vieți. Pentru că accesul rapid la medic este, adesea, foarte important pentru pacient. Pe de altă parte, pacientul cronic îi poate comunica medicului său curant în timp real eventuale modificări ale stării sale de sănătate și, evident, poate primi și soluții rapide. Acest lucru poate elimina atât problema medicală, în sine, cât și stresul pacientului. De exemplu, în fiecare zi, răspund la 10-15 mail-uri primite de la gravide care fie îmi trimit rezultatele unor analize, fie îmi spun ce modificări au apărut în evoluția sarcinii. Este important pentru ele să beneficieze de confortul familial dar să aibă și liniștea că oricând pot primi sprijin medical. Și această colaborare la distanță este valabilă pentru foarte multe specialități cu condiția ca, atunci când se impune, pacientul să fie văzut clinic”, a concluzionat Prof. Mircea Onofriescu. 

 

Comentarii