Două profesoare navetiste, finalistele din Iaşi la Gala „Profesorul Anului din mediul rural” 2024. Iată frumoasa lor poveste!

marți, 06 februarie 2024, 02:50
8 MIN
 Două profesoare navetiste, finalistele din Iaşi la Gala „Profesorul Anului din mediul rural” 2024. Iată frumoasa lor poveste!

Două profesoare din judeţul IaşI, remarcate pentru că îşi dedică timpul, energia şi pasiunea pentru a transforma mediul rural într-un spaţiu propice dezvoltării copiilor. Acestea au fost nominalizate la Gala „Profesorul Anului din mediul rural” 2024. Este vorba despre Andreea Ursache, de la Liceul „Lascăr Rosetti” din Răducăneni, nominalizată la categoria Dezvoltarea abilităţilor socio-emoţionale, şi despre Cosmina Teodora Chiouru, de la Liceul Teoretic „Comandor Alexandru Cătuneanu” din Lunca Cetăţuii, nominalizată la categoria Profesori debutanţi.

Amândouă fac naveta zilnic, îşi sprijină elevii şi organizează o serie de activităţi cu aceştia, pentru a-i conecta mai bine la şcoală şi pentru a-i ajuta să se dezvolte ca oameni. Reporterii „Ziarul de Iaşi” le-au contactat pe cele două cadre didactice din judeţul Iaşi, pentru a afla de unde vin implicarea şi dorinţa de susţinere a copiilor.

Andreea Ursache: „Fiecare copil merită să fie un campion”

Andreea Ursache este profesoară de Limba engleză la Liceul „Lascăr Rosetti” din Răducăneni şi a fost nominalizată la categoria Dezvoltarea abilităţilor socio-emoţionale. Profesează de doisprezece ani, reuşind să conducă până acum pe băncile şcolii, în calitate de dirigintă, trei generaţii de elevi. La cei 37 de ani ai săi, aceasta mărturiseşte că pe lângă cunoştinţele de limba engleză pe care le transmite copiilor, încearcă să îi înveţe să fie cu adevărat „oameni”.

Pentru ea, fiecare oră este o oportunitate de a construi un mediu sigur şi stimulativ, unde elevii să se simtă valorizaţi şi încurajaţi să exploreze. „Partea aceasta socio-emoţională mă caracterizează ca profesor. În special ca dirigintă, atunci când primesc un nou colectiv, îmi place să mă axez mult pe formarea unui colectiv unit, care să înveţe să fie empatici, rezilienţi, să se încurajeze unii pe ceilalţi. La fiecare oră nu pot să fiu doar acel profesor care transmite informaţii”, a precizat Andreea.

Materia pe care o predă i-a permis ca de-a lungul timpului să integreze în orele de predare numeroase activităţi. „De exemplu, dacă este Ziua Mondială a Zâmbetului sau când sunt diferite zile în cultura şi civilizaţia anglo-saxonă sau americană, precum Thanksgiving Day, facem un proiect sau o activitate pe acea temă. Altfel de activităţi introduse în orele zilnice le oferă elevilor bucuria învăţării. Totodată, le mai dau să facă mini scenete şi capătă încredere în ei, învaţă să vorbească în faţa colegilor şi să folosească limba engleză în nişte contexte reale”, a completat cadrul didactic.

În ciuda provocărilor şi a efortului pe care îl implică naveta sa zilnică, Andreea Ursache rămâne dedicată elevilor săi şi viziunii sale despre educaţie. „Mulţumită elevilor”, a spus ea, găseşte motivaţia şi satisfacţia necesare pentru a-şi continua munca. „Mereu am considerat că fiecare copil merită să fie un campion şi, de aceea, chiar îmi doresc ca cei de la Răducăneni să devină campioni, să vadă că au ceva frumos şi valoros în ei”, a transmis profesoara de limba engleză.

