Chirica toarnă asfalt peste asfalt. Trafic de coșmar din cauza lucrărilor de pe bulevardul Socola

vineri, 12 aprilie 2024, 03:00
3 MIN
 Chirica toarnă asfalt peste asfalt. Trafic de coșmar din cauza lucrărilor de pe bulevardul Socola

Asfaltările pe bd. Socola vor continua cel puțin până săptămâna viitoare. În ultimele zile, șoferii care au tranzitat zona au trecut printr-un nou calvar: restricțiile de circulație au dat traficul peste cap, iar timpii de așteptare au atins valori record. Deși, în alte momente, asfaltările au fost făcute pe timp de noapte, Primăria spune acum că acest lucru nu este posibil. În schimb, reprezentanții municipalității spun că muncitorii vor fi mobilizați inclusiv în weekend pentru a finaliza mai repede asfaltarea.

Potrivit purtătorului de cuvânt al Primăriei, Citadin va finaliza lucrările de asfaltare „cel târziu săptămâna viitoare, pe ambele sensuri”. „Pe perioada nopții s-a lucrat doar la operațiunile de frezare și transport materiale, dar lucrările de asfaltare propriu-zisă nu pot avea loc decât ziua motivat de faptul că aceste lucrări presupun măsurarea cu exactitate a pantelor (de-a lungul străzii) pentru scurgerea apelor survenite din precipitații, iar pentru aceasta este nevoie de multă lumină”, a declarat Sebastian Buraga.

El a adăugat că s-a încercat asfaltarea pe timp de noapte, dar „din punct de vedere tehnic, nu este posibil”. „De săptămâna viitoare, după finalizarea lucrărilor de asfaltare, nu va mai fi închisă circulația și se va putea circula pe ambele sensuri, cu precizarea că vor fi anumite restricții de circulație, punctual, pentru finalizarea ridicării capacelor la cotă”, a mai pus oficialul Primăriei.

Decizia de asfaltare a venit inopinat

Primarul Mihai Chirica a anunțat asfaltarea bd. Socola, pe tronsonul dintre Podu Roș și podul Bucium, la începutul lunii martie, atunci când au început și lucrările pe prima secțiune (până la intersecția Cotnari). Decizia a fost contestată de unii șoferi întrucât bulevardul nu avea probleme majore la carosabil, iar efectuarea acestei lucrări, în afara sezonului de vară, a creat numeroase blocaje, inclusiv cu efecte în alte zone ale orașului – la orele de vârf s-au creat ambuteiaje mari.

Adrian Covăsnianu, activist civic și expert în mobilitate urbană, a criticat dur modul în care Primăria a ales să asfalteze „o stradă asfaltată”. „Experimentul social desfășurat de Primărie asupra ieșenilor a continuat cu o nouă sesiune de terapie cu șocuri (în trafic): o nouă/altă asfaltare în plină zi pe o arteră de circulație magistrală. E de menționat că experimentul durează de peste 40 de zile – Primăria a uzat de toate mijloacele posibile ale «tratamentului psihologic/bătăii de joc»”, a declarat activistul civic.

El a invocat o serie de probleme în demararea lucrării de către Primărie: lipsa de comunicare către cetățeni pe toate canalele posibile, decopertarea straturilor de asfalt în plină zi, (re)asfaltare în timpul zilei, deficiențe și lipsa de corelare a Poliției Locale cu muncitorii, teren „minat” de canale supraînălțate („și lăsat zile întregi în stare de șantier”) și perioada lungă de șantier deschis cu gropi și denivelări cu „efecte negative asupra calității aerului”. „Particulele de asfalt și materialele reziduale au fost antrenate de vânt și curenți locali”, a adăugat Covăsnianu. El a precizat că, miercuri după-amiază, a parcurs distanța între Bucium și Copou în 75 de minute.

„Aș fi acceptat cu stoicism acest experiment dacă ar fi fost unul benefic și care să rezolve (și) problema traficului pe zona respectivă, însă, văzând rezultatul final, deja implementat pe secțiunea Podu Roș – Țesătura, cu părere de rău constat că în continuare autoritățile ieșene încurajează și mai mult automobilitatea, reasfaltând o stradă…deja asfaltată”, a mai spus Adrian Covăsnianu.

„Nu se respectă principiile mobilității urbane”

În final, activistul civic a subliniat că în modalitatea în care Primăria a ales să asfalteze acest bulevard nu se regăsesc elemente din principiile mobilității urbane durabile. În acest sens, el a nominalizat patru principii: soluții de calmare a traficului (prin supraînălțarea definitivă a străzii în zona trecerile de pietoni într-o manieră durabilă pentru a proteja populația vulnerabilă), redistribuirea spațiului străzii prin împărțirea echitabilă a acestuia către toți participanții la trafic (reducerea lățimii benzii de circulație de la 3,5 m la 2,75 m conform Legii mobilității urbane), extinderea benzilor unice pentru transportul public (pe zona Podu Roș – Granit – Bucium unde, spune acesta, există o densitate mare a traseelor de transport public urban și metropolitan – până la 10 curse) și, nu în ultimul rând, amenajarea unei piste pentru bicicliști (parte a rețelei prioritare identificate deja în masterplanul de piste velo de la nivel local).

Comentarii