Când primii doi politicieni din Iasi se au la cuţite, oraşul este cel care pierde!

vineri, 13 septembrie 2019, 01:50
7 MIN
 Când primii doi politicieni din Iasi se au la cuţite, oraşul este cel care pierde!

“Ziarul de Iaşi” vă propune azi o analiză inedită. Urmărind în timp declaraţiile celor doi adversari politici care conduc Iaşul, este tot mai clar că nu ajungerea la un rezultat benefic ieşenilor este prioritatea lor, ci imaginea lor reflectată în presă, precum şi împingerea adversarului în postura de vinovat pentru eşecurile pe bandă rulantă care se prevăd. Peste lipsa lor de influenţă politică şi de viziune edilitară se suprapune bâlbâiala în privinţa finanţării de la Guvern, de neînţeles. Una peste alta, două proiecte majore ale Iaşului – şoseaua de centură până la Tomeşti şi reabilitarea traseului spre Dancu – sunt într-un real pericol de eşec. Vor plăti în vreun fel vinovaţii?

 

Scena politică locală s-a inflamat pe pielea ursului din pădure. După ani de stagnare, Guvernul a lansat, în iunie 2019, o licitaţie pentru reluarea lucrărilor la centura Iaşului, respect la varianta de trafic greu pe sectorul Selgros – bld. Poitiers – Trei Fântâni. Valoarea contractului a fost estimată la 127 milioane lei, dar Guvernul a asigurat doar parţial fondurile. Din acest motiv, procedura a fost lansată sub clauză suspensivă, respectiv licitaţia va fi anulată în cazul în care până la data semnării contractului nu vor fi asiguraţi toţi banii de către Guvern. Potrivit preşedintelui Consiliului Judeţean, Maricel Popa, în acest moment sunt alocaţi efectiv doar 46 milioane lei. De circa o lună, liderii administrativi ai Iaşului, şi nu numai, dezbat public acest proiect doar într-o logică electorală, ambiţia fiecărei părţi fiind de a puncta la capitalul de imagine în perspectiva alegerilor de anul viitor. Singura certitudine este că Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a prelungit de două ori termenul de depunere a ofertelor, iar la ultima extindere nu a oferit un motiv clar de ce a ales să facă acest lucru. În acest moment, constructorii interesaţi trebuie să depună oferte până pe 21 octombrie.

Popa recunoaşte că nu mai are influenţă în PSD

Disputele politice din jurul acestui proiect au scos la iveală ceea ce doar în culise se vehicula până acum: PSD a pierdut controlul în Consiliul Local (CL), deşi are nu mai puţin de 14 dintre cei 27 de membri ai CL. Problema PSD este că cei mai mulţi dintre consilierii acestui partid sunt loiali primarului Mihai Chirica, cel care, de altfel, i-a şi pus pe lista de alegeri în urmă cu trei ani, pe vremea când stătea la aceeaşi masă cu Liviu Dragnea. Inclusiv şeful PSD Iaşi, Maricel Popa, a recunoscut ieri că mai are încredere în cel mult 7 dintre consilierii PSD. Surse social-democrate spun însă că numărul este şi mai mic: doar 4-5 consilieri PSD mai trec pe la partid, iar cel puţin unul dintre ei (dezvoltatorul imobiliar Florin Boca) este oricum un apropiat al primarului Chirica. Popa a admis că nu mai are influenţă asupra consilierilor PSD în contextul în care i-a solicitat public primarului să convoace o şedinţă de CL, deşi o astfel de reuniune se poate desfăşura şi la propunerea unei treimi dintre consilierii în funcţie. Popa vrea o şedinţă extraordinară a CL pentru ca plenul să aprobe o hotărâre prin care să-şi asume cheltuielile legate de relocarea reţelelor de utilităţi pe sectoarele centurii care se suprapun cu străzi ale municipiului. În opinia lui Popa, aceasta este principala problemă a licitaţiei CNAIR: faptul că Primăria nu-şi asumă cheltuielile legate de utilităţi. În replică, primarul spune public că există documente „valabile“ din 2009, dar în adresele oficiale trimise la CNAIR se contrazice, cel puţin aşa rezultă din declaraţiile lui Maricel Popa. Şeful CJ Iaşi a oferit presei o adresă din 29 august 2019 a Primăriei către CNAIR, în care municipalitatea face referire doar la relocarea reţelei de iluminat public, fără a clarifica la modul concret situaţia celorlalte reţele de utilităţi.

Cine are dreptate?

