Preşedintele Comisiei de Mediu din Parlamentul European, la dezbatere la Iaşi

Specialist în climatologie: Bahluiul şi traficul sunt de vină pentru poluarea masivă

luni, 18 iunie 2018, 01:50
2 MIN
 Specialist în climatologie: Bahluiul şi traficul sunt de vină pentru poluarea masivă

Oricât ar părea de neverosimilă, ipoteza a fost bine argumentată de un universitar al Facultăţii de Geografie: zona hoasă şi rece a răului ţine aici particulele poluante circa 100 de zile pe an u la dezbaterea „Investind în mediu, investim în viitor“ a participat şi europarlamentarul Adina Vălean, preşedintă a Comisie de Mediu din legislativul UE

Forumul pe probleme de mediu, organizat ieri de liberalii ieşeni, a prezentat ieri unei audienţe numeroase probleme şi soluţii legate mai ales de poluarea aerului din zona municipiului. La dezbaterile intitulate „Investind în mediu, investim în viitor“, a participat şi europarlamentarul Adina Vălean, preşedinta Comisiei pentru Mediu, pentru Sănătate Publică şi Sigunaţă Alimentară din Parlamentul European. „De la momentul aderării României la Uniunea Europeană şi până acum au fost deschise 56 de proceduri de infringement împotriva României, din care 19  vizează direct sau conex probleme de mediu“, a spus Costel Alexe, preşedintele Organizaţiei Judeţene PNL.

Aproape toţi cei care au vorbit au menţionat lipsa şoselei de centură a oraşului, soluţia prin care traficul greu ar fi scos în afara municipiului. Deputatul Marius Bodea a declarat că se aşteaptă la înrăutăţirea situaţiei faţă de anul trecut, când s-au înregistrat 120 de depăşiri ale cantităţii limită de microparticule PM10 admisă în aer. El a menţionat şi suprafaţa mult prea mică de spaţiu verde care ar reveni pe cap de locuitor, sub 20 mp. Specialist în climatologie, Lucian Sfîcă, de la Facultatea de Geografie, a arătat că, pe albia Bahluiului şi, în general, în zonele joase ale oraşului, aerul este mai rece.

Dată fiind aşezarea goegrafică a oraşului, este o situaţie care persistă aproximativ 100 de zile pe an, timp în care praful şi noxele sunt „ajutate“ să rămână în aer. Prin urmare, o scădere a gradului de poluare este posibilă doar prin reducerea emisiilor, a explicat el. „Alte soluţii sunt paleative“, a subliniat el. În ceea ce priveşte procedura de infringement pe aceste probleme, deschisă de Comisia Europeană împotriva României, Adina Vălean a explicat că ea s-a datorat şi lipsei rezultatelor consultării cu autorităţile locale din Iaşi, Braşov şi Bucureşti, oraşele care nu au pus la punct un plan de calitate a aerului. Ea a deplâns lipsa şoselei ocolitoare: „Nu vreau să mă gândesc unde ar fi fost astăzi Iaşul fără Aeroport“, a spus ea. 

Comentarii