De ce nu mai investesc ieşenii în propriile locuinţe? După doi ani grei, producătorii locali de mobilă prind curaj şi anunţă investiţii

luni, 19 februarie 2024, 02:50
5 MIN
 De ce nu mai investesc ieşenii în propriile locuinţe? După doi ani grei, producătorii locali de mobilă prind curaj şi anunţă investiţii

Producătorii de mobilă din judeţul Iaşi prind curaj şi anunţă investiţii, după ce piaţa de mobilă a trecut în ultimul timp printr-o perioadă dificilă, pe fondul scăderii activităţii imobiliare, situaţie care ar putea continua şi în primele luni ale acestui an.

Identio Mob, jucător mic pe piaţa ieşeană a producătorilor de mobilă, are în plan să deschidă în acest an în judeţul Iaşi o fabrică cu linii de producţie automatizate. Cu acest nou model de business, Cristian Dumitrache, administratorul societăţii ieşene, înfiinţată în 2013, spune că doreşte să crească viteza şi calitatea procesului de producţie şi ţinteşte o majorare a afacerilor, deşi nu exclude ca inflaţia să mai taie în rândul populaţiei apetitul pentru cumpărarea de bunuri de folosinţă îndelungată, cum este mobilierul.

Şi Codrin Lupaşcu, director general Ama Impex, producător de tâmplărie din lemn stratificat premium, cu un showroom în comuna ieşeană Miroslava şi o fabrică în Dragomireşti, judeţul Neamţ, consideră că investiţiile în locuinţe şi noile proiecte rămân, cel puţin în prima parte a anului 2024, într-o incertitudine în rândul consumatorilor cu un venit mediu. Firma pe care o administrează este de peste 20 de ani pe piaţa de lemn şi tâmplărie şi are în portofoliu lucrări pentru edificii din Iaşi precum Universitatea de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa”, Cazarma Militară din Copou, Colegiul „Costache Negruzzi” şi Palatul Mitropolitan. Ama Impex produce uşi, ferestre, mobilier de bucătărie, scări din lemn stratificat premium.

Identio Mob produce mobilier la comandă pentru locuinţe, spaţii comerciale şi birouri, realizat din diferite materiale: pal melaminat, termopal, mdf înfoliat/ vopsit. Se adresează clienţilor cu posibilităţi financiare peste medie, dar până la sfârşitul anului intenţionează să adauge în portofoliu şi clienţi cu posibilităţi materiale mai reduse. Administratorul firmei ieşene a precizat pentru „Ziarul de Iaşi” că anul trecut a înregistrat un avans consistent al afacerilor comparativ cu anul 2022, depăşind pragul de 1 mil. lei cifră de afaceri pentru prima dată de la înfiinţarea societăţii în anul 2013. În 2022, societatea a raportat la Ministerul Finanţelor Publice (MFP) afaceri de circa 470.000 lei. „Suntem o firmă mică de mobilier, dar facem tot posibilul să avem o calitate superioară a produselor. Anul 2023 l-am încheiat cu o majorare de aproape 300% a cifrei de afaceri faţă de anul 2022. (…) Ne propunem ca până la sfârşitul anului 2024 să avem utilaje de ultimă generaţie şi să furnizăm, momentan celor din Iaşi, produse şi servicii calitative, dar la un preţ cât de cât accesibil, iar în acest fel poate mai creştem. Intenţionăm să facem această investiţie, să deschidem o fabrică cu linie automată de producţie mobilier în Iaşi, chiar dacă se anunţă a fi un an cu multe provocări. Dorinţa de creştere se datorează în proporţie de 99% minusurilor din piaţă. Momentan ne adresăm clienţilor care au posibilităţi financiare peste medie, dar până la sfârşitul anului dorim să cuprindem şi clienţi cu posibilităţi mai reduse”, explică Cristian Dumitrache.

Doi ani de creşteri ale preţurilor

Din 2021 şi până anul trecut, industria mobilei s-a confruntat cu creşteri ale preţurilor la materiile prime pe fondul pandemiei şi, ulterior, din cauza războiului din Ucraina. Din a doua jumătate a anului trecut, preţurile la materii prime precum PAL sau MDF au început să mai scadă, cel puţin asta reiese dintr-o analiză de piaţă realizată de Mathaus, lanţ de magazine de bricolaj şi materiale de construcţii deţinut de Arabesque. Statistica a fost făcută publică în luna noiembrie anul trecut. Potrivit sursei citate, PAL-ul şi MDF-ul au fost vândute în perioada septembrie – octombrie 2023 cu 30%, respectiv 34% mai ieftin faţă de perioada similară din 2022. „Preţurile la materii prime au crescut destul de mult în anii anteriori, este posibil să mai fi scăzut spre finalul anului trecut. A fost o perioadă în 2023 când oferta de preţ era valabilă 5 zile, comparativ cu 30 de zile cât era în vremurile bune, motivul fiind creşterea preţurilor în mai multe etape şi la intervale scurte de timp”, spune administratorul Identio Mob.

La rândul său, directorul Ama Impex arată că preţul la lemn a crescut semnificativ şi s-a menţinut la un nivel ridicat. „Anul 2023 a fost un an de tranziţie şi reorganizare pentru Ama Impex. Sunt două motive principale care au declanşat această tranziţie. Primul motiv este cauzat de scumpirile care au avut loc pe piaţă, fie că este vorba de o scumpire globală – a lemnului, a vopselurilor, a combustibililor -, fie că este vorba despre noile măsuri fiscale adoptate de către guvern. Acest lucru ne-a obligat să găsim noi metode de a eficientiza producţia obiectelor de tâmplărie din lemn stratificat pentru a nu se regăsi într-o scumpire pe care să o resimtă clientul nostru. Al doilea motiv este unul intern, în care conducerea a dorit o reîmprospătare a imaginii şi a modului de lucru, fiind necesare investiţii în diverse sectoare ale companiei”, ne-a declarat Codrin Lupaşcu.

Nu prea s-au făcut investiţii în propriile locuinţe

Cu toate provocările din piaţă, firma pe care o conduce a avut în anul 2022 (ultimele date financiare raportate la MFP) afaceri de aproximativ 4,3 mil. lei, în creştere cu circa 28% faţă de un an înainte. „Per ansamblu, anul 2023 a fost un an mixt din punct de vedere economic, care ne-a indicat câteva aspecte cheie asupra pieţei şi asupra noului an. În primul rând, susceptibilitatea potenţialilor clienţi pentru a face investiţii în propria lor locuinţă, fie că vorbim despre renovare sau construirea unui imobil nou. Acest lucru se reflectă şi asupra pieţei imobiliare, în care s-a observat o scădere a vânzărilor în anul 2023. Deşi preţurile de pe piaţă s-au stabilizat, acestea au rămas la o cotă destul de ridicată, astfel încât investiţiile şi noile proiecte rămân într-o incertitudine când ne raportăm la mentalitatea consumatorului cu un venit mediu. Aceste aspecte ne indică o continuare a acestui trend, cel puţin pentru începutul anului 2024”, este de părere directorul Ama Impex. 

Comentarii