Control de la Ministerul Sănătăţii

Echipamente ieşite din garanţie la Clinica Marelui Ars. Nereguli și la Socola

marți, 17 decembrie 2019, 02:57
6 MIN
 Echipamente ieşite din garanţie la Clinica Marelui Ars. Nereguli și la Socola

Este una dintre problemele semnalate de inspectorii trimişi de la Bucureşti. Managerul Spitalului „Sf. Spiridon“ afirmă că sunt instalaţii de climatizare care au fost montate odată cu reabilitarea clinicii. „O parte din ele au ieşit din garanţie, o parte mai sunt, am negociat cu constructorul şi am rugat să prelungească perioada cu încă un an. Peste 60% din cei care au adus aceste echipamente au acceptat, iar acum ieşirea din garanţie e valabilă doar la o parte din ele“, arată ec. Ioan Bârliba.

Rapoartele Corpului de Control al Ministerului Sănătăţii (MS), care au vizat la începutul acestui an Institutul de Psihiatrie „Socola“ şi Spitalul „Sf. Spiridon“, scot în evidenţă o serie de nereguli găsite, însă pe care managerii celor două unităţi medicale le contestă sau spun că între timp au fost deja remediate.

Spre exemplu, la Spitalul „Sf. Spiridon“, echipa de control a descoperit mai multe neconformităţi referitoare la modul în care s-au făcut achiziţiile în ultimii ani sau la faptul că în momentul controlului Clinica „Marele Ars“ nu era dată în folosinţă deşi lucrările erau finalizate de mai mult timp. 

Cea mai importantă observaţie în urma controlului a fost legată de faptul că noua clinică de Chirurgie Plastică şi Microchirurgie Reconstructivă – Centru de Mari Arşi Iaşi nu era dată în funcţiune până la momentul controlului şi că, mai mult, un număr de 120 de echipamente au rămas fără garanţie după ce au fost instalate, dar nu au putut fi folosite.

„În urma verificărilor comisiei mixte de control efectuate în cadrul acestei secţii, s-a constatat că anumite echipamente nu sunt puse în funcţiune, cu toate că acestea au procese-verbale de instalare şi punere în funcţiune. De asemenea, s-a constatat faptul că perioada de garanţie a acestor echipamente medicale a expirat la sfârşitul anului 2018“, se precizează în raport.

Managerul spitalului, ec. Ioan Bârliba, susţine că la mijloc este o confuzie care a fost recunoscută de reprezentanţii Corpului de Control şi că între timp a fost rezolvată parţial problema.

„Când a fost construită secţia, alături de zidăria în sine, au mai fost incluse şi dispozitive tehnice, adică instalaţie de climatizare, instalaţie de ventilaţie, care au trebuit aduse şi puse odată cu construcţia în sine. Nu sunt aparate medicale, ci reprezintă dispozitive inerente desfăşurării actului medical, dar care nu au rol de aparatură medicală. Aşteptând aproape doi ani aparatura şi văzând că se tergiversează achiziţionarea ei, am făcut peste 20 de demersuri la autorităţi, în care am insistat că trebuie de urgenţă făcut acest lucru încât să nu riscăm să iasă din garanţie instalaţiile care erau deja montate. O parte din ele au ieşit din garanţie, o parte mai sunt, am negociat cu constructorul şi am rugat să prelungească perioada cu încă un an. Peste 60% din cei care au adus aceste echipamente au ac­ceptat, iar acum ieşirea din garan­ţie e valabilă doar la o parte din ele“, a explicat ec. Ioan Bârliba.

De ce s-a cumpărat oxigenul fără licitaţie?

Alte probleme identificate ţin de modul în care sunt făcute anumite achiziţii publice în perioada 2016 – 2019, până la momentul controlului, un semn de întrebare fiind pus în cazul achiziţiei de oxigen medicinal, Corpul de Control spunând că sunt încălcate mai multe prevederi legale. Astfel, achiziţia s-a făcut prin procedură de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, motivul invocat de manager fiind că la acel moment exista un singur furnizor acreditat pentru a furniza oxigen.