Predarea bazată pe ataşament

Andreea recunoaşte că în cei 12 ani de când profesează stilul său de predare bazat pe ataşament a dat roade. „Elevii mei au obţinut rezultate frumoase la limba engleză. Am reuşit cu un elev să ajung chiar la etapa naţională a Olimpiadei de Limba engleză, ceea ce a fost un mare succes pentru liceul nostru şi pentru mediul rural, deoarece, din păcate, de multe ori se pune eticheta că la ţară nu prea se face carte. Însă, prin multe activităţi am demonstrat contrariul”, a precizat aceasta.

În calitate de diriginte, ea investeşte timp şi efort pentru a cunoaşte nevoile şi aspiraţiile elevilor săi. Aceasta a înţeles că autonomia, conectarea şi competenţa sunt neovile psihologice de bază ale copiilor, încercând să le satisfacă prin toate proiectele desfăşurate.

„Am înţeles că trebuie să le satisfac conectarea, întrucât am realizat că simt nevoia de a fi iubiţi, de a vedea că sunt valoroşi. Totodată, încerc să le împlinesc şi nevoia de competenţă, de a vedea că pot progresa, întrucât acel progres minim de la nota 4 la nota 5, este un progres uriaş pentru unii copii, fiind mai greu de obţinut faţă de trecerea de la 9 la 10. Pe lângă acestea, mai este şi nevoia de autonomie, de a fi independenţi, de a fi capabili să ia decizii, să facă alegeri”, a declarat profesoara de la Liceul „Lascăr Rosetti” din Răducăneni.

„Stare de carte” la Liceul din Răducăneni

Unul dintre proiectele desfăşurate de Andreea Ursache este „Stare de carte”, care le-a oferit elevilor oportunitatea de a-şi dezvolta dragostea pentru lectură şi de a-şi construi încrederea în sine. În cadrul acestui club de lectură, fiecare copil a prezentat câte o carte în faţa colegilor. Astfel, au demonstrat cât de frumos este să citească şi, totodată, şi-au învins şi teama de a vorbi în faţa unui public. Cadrul didactic consideră că astfel de iniţiative sunt esenţiale pentru formarea unei comunităţi educaţionale.

O altă activitate organizată de aceasta a fost „Stare de bine”. Copiii au scris diferite mesaje de încurajare, de mulţumire şi de recunoştinţă. Apoi, în pauză, toţi elevii s-au adunat pe holurile şcolii şi au dansat, venind cu bileţelele cu mesaje către cadrele didactice prezente.

„Aceste mici activităţi le văd ca pe nişte cărămizi care îi ajută pe elevi să îşi clădească încrederea în sine şi capacitatea de a depăşi obstacole. Mulţi dintre ei se întâlnesc şi cu obstacole pe plan personal, mulţi vin din familii dezbinate sau cu probleme financiare. De multe ori, simt că elevii vin la oră şi nu doresc doar informaţii sau note, ei vor şi acel «îmi pasă de tine». Este o mare realizare ca elevul să simtă şi să spună «profesorului îi pasă de mine», deci să vadă că nu e vorba doar despre un transfer de informaţii”, a explicat Andreea.

Cosmina Teodora Chiuoru: „Putem să facem rai oriunde suntem”

La categoria Profesori debutanţi, a fost nominalizată Cosmina Teodora Chiuoru, profesoară de Limba română la Liceul Teoretic „Comandor Alexandru Cătuneanu” din Lunca Cetăţuii. Are 25 de ani şi este al treilea an în care profesează, în primul an de activitate fiind cadru didactic la şcoala din Domniţa, comuna Ţibana.

Aceasta a mărturisit că nu a făcut niciodată vreo diferenţă între mediul urban şi mediul rural, în ceea ce priveşte locul unde şi-ar putea desfăşura activitatea didactică. „Eu cred că putem să facem rai oriunde suntem”, a transmis Cosmina pentru „Ziarul de Iaşi”.

