Discurile lunii februarie

Rubato

joi, 16 martie 2023, 13:06
7 MIN
 Discurile lunii februarie

Februarie, conserve după Classix. Șase discuri pentru sosirea primăverii.

 

Stenhammar Quartet – Stenhammar: The String Quartets, BIS, 3 februarie 2023

„Compune cum simți“ a fost deviza versatilului Wilhelm Stenhammar (1871-1927), compozitor și cel mai mare pianist suedez al timpului său. Jumătate din viață a lucrat și concertat în întreaga Europă cu Cvartetul Aulin, de care l-a legat o strânsă prietenie și căruia i-a dedicat toate cele șase cvartete ale creației sale.

Compuse între 1894 și 1916, între romantismul târziu și naționalismul scandinav, aceste bijuterii camerale sunt o muzică frumoasă, de o delicatețe intimă și directă, dar puțin cunoscute în afara spațiului scandinav.

Înregistrate între 2011-2013 de cvartetul suedez care îi poartă numele și care și-a făcut o misiune din promovarea lor, cele trei discuri au fost reluate într-un SACD de o ireproșabilă calitate sonoră. E o integrală completă care conține și un cvartet de tinerețe fără număr de opus (fa minor, 1897) și Lodolezzi sjunger, op. 39, muzică incidentală, compus în 1919. Un must have pentru descoperirea lui Wilhelm Stenhammar.

https://www.youtube.com/watch?v=h1LnUB3_-hw

Stenhammar Quartet

BIS2709

Stenhammar Quartet

Peter Olofsson, vioara I

Tony Bauer, vioara II

Mats Olofsson, violă

Per Öman, cello

Wilhelm Stenhammar (1871-1927)

Înregistrări: 2011-2013 Petrus Kyrkan, Stocksund, Suedia.

https://open.spotify.com/album/5wTzFNXhnrSUpTRg7wbov6

Seong-Jin Cho – The Handel Project: Handel-Suites & Brahms-Variations, Deutsche Grammophon, 3 februarie 2023

 

Încântător acest proiect Handel al tânărului sud-coreean care a crescut cu o fotografie a lui Radu Lupu cover pe telefon! Ascultați doar Allegro din cea de-a doua suită HWV 427, în fa major: ce tehnică metronomică, dar atât de espressivo a mâinii stângi, ce culori inimaginabile în zborul festiv al dreptei, cu o ornamentică perfectă și veloce!

„Pentru mine, muzica lui Handel vine direct din inimă, așa că oamenii o pot urmări cu ușurință.“

Cu o ușurință fantastică te îndrăgostești de simplitatea cu care pianistul de doar 28 de ani cântă cele trei suite scrise în original pentru clavecin și monumentalul omagiu brahmsian care sunt Variațiunile pe o temă de Handel op. 24. Cu o carieră stelară după ce a câștigat Concursul Chopin în 2015 – cu idolul său Radu Lupu în juriu, care l-a blocat total când i-a urat „baftă“ – Seong-Jin Cho este astăzi unul dintre marii pianiștii ai secolului 21. Iar acest disc dedicat lui Handel unul memorabil, prin eleganța, imponderabilitatea și emoția interpretării.

https://www.youtube.com/watch?v=H8EXXVlMQig

 

Seong-Jin Cho © Stage+

 

DG4863018

Seong-Jin Cho, piano

George Frideric Handel (1685-1759)

Înregistrări: Siemens Villa Berlin, septembrie 2022

https://open.spotify.com/album/2CXQ8RsgMPr1QeuNQP0ArE

 

Herbert Blomstedt – Bruckner: The 9 Symphonies (Live), Accentus, 3 februarie 2023

 

Nu mai pot asculta Bruckner cu nimeni după Celibidache, dar această integrală e una specială.

Ultimul din liga lui, Herbert Blomstedt va avea 96 de ani în septembrie când, dacă totul merge bine, va dirija pentru prima oară la Ateneu, în cadrul Festivalului Enescu, chiar Simfonia a VII-a de Bruckner, alături de prima suită enesciană, cu chiar Gewandhaus. Îmi doresc mult să-l văd live, pentru că l-am ascultat până acum doar în înregistrări, iar interpretările sale nu au urmă de vanitate, de care ai parte cu mulți șefi ai zilelor noastre. Poate că suedezul are tempouri mai lente decât tinerii săi colegi, dar asta înseamnă atenție la detalii și lipsa oricărei înfumurări pătimașe pe care ți-o dă la pupitru aerul rarefiat al monumentalului travaliu simfonic.

Blomstedt, deși e un creștin practicant ce ar putea încărca discursul muzical de ostentația credinciosului, e mai mult un ghid montan cu care vei urca în siguranță toate crestele, fără teamă de avalanșe ori vertij. Voi păstra acest cofret, o reeditare remasterizată la Accentus care merită ascultată. Și sper mult să-l văd pe 5 septembrie la Ateneu!

https://www.youtube.com/watch?v=uGX6cdl882E

B & Gewandhaus © Jens Gerber

ACC80575

Gewandhausorchester Leipzig, Herbert Blomstedt

Franz Liszt (1824-1896)

Înregistrări: 2005-2011, Gewandhaus, Leipzig, Germania

https://open.spotify.com/album/6mfa0pBXvtuymkvIuqeUtG

 

Arabella Steinbacher, Christoph Koncz, Stuttgart Chamber Orchestra – J.S. Bach & Pärt: Works for Violin & Chamber Orchestra, Pentatone, 10 februarie 2023

Arabella Steinbachher e violonista care poate cânta orice, de la baroc la contemporan, trecând prin romantici, pentru care are o slăbiciune aparte. Am văzut-o recent în ediția trecută a Festivalului Enescu, cu Orchestra de Cameră a Filarmonicii Germane din Bremen sub bagheta lui Cristian Lupeș, într-un Bruch de zile mari. Are un sunet impresionant și un magnetism rar, care îmblânzește orice public, indiferent de partitura cântată.