„Când am venit eu ca manager, în 2007, exista pe piaţa românească un singur furnizor acreditat, cu puritate a oxigenului de peste 98%. Acum există şi a doua firmă, chiar în timpul controlului am făcut licitaţie, însă această firmă nu avea autorizaţie de punere pe piaţă, iar fără acest document nu se poate. Negocierea fără publicarea unui anunţ este o procedură de achiziţie, iar la acea dată s-a prezentat o singură firmă, deoarece deţinea monopolul“, a completat acesta.

Un alt aspect semnalat de Corpul de Control este legat de contractul de colaborare existent între Fundaţia „Epitropia Sf. Spiridon“ şi spital, din anul 2011, prin care fundaţia urma să sprijine unitatea medicală cu un procent de 50% din venituri, prin „prestarea unor servicii medicale la cererea expresă a pacienţilor, în afara programului de lucru, altele decât cele decontate de CAS Iaşi“, obiectiv care nu a fost însă realizat.

În anul 2017, spitalul „a acordat fundaţiei folosirea temporară şi gratuită“ asupra spaţiului, printr-un contract de comodat, deşi încheierea acestuia „contravine normelor de drept ce reglementează regimului juridic pe care le au clădirile aflate în administrarea spitalului“.

Managerul explică însă că spaţiul de 17 metri pătraţi din Ambulatoriu, unde se afla fundaţia era mai mult „un gest de generozitate“ faţă de fundaţia condusă de chirurgul Eugen Târcoveanu, care în trecut donase aparatură medicală. Problema identificată este că obiectivele stipulate în contract nu au fost îndeplinite.

„Nu au fost puse la dispoziţia comisiei mixte de control documente din care să rezulte realizarea obiectivului asumat şi a scopului pentru care a fost înfiinţată fundaţia. Prin schimbarea destinaţiei unui spaţiu din Ambulatoriul integrat al spitalului, fără acordul MS, sunt încălcate dispoziţiile art. 1 alin (2) din O.G. nr 70/2002, actele astfel încheiate fiind nule“, se precizează în concluziile raportului.

Astfel, Corpul de Control a solicitat rezilierea contractului de comodat în termen de 30 de zile, managerul unităţii medicale spunând că acest lucru a fost realizat între timp.

„Contractul era unul foarte vechi, probabil a fost o neatenţie a juriştilor care nu s-au mai uitat peste el recent. Era o simplă încăpere de 17 metri cu un calorifer cu şase elemenţi. Contractul a fost reziliat, sediul s-a mutat în altă parte din oraş, cu chirie, şi acolo am mutat o parte din arhiva spitalului“, a completat managerul Spitalului „Sf. Spiridon“.

În curtea lui Oprişanu sunt probleme cu angajările

Despre problemele descoperite de Corpul de Control la Institutul de Psihiatrie „Socola“, „Ziarul de Iaşi“ a scris în mai multe rânduri, câteva dintre cele mai grave nereguli descoperite fac referire la modul în care au fost organizate concursurile pentru angajarea pe diferite posturi, uneori fără să existe posturi vacante, fără ca cei angajaţi să poată demonstra că au competenţe necesare pentru ocuparea posturilor, dar şi cazuri în care angajarea pe anumite posturi pare a fi făcută preferenţial, cu criterii adaptate în acest sens.

Mai mult, unul dintre punctele verificate de corpul de control a fost modul de utilizare a resurselor financiare primite de la MS, aici fiind incluse investiţiile, reparaţiile capitale şi echipamentele medicale.

Verificările au scos în evidenţă că atât cabinetul ORL cât şi cel de endocrinologie sunt nefuncţionale, iar în cabinetul de oftalmologie nu a fost dată nicio consultaţie timp de doi ani. Dr. Gabriel Oprişanu a precizat atunci că majoritatea neregulilor „fie au fost rezolvate, fie se află în curs de rezolvare“.

Comentarii