Efectul fluture, Greta şi traficul ieşean

joi, 23 noiembrie 2023, 02:50
5 MIN
 Efectul fluture, Greta şi traficul ieşean

În ce priveşte traficul, primarul pare să fi adoptat poziţia de telespectator de mai mulţi ani. Poate că a venit vremea ca în loc să caute rute alternative pe drumuri de pământ, printre blocuri sau pe şoselele din jurul oraşului, ieşenii să aleagă altceva anul viitor.

În ultimii ani, traficul ieşean a devenit, treptat, de nesuportat. Şoferii care au de străbătut zilnic oraşul îşi dau seama că, la orele de vârf, nu mai e de glumă. S-a ajuns ca de la Gară până în Bucium să îţi pierzi şi trei ore din viaţă. Situaţia s-a agravat în ultimele săptămâni după deschiderea unui mare magazin de jucării, în zona bulevardului Socola, care a sufocat şi mai mult fluxul în Podu Roş. În acelaşi timp, lucrările pe bulevardul Poitiers puneau sare pe rănile şoferilor ce se târâie în fiecare dimineaţă dinspre CUG, tot spre Podu Roş. Bomboana de pe colivă a fost un şantier deschis la comanda ApaVital în Bucium. Aşa a apărut „lunea neagră” de săptămâna trecută şi multe discuţii despre un posibil „efect fluture”. Adică apariţia unui muncitor care sparge asfaltul la baza pasajului Socola va conduce în câteva ore la un blocaj major la Antibiotice. „Teoria” pare să se verifice, deoarece lucrările care au avut loc marţi dimineaţa au provocat ambuteiaje ce s-au auzit până la Palatul Roznovanu, trezindu-l şi pe edilul-şef.

De altfel, în privinţa traficului, Mihai Chirica pare anesteziat de mai multă vreme. Singurele idei au fost, cum altfel, la nivel de machete cu poduri şi pasaje simulate pe calculator. A lansat la un moment dat o rafală de gloanţe oarbe: posesorii de maşini vechi urmau să fie taxaţi la sânge, dar după cum remarcam la vremea respectivă plutea în aer cacealmaua. La conferinţa de presă de marţi, primarul remarca din nou vechimea parcului auto ieşean. Da, aşa e. Jumătate din numărul maşinilor care au primit număr de Iaşi în acest an au cel puţin zece ani vechime, conform Serviciului de Înmatriculări. Culmea, încă se înmatriculează autoturisme care au fost fabricate în urmă cu peste 20 ani. Din totalul parcului, 75% au peste 12 ani! Numărul maşinilor care sunt pe străzile din municipiu este mai greu de estimat, dar trece de 200 de mii. Dacă ar fi să iasă toate în trafic, ar forma o coadă de 1000 de kilometri. Dar ce a făcut primăria în ultimii ani, pe măsură ce parcul auto s-a dublat? Nimic. A tras linii pe asfalt pentru parcările de reşedinţă, străzi foarte circulate având în continuare câte o bandă plină cu maşini staţionate. A delimitat o bandă verde pentru mijloacele de transport CTP, care oricum nu fac faţă la orele de vârf. Şi s-a luptat vreo doi ani să mute un stâlp în Tudor, pentru a lărgi bulevardul.

Cum oraşul a început să se blocheze tot mai des, iar alegerile bat la uşă, Chirica a ieşit din amorţeală. A anunţat amenzi pentru ApaVital şi constructor şi a scos din mânecă două propuneri: bandă reversibilă pe pasajul Socola şi un sens giratoriu în Baza 3. De ce i-a trebuit atât timp să încerce banda reversibilă, un proiect care se vehiculează de pe vremea lui Nichita? A avut nevoie de un deceniu să înţeleagă faptul că ieşirea autoturismelor din parcarea Felicia sufocă traficul de pe strada Bucium? Bine măcar că abia acum mobilizează poliţiştii locali să se implice mai serios în supravegherea circulaţiei la ore de vârf. A mai amintit de o idee mai veche care nu ştim ce utilitate are ţinând cont de costuri: un pasaj la rond Agronomie. Nu ar fi o abordare nouă, dacă ne gândim că în urmă cu un an, Chirica anunţa un pasaj subteran pe Anastasie Panu, de 6 milioane de euro, gata în 30 de luni de la începerea lucrărilor.

Primarul a schimbat apoi registrul şi a amintit de investiţiile care se fac în infrastructura din Bucium şi care cer înţelegere din partea locuitorilor din zonă. Numai că are nevoie de înţelegere şi din partea ieşenilor din CUG, din Păcurari ori din Copou. Dimineaţa, coada începe la indicatoarele cu oraşul Iaşi şi se termină în centru. Indiferent că vii dinspre Breazu, Horpaz, Miroslava sau Valea Lupului. Mai repede intri în New York decât în Iaşi: de la aeroportul Newark până la Empire State Building faci 25 de kilometri într-o oră (când nu e trafic, Google dă şi mai puţin).

După Bucureşti, zona metropolitană din jurul Iaşului devine cea mai mare aglomeraţie periurbană din România. Se tot discută de parcări la marginea oraşului unde să poată fi lăsate maşinile şi apoi suplimentarea curselor de autobuz spre municipiu. Nu s-a întâmplat nimic până acum. Cu mare greutate se încearcă un plan de transport auto pentru ZMI, ce să mai vorbim de tren metropolitan. Deocamdată, municipalitatea caută şoferi de autobuz: ar mai fi nevoie de vreo 30, după cum a anunţat Chirica. Finalul întâlnirii cu presa a adus şi viziunea edilului, pe termen mediu, asupra traficului: „Peste zece ani o să vorbim despre alte probleme provocatoare ale vieţii noastre publice. O să apară câte o Greta (aluzie la activista de mediu suedeză Greta Thunberg – n.r.) care o să stea spânzurată prin copacii ăştia… O să aflăm şi condiţiile în care mă voi afla eu în calitate de telespectator sau altceva…”. În ce priveşte traficul, primarul pare să fi adoptat poziţia de telespectator de mai mulţi ani. Poate că a venit vremea ca în loc să caute rute alternative pe drumuri de pământ, printre blocuri sau pe şoselele din jurul oraşului, ieşenii să aleagă altceva anul viitor.

Comentarii