UPDATE: Sunt sau nu necesare bretelele din A8 către Aeroport şi viitorul SRU Iaşi? Opinia unui fost secretar de stat la Transporturi și replica directorului CNIR

duminică, 18 iunie 2023, 17:19
4 MIN
 UPDATE: Sunt sau nu necesare bretelele din A8 către Aeroport şi viitorul SRU Iaşi? Opinia unui fost secretar de stat la Transporturi și replica directorului CNIR

Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în ministerul Transporturilor, a făcut o analiză în privinţa oportunităţii bretelor din cadrul autostrăzii A8 către Aeroport şi viitorul SRU Iaşi. Analiza sa, publicată pe contul de Facebook, o redăm integral în rândurile de mai jos.

“Opinie vis-a-vis de recentul stadiu al autostrăzii A8: sectorul Ungheni-Iaşi-Tg. Neamţ!

Conform celor mai recente "informări" de la CNAIR aflăm că Ministerul Transporturilor consideră nejustificată, din perspectiva rentabilităţii economice, construirea bretelelor de acces din autostrada A8 către actualul aeroport Iaşi şi viitorul Spital Regional de Urgenţe.

Menţionez că am inclus în 2020 în Caietul de Sarcini pentru licitaţia sectorului Ungheni-Iaşi-Tg. Neamţ, în calitate de consilier onorific în MT, studierea si proiectarea bretelor de acces pe actualul contract de proiectare a A8. Experienţa de 8 ani de activism îmi confirmă că s-a mai văzut acest "film" şi în 2018/2019 când, similar, se spunea despre sectorul montan al A8 că nu e "rentabil economic". În 2020 am realizat în asociaţia civică "Moldova Vrea Autostradă" argumentaţia tehnico-economică pentru implementarea şi execuţia sectorului montan. În 2021 în calitate de secretar de stat în Ministerul Transporturilor am promovat argumentaţia elaborată în MVA din 2020, incluzând spre finanţare din PNRR aproximativ 60 km de autostradă, respectiv cele 2 secţiuni ale sectorului montan. În 2023 estimez că se pot semna contractele de proiectare+execuţie.

Revenind la "rentabilitatea economică" nu îmi amintesc să fi fost aplicată aceeaşi logică şi pentru podul de la Brăila (investiţie de peste 500 milioane de euro) care lega iniţial "nimic" de "nimic". Pentru a justifica "rentabilitatea" podului de la Brăila a fost nevoie de "inventarea" a două relaţii rutiere la profil de Drum Expres respectiv Drumul Expres Brăila – Focşani si Brăila – Buzău. La fel pot spune despre metroul de la Cluj, un proiect nu doar "nerentabil economic" dar şi dificil de implementat în traficul urban actual, energofag şi mare consumator de resurse financiare de la Bugetul de Stat. Bineînţeles că investiţiile anterioare sunt "rentabile" şi sunt finanţate din fonduri de la Bugetul de Stat şi Fonduri Europene.

Revenind la ce ne interesează, Autostrada Unirii – Autostrada A8, acest proiect investiţional vital pentru regiunea moldavă nu trebuie privit strict din perspectiva contabilă a unei rentabilităţi (economice) într-o viziune centralistă ce 'nu simte' realitatea teritorială moldavă, ci trebuie argumentat din perspectiva oportunităţii şi a valorizării geografiei (locale şi regionale).

Contextul geostrategic este unul favorabil susţinut de:

a) extinderea coridoarelor TEN-T spre Republica Moldova şi Ucraina din iulie 2022

b) asigurarea finanţării prin organisme internaţionale (BEI) a proiectării autostrăzii Ungheni-Călăraşi-Chişinău – parte a Proiectului "Moldova drumuri IV" dezvoltat de Guvernul Republicii Moldova

c) existenţa acordurilor bilaterale dintre România şi Republica Moldova

d) creşterea valorilor de trafic pe aeroportul Iaşi (estimare 2,4 milioane de pasageri până la finele anului 2023) şi extinderea prin construire a terminalului T4

e) iminenţa demarării lucrărilor de execuţie la Spitalul Regional de Urgenţă cu orizont de finalizare – 2027/2028

f) densitate umană corespunzătoare (populaţie rezidenţială şi locuri de muncă în creştere în imediata vecinătate a coridorului A8)

Cu alte cuvinte, contextul strategic, financiar şi de oportunitate pentru A8 în integralitatea sa (inclusiv cu bretele de acces aferente) este unul extrem de favorabil şi trebuie valorizat!"

Cum explică șeful CNIR succesul proiectului de la Cluj

Cătălin Urtoi, directorul interimar al Companiei Naționale de Investiții Rutiere, a avut o remarcă foarte concisă față de analiza lui Adrian Covăsnianu. El a atras atenția că, spre deosebire de A8 (cu excepția celor două capete), metroul clujean este inclus în Planul Național de Redresare și Reziliență în ciuda unei rate a rentabilității mult inferioare legăturilor dintre A8 și SRU/Aeroport. El a amintit că de lista investițiilor și negocierea PNRR la Bruxelles s-a ocupat Cristian Ghinea, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene în Guvernul Cîțu, respectiv în perioada 23 decembrie 2020 – 6 septembrie 2021.
În materie de transport, prin același PNRR sunt finanțate Autostrada Moldovei (A7) între Ploiești și Pașcani și cele două capete ale tronsonului montan al Autostrăzii Unirii (A8), Tg. Mureș-Miercurea Nirajului și Tg. Neamț/Leghin-Moțca. În timp ce A7 este deja în șantier, cu excepția unui segment de 14 km din județul Buzău, întârziat de contestații, cele două capete sunt în etapa de evaluare a ofertelor, un anunț privind câștigătorii fiind așteptat peste aproximativ o lună.

Comentarii