Cum se văd moţiunea şi dezbaterile politice din universitate?

Rector către viitorii guvernanţi: Nu mai susţineţi artificial universităţi muribunde, create din raţiuni financiare

sâmbătă, 12 octombrie 2019, 01:50
3 MIN
 Rector către viitorii guvernanţi: Nu mai susţineţi artificial universităţi muribunde, create din raţiuni financiare

După moţiunea de cenzură care a fost votată alaltăieri la Bucureşti, rectorul Universităţii Tehnice „Gh. Asachi“ din Iaşi a prezentat ieri o serie de aşteptări de la viitorul guvern şi de la deciziile care vor fi luate în perioada următoare cu privire la învăţământ, în general, şi la învăţământul universitar, în mod particular. 

Astfel, prof. dr. ing. Dan Caşcaval a menţionat că nu se aşteaptă la modificări radicale, însă trebuie să fie realizaţi paşi în direcţia îmbunătăţirii sistemului de învăţământ. Rectorul a precizat o serie de direcţii în care politicile din educaţie ar trebui să se îndrepte. „Acum, după ziua de joi, probabil toţi se aşteaptă la o schimbare radicală a abordărilor, a soluţiilor şi, implicit, a rezultatelor. Eu încerc să gândesc puţin mai ancorat în realitatea ultimilor 30 de ani, iar aşteptările mele, în ceea ce priveşte efectul asupra educaţiei româneşti, sunt justificate de situaţia actuală. Nu mă aştept de mâine la 6% din PIB pentru educaţie.

Pentru că nu cred că avem un PIB care să îşi permită acest 6%. Nici măcar nu s-a încercat vreodată gândirea în termenii acestui 6%, crearea sa ca ceva fezabil nici nu cred că a fost crezută vreodată. De altfel, pragmatic, prefer 3% dintr-un PIB mare, decât 6% dintr-unul mic. Dar mă aştept ca universităţile să recapete dreptul de a-şi folosi soldurile, cele care îl deţin, în scopul compensării vidului de investiţii majore din ultimii ani. Şi mă aştept ca aceste solduri să nu fie soluţia, palidă, a compensării deficitului bugetar“, a precizat rectorul Universităţii Tehnice.

Un alt aspect comentat de către Dan Caşcaval este cel legat de clasificarea universităţilor, „indiferent de culoarea politică a guvernului sau a Ministrului Educaţiei“. Astfel, rectorul TUIASI a precizat că nu trebuie armonizate toate criteriile propuse de universităţi, care, de cele mai multe ori, „îşi acoperă interesul propriu“, şi că nu ar trebui „să nu mai susţinem artificial universităţi muribunde, fără studenţi, create sau expandate după anii ’90 din raţiuni financiare pentru cei care le-au creat, şi în care an de an, sau chiar mai des, se pompează fonduri, se aloca locuri numeroase pentru studenţi din Republica Moldova, se găsesc tot felul de argumente pentru existenţă. Mă aştept să nu mai existe situaţii de universităţi care sunt falimentare, financiar – şi cred că acum nu este un pleonasm, dar care au zeci de posturi vacante de profesor“, a adăugat rectorul.

În ceea ce priveşte modalitatea prin care se poate schimba, treptat, sistemul de învăţământ, Dan Caşcaval aminteşte de proiectul Romania Educată, despe care afirmă că nu se aşteaptă să aibă efecte imediate, ci trebuie perfectat până în 2030, fără experimente de la an la an. „Mă aştept ca, în baza aplicării proiectului, să avem predictibilitate, să putem previziona rezultate pe un termen mai lung, să avem coerenţă în decizii, continuitate. Mai ales pentru ciclurile preuniversitare, inevitabil cu efecte majore în cele universitar“, a menţionat Dan Caşcaval, adăugând totodată faptul că „mă aştept ca educaţia de calitate să fie susţinută, chiar dacă se desfăşoară în Bucureşti sau în restul României. Cred că va fi mai mult decât aşteptările mele, pentru că ştiu din experienţa mea că, atunci când un profesor este susţinut, educaţia are de câştigat. Şi acum se pare că un profesor va fi susţinut“, a concluzionat rectorul.

Comentarii