Acest Bach-Pärt e un joc virtuoz și profund cu mărgelele de sticlă ale unui remarcabil construct, în care concertele bachiene în mi major, la minor și dublul în re minor sunt potențate de Fratres, într-o versiune de neuitat, și Spiegel im Spiegel.

„Mișcarea lentă din Concertul în la minor de Bach a fost motivul pentru care încă de la 4 ani am vrut să cânt la vioară. Iar muzica lui Pärt e despre natura umană. Oricât de diferiți ar fi, ei au o origine spirituală și sacră în comun. Muzica lor mă duce înapoi la sine și îmi creează o stare de pace de fiecare dată când o cânt sau o ascult“, spunea Arabella Steinbacher

Arabella Steinbacher

https://www.youtube.com/watch?v=B_kWDa7QqPM

PTC5187017

Arabella Steinbacher, vioară

Christoph Koncz, vioară

Peter von Wienhardt, pian

Stuttgart Chamber Orchestra

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Înregistrări: 21-24 iunie 2022, Biserica Sfinții Petru și Pavel, Reutlingen-Gönningen, Germania

https://open.spotify.com/album/5glAksB7dFY1roA8f7oQvK

 

Mary Bevan – Visions Illuminées, Signum, 17 februarie 2023

Dincolo de versatilitate – a fost ireproșabilă în Diana din Ifigenia în Taurida la Concertele de la miezul nopții în Enescu 2019 –, soprana britanică Mary Bevan e îndrăgostită de melodia franceză.

Încă de la debutul pe disc, în 2017, cu Voyages, un solo recital cu același pianist Joseph Middleton, pasiunea ei pentru această zonă vocală e incadenscentă: „Textele pe care compozitorii unei mélodie le aleg pentru muzica lor au profunzimi și mistere pe care le găsesc fascinante”, spune soprana care a ales pentru acest disc lucrări de Ravel, Debussy și Gabriel Fauré, cu ciclul Les Illuminations de Britten pe libretul emoțional al poemelor lui Rimbaud, în centrul atenției. Nu lipsesc nici câteva bijuterii miniaturale de Chabrier, Duparc și Ravel (aranjament Holloway) care completează acest disc cu melodii care vă vor desfăta sufletul în superba înveșmântare a unui acompaniament minimalist.

Cum spune Verlaine în muzica lui Fauré la nostalgicul Claire de lune: „Votre âme est un paysage choisi“.

Mary Bevan © Victoria Cadisch

https://www.youtube.com/watch?v=PMl6LahD_Yk

SIGCD 735

Mary Bevan, soprano

Joseph Middleton, pian

12 Ensemble

Ruisi Quartet

Gabriel Fauré (1845-1924)

Benjamin Britten (1913-1976)

Emmanuel Chabrier (1841-1894)

Ernest Chausson (1855-1899)

Maurice Ravel (1875-1937)

Claude Debussy (1862-1918)

Henri Duparc (1848-1933)

Înregistrări: All Hallows’ Gospel Oak, Londra, UK

https://open.spotify.com/album/0xduaqf8InwD8bnuNhke2g

 

Cristian Măcelaru and WDR Sinfonieorchester – Bartók: The Wooden Prince & Dance Suite, Linn, 24 februarie 2023

După Legende și Suita cehă de Dvořák, primul lor album pentru casa Linn, WDR Sinfonieorchester și Cristian Măcelaru revin cu un alt disc care fructifică aceeași venă a tradiției muzicii populare, în două lucrări orchestrale de Bartók. Prințul cioplit din lemn, o poveste delicioasă cu prinți, prințese, zâne și, bineînțeles, un final fericit, alături de Suita de dansuri în șase mișcări catalog Sz. 77, o muzică abolut minunată.

„Bartók rămâne extrem de aproape de inima mea, cu cât îi dirijez mai mult muzica, cu atât o iubesc mai mult!“, spune dirijorul român care va cânta Prințul cioplit din lemn cu ansamblul orchestral din Köln al cărui principal este din 2019/20 și la toamnă în Festivalul Enescu, la Sala Mare a Palatului. Un disc superb pentru mine, despre care prestigiosul Gramophone spune: „It sounds gorgeous, spacious and luxuriant!“.

P.S. În loc de muzică, un scurt portret Bartók semnat de Cristian Măcelaru! Da, muzica e un loc al spiritului!

https://www.youtube.com/watch?v=hhcZTk2KAKo

Cristian Măcelaru și WDR Sinfonieorchester © Jörn Neumann

CKD714

Béla Bartók (1881-1945)

WDR Sinfonieorchester

Cristian Măcelaru

Înregistrări: noiembrie 2020 (Dance Suite) și iunie 2022, Kölner Philharmonie, Germania

https://open.spotify.com/album/7lqDeexlZRrs7m5fWZ92ZI

Audiție plăcută!

Articol preluat din Suplimentul de Cultură

 

Comentarii