Strabag s-a lepădat de oligarhul Deripaska înainte de a fi anunţat câştigător la Aeroport
Controversă cu un mare oligarh al lui Putin în proiectul UE de 70 milioane euro de la Aeroport. Este sau nu acționar?
Mai mult de un sfert din acţiunile concernului era deţinut de o firmă controlată de oligarhul rus Oleg Deripaska, cu mai multe active îngheţate în ţările occidentale din cauza prieteniei strânse cu Vladimir Putin.
Anunţul făcut alaltăieri de conducerea Aeroportului la finalul procedurii de licitaţie pentru atribuirea contractului de edificare a terminalului de pasageri T4 a ridicat semne de întrebare: ofertantul lider al asocierii nominalizate câştigătoare (înainte de perioada de contestare) are printre beneficiari un oligarh rus din rândul celor sancţionaţi după invadarea Ucrainei de către ruşi.
Directorul general al Aeroportului Iaşi, Romeo Vatră, a lămurit controversa: conducerea concernului austriac a anunţat la mijlocul lunii martie rezilierea unui acord vechi din 2007 cu firma rusă controlată de Oleg Deripaska şi cu ceilalţi doi acţionari importanţi, Uniqa şi Raiffeisen.
În vârstă de 54 de ani, Deripaska este printre cei mai bogaţi oameni din Rusia, cu o avere estimată la 3 miliarde de dolari, dar şi un apropiat al preşedintelui Putin. Tocmai din cauza acestei relaţii strânse, Oleg Vladimirovici Deripaska se află pe lista oligarhilor ruşi puşi sub sancţiuni de Uniunea Europeană, de SUA, Marea Britanie, Canada şi de alte ţări.
La Strabag SE (Austria), miliardarul rus deţinea 27,8 la sută din acţiuni printr-o firmă controlată de el înregistrată în Cipru, Rasperia Trading Ltd. Concernul specializat în servicii de construcţii în toată lumea condamnase atacul Rusiei asupra Ucrainei imediat după declanşarea războiului.
Rezilierea contractului de către deţinătorul celui mai mare pachet de acţiuni, fundaţia privată Haselsteiner (28,3 la sută), a fost urmarea încercării eşuate de a răscumpăra acţiunile deţinute de Deripaska prin Rasperia. Ceilalţi acţionari importanţi ai Strabag, părţi în acordul reziliat, sunt compania de asigurări Uniqa (15,3 la sută) şi grupul Raiffeisen (14,2 la sută), în vreme ce 14,4 la sută dintre acţiuni se tranzacţionează liber pe burse.
În acelaşi timp, Strabag s-a retras din Rusia – unde se derulau doar 0,3 la sută din afacerile grupului – şi a anunţat că Rasperia nu va primi dividende.
În România, Strabag SRL a luat fiinţă în 1994. Potrivit ultimului bilanţ publicat, în 2020 avea 1072 de angajaţi, o cifră de afaceri de 870 de milioane de lei şi un profit de peste 24 de milioane.
La Iaşi, firma a fost cea care a realizat în 2020 extinderea platformei de staţionare a avioanelor, la un preţ de 35 de milioane de lei. Strabag a licitat la Aeroportul Iaşi şi în 2013, pentru contractul de construire a noii piste, adjudecat însă de un alt ofertant. În ţară, compania este prezentă pe şantierele autostrăzilor din vestul ţării. Printre ultimele contracte obţinute se numără Centura Oradiei. Strabag a depus şi una dintre cele trei oferte care concurează pentru realizarea celui mai scump segment de autostradă scos la licitaţie în România, 37,4 km pe autostrada A1 (Sibiu-Piteşti), cu o valoare estimată de peste 5,3 miliarde de lei.
VEDEŢI ŞI:
T4 de la Aeroport va fi construit de austrieci. Va costa 70 milioane euro. Cum va arăta? – AICI
Publicitate și alte recomandări video