Noi promisiuni pentru A8. Se apropie alegerile, iar electoratul trebuie dus de nas cu SF-uri

miercuri, 06 februarie 2019, 02:50
3 MIN
 Noi promisiuni pentru A8. Se apropie alegerile, iar electoratul trebuie dus de nas cu SF-uri

 Maricel Popa a dat asigurări că prin legea bugetului se vor aloca bani pentru re-reactualizarea documentaţiei pentru jumătate de autostradă. În acest an, sigur vor fi bani şi pentru cealaltă jumătate, a spus şeful PSD Iaşi. În urmă cu cinci ani, un alt şef al PSD Iaşi, Gheorghe Nichita, anunţa refacerea studiilor de fezabilitate şi începerea lucrărilor în anul 2016. Cine-i mai crede?

„De anul trecut am anunţat că în decembrie-februarie va fi scos la licitaţie proiectul de revizuire a studiului de fezabilitate. Conform Legii 500 (din 2002, n.r.) a finanţelor publice, până ce nu este actualizat acest studiu, obiectivul nu poate fi finanţat”, a încercat preşedintele Maricel Popa să liniştească spiritele după omiterea includerii unei finanţări consistente a Autostrăzii Ungheni-Iaşi-Tg. Mureş în prima variantă de proiect a legii bugetului pe anul 2019. El a susţinut, ieri, în faţa jurnaliştilor, că banii s-ar afla deja în anexa pentru autostrăzi a bugetului Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Doar că CNAIR se află în subordinea Ministerului Transporturilor, care are, într-adevăr, o secţiune pentru autostrăzi. În această secţiune, A8 figurează cu o sumă de 951 de mii de lei pentru „pregătirea documentaţiei tehnico-economice pentru proiectul Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru Pod peste Prut la Ungheni” şi cu 27,03 milioane de lei pentru revizuirea studiului de fezabilitate pe segmentul Tg. Mureş-Ditrău.

Şeful CJ Iaşi a precizat însă că Ministerul Transporturilor a solicitat Ministerului Finanţelor Publice includerea unui articol distinct în propunerea Legii bugetului cu privire la finanţarea proiectului A8 în acest an. „Vor fi alocate credite bugetare în valoare de 9 milioane de lei şi credite de angajament în valoare de 37 de milioane de lei”, a spus Popa, adăugând că banii vor fi decontaţi din fonduri europene. Pe pagina de internet a ministerului se precizează că e vorba despre credite de angajament, 37,38 milioane de lei, şi de credite bugetare în sumă de 9,3 milioane de lei pentru segmentul Tg. Neamţ-Ditrău-Tg. Mureş.

Preşedintele Popa s-a arătat optimist că în luna mai s-ar putea deschide orfertele, în septembrie s-ar semna contractul cu proiectantul noului studiu şi că la începutul anului 2021 studiul de fezabilitate pe acea jumătate de autostradă ar fi gata. Cât priveşte segmentul Ungheni-Iaşi-Tg. Neamţ, „n-aş putea să vă spun acum suma care este la Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, dar cu siguranţă va începe tot în acest an revizuirea studiului de fezabilitate”, a afirmat Maricel Popa. El a adăugat că distanţa Ungheni-Iaşi a fost omisă din studiile anterioare şi că mai trebuie rezolvată problema acordului de mediu pentru podul de peste Prut.

Reluarea unui film mai vechi

Cu aproape cinci ani în urmă, mai exact la începutul lunii mai 2014, Gheorghe Nichita – primarul de atunci al Iaşului şi consilierul personal de astăzi al preşedintelui CJ – anunţa, de asemenea, necesitatea refacerii studiului de fezabilitate aferent Autostrăzii A8. El a dat vina pe guvernările anterioare (PDL şi PNL/USL) pentru costul ridicat al realizării acestei artere, de peste 9 miliarde de euro. În acel moment, premier era Victor Ponta, iar ministru al Transporturilor, Dan Şova (între timp condamnat la trei ani de închisoare pentru trafic de influenţă, dar eliberat după şase luni, la sfârşitul anului trecut, pe fondul controversei completurilor de judecată din cinci magistraţi de la Curtea Supremă).

La începutul lui 2015, noul ministru al Transporturilor, Ioan Rus, anunţa în prezenţa aceluiaşi premier că regiunile istorice ar trebui să fie legate prin autostrăzi sau drumuri expres până în 2018. Rus împărţise A8 în cele două segmente de azi: Ungheni-Tg. Neamţ autostradă, iar mai departe până la Tg. Mureş, drum expres. Afirmaţii care l-au făcut pe primarul Nichita să declame începerea lucrărilor în acelaşi an, 2015, sau în 2016. 

Comentarii