„Împreună pentru A8“ şi „Moldova Vrea Autostradă“ au fost la instituţiile UE de la Bruxelles:

Guvernul anti-Moldova. UE ne roagă să luăm bani de autostradă, Executivul ne sabotează

vineri, 22 iunie 2018, 01:50
3 MIN
 Guvernul anti-Moldova. UE ne roagă să luăm bani de autostradă, Executivul ne sabotează

Informaţii contradictorii, care ar putea fi de o gravitate extremă, referitoare la unul din cele mai importante proiecte ale regiunii. Reprezentanţii asociaţiilor civice care militează pentru autostradă au aflat la Bruxelles că fondurile pentru infrastructură rutieră trebuie doar luate şi folosite, şi că Guvernul României pare să nu le dorească. Rămâne în aceste condiţii fără răspuns întrebarea: de ce Guvernul de la Bucureşti preferă împrumutul bancar în locul banilor europeni, gratuiţi? O întrebare la care trebuie să răspundă cât mai repede parlamentarii de la Iaşi ai puterii

Boicotarea construirii de autostrăzi în România şi, în special, în estul ţării, este motivul pentru care reprezentanţii asociaţiilor civice „Împreună pentru A8“ şi „Moldova Vrea Autostradă“ au mers la instituţiile Uniunii Europene de la Bruxelles. Miercuri, în prima din cele două zile de întrevederi programate, delegaţia s-a întâlnit cu comisarul pentru Politici Regionale, Corina Creţu, cea care, recent, şi-a exprimat nemulţumirea faţă de tărăgănarea de către Guvernul de la Bucureşti a demersurilor pentru folosirea fondurilor europene alocate. Cei cinci reprezentanţi ai asociaţiilor au discutat şi cu Karima Delli, preşedintele Comisiei de transporturi din Parlamentul European, apoi au participat la lucrările acestei comisii. Concluziile acestei prime zile sunt, în parte, foarte asemănătoare îndemnurile pe care le adresase Corina Creţu coaliţiei de guvernare, la ultima sa vizită în România.

„România este sabotată de propriul guvern!“, şi-au intitulat cei cinci delegaţi primul set de concluzii după discuţiile purtate la Bruxelles. România poate să acceseze fonduri europene până în 2020 pentru autostrăzi, inclusiv pentru autostrada A8, care este prioritară, fiind pe culoarul principal de transport european TEN-T Core Network. Ieşenii amintesc şi că studiile de fezabilitate pentru A8 pot fi suportate financiar de Comisia Europeană în proporţie de până la 85 la sută din valoare, însă termenul limită este acelaşi an, 2020. Pentru aceasta, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, împreună cu Ministerul Transporturilor, trebuie să completeze o cerere de finanţare pentru aceste studii, fără de care nu se poate trece la etapa construcţiei acestei autostrăzi, tot cu fonduri europene, în exerciţiul financiar 2021- 2027.

„Europa ne roagă să luăm banii!“, se mai arată în informarea publicată de Cătălin Urtoi, Ionel Apostol, Adrian Covăsnianu, Viorel Baciu şi Flaviu Manea. „Dacă această cerere nu va fi depusă în următoarele luni, România, şi în special regiunea Moldovei, va pierde finanţarea europeană pentru proiectul A8“, conchide miniraportul delegaţiei ieşene, arătând că, în acest moment în care nu se face nimic, „este foarte clar că Bucureştiul nu doreşte această finanţare“. Concluzia este justificată inclusiv de decizia luată luna trecută de Guvern, care „s-a îndurat“ să repună autostrada Ungheni-Iaşi-Tg. Neamţ pe lista proiectelor strategice, dar cu preţul renunţării la banii europeni în favoarea găsirii unui investitor.

Cu alte cuvinte, A8 ar urma să fie construită în cadrul unui parteneriat public privat. Pentru acest prim segment, costurile se ridică la aproximativ 1,2 miliarde de euro, bani care pot fi alocaţi prin Programul Operaţional Investiţie Mare (POIM). Doar că, în primul trimestru al anului, nu s-a mai scos la licitaţie, pentru proiectare şi execuţie, aşa cum era prevăzut, sectorul Iaşi-Ungheni, inclusiv podul peste Prut.  Susţinătorii împrumutului bancar afirmă că lucrurile vor merge mai repede, însă e evident că una e să plăteşti, şi alta e să primeşti finanţare nerambursabilă. În plus, traficul nu foarte mare între Ungheni-Iaşi-Tg. Neamţ va face ca prezumtivul investitor să-şi recupereze greu banii investiţi. 

Comentarii