Lege pentru instalarea de bariere la trecerile de cale ferată

vineri, 01 iunie 2018, 01:50
2 MIN
 Lege pentru instalarea de bariere la trecerile de cale ferată

În Iaşi sunt peste o sută de treceri la nivel, dar marea majoritate au doar un indicator de avertizare. Legea nu impune însă amplasarea de bariere în toate punctele de intersecţie cu reţeaua feroviată.

O lege ce completează Ordonanţa 43/1997 privind regimul drumurilor dă termen CFR un an şi jumătate pentru instalarea de bariere pe drumurile europene şi naţionale la trecerile la nivel de cale ferată. „Trecerile la acelaşi nivel cu calea ferată ale tuturor drumurilor internaţionale «E», precum şi ale drumurilor naţionale care prezintă un grad ridicat de risc de producere a accidentelor rutiere vor fi prevăzute cu bariere sau semibariere realizate de către administratorul căii ferate, cu avizul administratorului drumului şi al poliţiei rutiere“, a arată în articolul nou introdus. O altă prevedere impune administratorului căii ferate să asigure vizibilitatea „prin curăţarea vegetaţiei pe o rază de 150 de metri măsurată din intersecţie“. În ultimul caz, amenzile pot fi date începând cu 1 ianuarie 2019, iar pentru lipsa barierelor, din prima zi a anului 2020. Sancţiunile pornesc de la 30.000 de lei, maximul fiind 250.000 de lei.

În judeţul Iaşi sunt peste o sută de treceri la nivel cu calea ferată şi mai mult de 80 sunt semnalizate doar cu Crucea Sfântului Andrei. Amplasarea unei bariere costă aproximativ 40.000 de euro, în funcţie de categoria (lăţimea) drumului, bani pe care trebuie să-i asigure Ministerul Transporturilor. Trecerea din zona Uricani a devenit cea mai cunoscută, după două accidente rutiere petrecute în ultimii cinci ani, în care şi-au pierdut viaţa 14 ieşeni. Nici la Scânteia (DJ 246), unde 14 oameni au murit în accidentul din 2009 – cel mai grav din judeţ -nu există barieră.

Conform legii, înainte să traverseze calea ferată la nivel, şoferii trebuie să oprească şi să se asigure. Unii însă nu respectă aceste prevederi, iar în alte cazuri vizibilitatea este redusă mai ales din cauza vegetaţiei înalte. „Noroc“ că aceste treceri sunt de obicei atât de deteriorate, încât conducătorii auto încetinesc din instinct. Reparaţiile pe aceste segmente sunt îngreunate de faptul că porţiunile respective de drum fac parte din aria de siguranţă a căii fe­rate şi orice intervenţie se poate face doar cu acordul CFR. 

 

Comentarii