„Din cauza acestui răspuns neconcludent oferit de Primăria Iaşi, CNAIR este în situaţia de a anula licitaţia“, a susţinut Popa, cel mai probabil în necunoştinţă de cauză asupra faptului că CNAIR a prelungit pentru a doua oară termenul de ofertare. În timp ce Popa avea întâlnirea cu presa la sediul PSD, Primăria a trimis un comunicat prin care şi-a exprimat susţinerea pentru proiectul centurii, dar, totodată, a acuzat public „incoerenţa şi incompentenţa“ Guvernului în gestionarea acestui proiect. „Ca să fie bine înţeles de toată lumea, Primăria Municipiului Iaşi îşi va respecta toate angajamentele asumate încă din anul 2009, pe care nu le-a infirmat niciodată. Vreau doar ca responsabilii din Ministerul Transporturilor să se hotărască şi să anunţe public dacă doresc să facă şoseaua de centură – varianta Sud“, este un fragment din declaraţia primarului Chirica inserată în comunicatul Primăriei. Totuşi, adresa Primăriei către CNAIR, făcută publică de Popa, face referire doar la o parte dintre utilităţi. La contrele dintre Popa şi Chirica s-au adăugat luări de poziţie din partea USR şi a deputatului PNL Marius Bodea. Ambele părţi au avut un punct de vedere asemănător: conflictul dintre Popa şi Chirica este un „joc politic“, iar traseul centurii trebuie reproiectat având în vedere că varianta de trafic greu se suprapune cu artere rutiere din oraş. „Centura Iaşului trebuie regândită pentru a nu se intersecta deloc cu zonele rezidenţiale“, a spus USR Iaşi. „Personal consider că o şosea de centură care trece prin oraş e o inepţie, dar, în condiţiile date, e tot mai bine decît nimic. Centurile stradale trebuie să fie ocolitoare ca să descongestioneze traficul din oraş, nu să-l încarce mai mult!“, a menţionat, la rândul lui, Marius Bodea.

De ce au fost extinse termenele de depunere a ofertelor

Controversele din jurul proiectului de execuţie a variantei de trafic greu s-au iscat în timpul derulării procedurii de licitaţie. Constructorii interesaţi să depună oferte au solicitat o serie de clarificări, câteva dintre ele făcând referire şi la reţelele de utilităţi. În unul dintre răspunsuri, CNAIR afirmă, la modul general, că „detaliile puse la dispoziţie de autoritatea contractantă sunt suficiente pentru un contract de acest tip“. În ceea ce priveşte utilităţile, un posibil ofertant a solicitat CNAIR, încă din luna iulie 2019, să confirme faptul că activitatea de relocare a utilităţilor nu face obiectul contractului de achiziţie derulat de CNAIR. „Autoritatea contractantă aşteaptă răspunsul din partea Primăriei Iaşi cu privire la clarificarea activităţii de mutare/protejare a utilităţilor pe sectoarele de suprapunere a variantei de ocolire cu arterele rutiere din municipiul Iaşi“, a fost răspunsul ciudat al CNAIR, datat 6 august 2019, în condiţiile în care autoritatea centrală a realizat documentaţia de licitaţie. Alţi doi constructori au avut solicitări pe aceeaşi temă, dar au primit aceeaşi replică. Cu toate acestea, prima prelungire a termenului de ofertare (de pe 19 august până pe 19 septembrie) a venit în contextul în care un constructor a invocat „complexitatea documentaţiei“ şi necesitatea ca aceasta să fie completată în urma clarificărilor CNAIR. Pe 4 septembrie, CNAIR publică în SICAP o nouă erată prin care informează că termenul de ofertare a fost prelungit până pe 21 octombrie. De data aceasta, nu este clar de ce CNAIR a extins termenul, dar motivul general vizează „modificarea informaţiilor originale oferite de autoritatea contractantă“.

Cu ochii la presă

Cert este că „dialogul“ dintre liderii administrativi ai Iaşului nu are vreo componentă constructivă, ambii şefi (Popa şi Chirica) fiind preocupaţi mai degrabă de modul în care presa va reflecta declaraţiile lor politicianiste decât de proiectul de execuţie a variantei de trafic greu, proiect care nici măcar nu are toţi banii alocaţi din credite bugetare. În acelaşi timp, opoziţia politică nu vine cu o valoare adăugată la dezbaterea publică şi consideră prielnice astfel de momente pentru a-şi pregăti „portofoliul electoral“ în campaniile din următorul an.

Proiectul Iaşi – Dancu, un alt măr al discordiei politice

Riscul ca Iaşul să piardă finanţarea europeană pentru proiectul privind reabilitarea căii de rulare Iaşi – Dancu a fost un alt motiv de ceartă între şeful Consiliului Judeţean Maricel Popa şi primarul Mihai Chirica. Şeful CJ a reproşat ieri că Primăria a pierdut finanţarea pentru acest proiect. În replică, primarul a precizat că proiectul a fost evaluat la nivelul Agenţiei de Dezvolare Regională Nord-Est (ADRNE) şi a avut un punctaj eligibil pentru finanţare. În schimb, spune primarul, problema este că, cel puţin nu în prezent, nu vor mai fi suplimentate fondurile UE aşa cum se angajase anterior Autoritatea de Management a Programului Operaţional Regional (AMPOR), iar Iaşului îi rămâne rezervată suma iniţială, dar deja accesată pe alte proiecte (47 milioane euro). „Angajamentul AMPOR a fost că, din economii făcute în urma licitaţiilor şi prin realocări între axele de finanţare, vor fi făcute suplimentări consistente ale fondurilor europene, astfel încât municipiile să beneficieze de finanţări mai mari faţă de cele iniţiale“, se arată într-un comunicat al Primăriei. Primarul Mihai Chirica a precizat că municipalitatea va moderniza Iaşi – Dancu chiar dacă nu vor mai fi suplimentări, soluţia fiind inclusiv contractarea unui împrumut. 

Comentarii