De doi ani face naveta pentru a preda elevilor din Lunca Cetăţuii şi ne-a povestit cum valorifică fiecare minut petrecut în drum spre şcoală. „Fac naveta în fiecare zi, însă nu pot să spun că este obositor. Dacă merg cu autobuzul, fac, în general, o oră dus şi o oră întors, din cauza traficului, dar în timp ce «călătoresc», fie citesc o carte, fie pregătesc o altă activitate pe telefon şi valorific cumva timpul”, a spus cadrul didactic.

Căutarea de comori a elevilor din Lunca Cetăţuii

Printre numeroasele activităţi desfăşurate în cei trei ani de predare, un proiect deosebit pentru Cosmina a fost clubul de lectură. „Activitatea mea preferata este clubul de lectură pe care l-am desfăşurat vara trecută, în prima săptămână din vacanţă. Acest club a avut o durată de şapte zile, în care am desfăşurat diferite activităţi, cele mai multe în aer liber. S-a încheiat cu o activitate foarte dragă mie, o căutare de comori în Grădina Botanică din Iaşi, iar comorile au fost reprezentate de cărţi. Copiii au fost foarte impresionaţi!”, a precizat profesoara de limba română.

O altă activitate organizată la nivelul unităţii de învăţământ a fost „O carte donată, o bibliotecă salvată”, în care i-a îndemnat pe copii şi pe părinţi să doneze cărţi pentru biblioteca şcolii. Clasa care a reuşit să acumuleze cele mai multe cărţi a primit cadou o petrecere surpriză. „Le-a plăcut această iniţiativă şi a avut un impact în rândul lor, pentru că s-au adunat peste 100 de volume”, a transmis Cosmina Teodora Chiuoru.

Gala „Profesorul Anului din mediul rural”

În total, sunt 22 de finalişti la cele 7 categorii de premiere, care provin din şcoli rurale din 15 judeţe: Iaşi, Ialomiţa, Hunedoara, Mureş, Olt, Vâlcea, Ilfov, Bacău, Bihor, Timiş, Bistriţa-Năsăud, Dolj, Călăraşi, Cluj şi Mehedinţi. Pe 15 februarie, de la ora 17, la Timişoara, în Sala Multifuncţională a Consiliului Judeţean Timiş, va avea loc evenimentul în care vor fi anunţaţi câştigătorii. Evenimentul va fi transmis live şi pe pagina de Facebook Teach for Romania.

Gala „Profesorul Anului din mediul rural” este evenimentul din România care recunoaşte şi sărbătoreşte contribuţia profesorilor din zonele rurale. Scopul său este de a evidenţia şi de a aprecia angajamentul şi rezultatele remarcabile ale acestor cadre didactice, care cred în potenţialul fiecărui elev şi se dedică educaţiei. Evenimentul este organizat de Teach for Romania, o organizaţie non-guvernamentală care de-a lungul a zece ani, a recrutat şi pregătit profesori şi învăţători.

Profesori câştigători din judeţul Iaşi

Până acum, în primele două ediţii ale Galei, au fost, în total, patru câştigători din judeţul Iaşi. În anul 2023, învăţătoarea Cătălina Geantău, de la Şcoala Gimnazială Nr. 1 Domniţa, Ţibana, a ocupat Locul al III-lea la categoria Prevenirea abandonului şcolar, iar învăţătoarea Angelica Cocea, de la Liceul Tehnologic „Petre P. Carp” din Ţibăneşti, s-a poziţionat pe Locul I la categoria Dezvoltarea abilităţilor socio-emoţionale. În cadrul primei ediţii, două profesoare din judeţul Iaşi au ocupat Locul I la două categorii de premiere: Aurora Enache, de la Liceul Teoretic „Lascăr Rosetti” din Răducăneni, a fost câştigătoarea categoriei Dezvoltarea leadership-ului la elevi, iar Ioana Diaconu, de la Şcoala de industrie alimentară din Ţibana, a ocupat prima poziţie la categoria Implicare în comunitate.

Comentarii