Lucrările la pasajul Alexandru cel Bun au ”înghețat” la 40 de grade. Primăria dă explicații, dar realitatea este că nu mai are bani

miercuri, 30 august 2023, 01:50
5 MIN
 Lucrările la pasajul Alexandru cel Bun au ”înghețat” la 40 de grade. Primăria dă explicații, dar realitatea este că nu mai are bani

Începerea lucrărilor pentru refacerea pasajului Alexandru cel Bun a fost amânată cu cel puţin un an. Decizia a fost luată, cel mai probabil, din lipsa fondurilor la bugetul local. Aceasta este una dintre cele mai mari probleme la nivelul Primăriei Iaşi în ultimele luni: resursele financiare locale pentru investiţii sunt extrem de limitate, în contextul cheltuielilor semnificative cu asigurarea încălzirii în sezonul trecut de iarnă.

 Lipsa fondurilor se poate „vedea” cu ochiul liber: foarte puţine şantiere (noi) sunt deschise în oraş, iar proiectele în derulare, finanţate cu fonduri europene, au, de asemenea, întârzieri. O altă dovadă în acest sens este faptul că nu au fost reluate două licitaţii importante care au fost anulate anul trecut: construirea pasajului subteran de la Palat (circa 25 milioane lei) şi consolidarea versantului Ţicău – Sărărie (144 milioane lei). În cazul pasajului ACB, investiţia ajunge la aproape 70 milioane lei.

Cum explică Primăria amânarea deschiderii şantierului

Primăria a început „în forţă” anul: pe 6 ianuarie a lansat licitaţia pentru reabilitarea pasajului ACB, iar pe 31 martie a fost termenul pentru depunerea ofertelor. Pe 19 mai, municipalitatea anunţă câştigătorul: o asociere de firme conduse de Geiger Transilvania (firma care a construit şi podul peste Bahlui din zona Arcadia), în condiţiile în care această asociere a fost singurul ofertant. Ulterior, s-a aşternut tăcerea pe procedură: Primăria nu a finalizat licitaţia prin semnarea contractului. În ultimele săptămâni, „Ziarul de Iaşi” a interpelat de mai multe ori Primăria pe această temă. Iniţial, purtătorul de cuvânt Sebastian Buraga ne-a declarat că „contractul este la semnat”, ceea ce s-a dovedit a fi un adevăr spus pe jumătate. La insistenţele ZDI, Primăria a formulat un răspuns ceva mai concret: după finalizarea evaluării, între instituţie şi Geiger au început discuţii pentru încheierea contractului, dar părţile au stabilit să amâne acest moment pentru anul viitor.

„Date fiind amploarea şi complexitatea lucrărilor, valoarea considerabilă a acestora (de aproape 70.000.000 lei, fără TVA), restricţiile inerente în traficul rutier şi în transportul public (fiind necesară şi schimbarea liniilor de tramvai), cele două părţi au convenit ca lucrările să fie demarate din anul 2024, odată şi cu asigurarea corespunzătoare a finanţării de la bugetul local”, se arată în răspunsul Primăriei. Faptul că nu este asigurată finanţarea de la bugetul local este o dovadă în plus a problemelor financiare pe care le are municipalitatea. „Un aspect important de care trebuie ţinut cont vizează lucrările de înlocuire a liniilor de tramvai, scenariul agreat fiind ca acestea să aibă loc în timpul vacanţei de vară, astfel încât transportul elevilor să nu aibă de suferit. Contractul va avea o desfăşurare multianuală, pentru o perioadă de doi ani”, se mai precizează în răspuns. Astfel, cele mai importante lucrări ar urma să aibă loc în vara anului 2024, cu puţin timp înainte de campania electorală din toamna aceluiaşi an.

Anul electoral 2024 va fi unul cu mai multe şantiere

Multe dintre lucrările contractate în ultima perioadă de Primărie se vor desfăşura tot pe parcursul anului 2024. Două exemple în acest sens sunt şos. Bucium şi pasajul Socola. În primul caz, contractul a fost semnat cu Conest în august 2022, dar lucrările au început timid (în august 2023) cu intervenţii la podul peste Vămăşoaia: locuitori din zonă au reclamat faptul că lucrările stagnează, iar şantierul afectează semnificativ traficul din zonă. La pasajul Socola, licitaţia a fost lansată în decembrie 2022, dar, în continuare, în sistemul naţional de achiziţii publice, nu apare fiind atribuită. În schimb, câştigătorul a fost desemnat pe 12 mai.

Într-un comunicat al Primăriei de la începutul verii, se arăta că, totuşi, contractul ar fi fost semnat cu o asociere de firme conduse de Conest. Întârzieri mari sunt şi în situaţia lucrărilor pentru modernizarea parcului din faţa Teatrului Naţional: contractul a fost semnat în august 2021 (tot cu Conest), iar lucrările au început în iulie 2022 cu un termen nedefinit pentru finalizare – pe panoul de şantier nu apare o dată de execuţie, însă termenul din caietul de sarcini era de 12 luni. În 2024, este de aşteptat să înceapă lucrări de asfaltare şi pe alte străzi contractate deja de Primărie, alături de iminenta mobilizare semnificativă a serviciilor municipalităţii pentru întreţinerea oraşului prin Servicii Publice (reabilitare spaţii verzi), Citadin (asfaltări, plombe) şi Salubris (curăţenie). În plus, în 2024 ar putea începe lucrările pentru reabilitarea Şcolii Normale „Vasile Lupu” şi restaurarea Filarmonicii (parteneriat cu Consiliul Judeţean), licitaţiile în aceste cazuri fiind în faza de evaluare a ofertelor. Nu în ultimul rând, vor demara mai multe proiecte PNRR, în special cu renovarea unor blocuri şi a unor instituţii de învăţământ.

Întârzieri şi în cazul investiţiilor finanţate de UE

În situaţia proiectelor europene, întârzieri semnificative sunt la majoritatea şantierelor: Baia Turcească şi Muzeul Naţional de Istorie Naturală nu au fost încă deschise, lucrările la cele cinci parcuri (C.A. Rosetti şi alte patru spaţii verzi din cartiere) avansează în ritm de melc, contractul pentru construirea centrului Cicoarei a fost recent modificat (s-a făcut o suplimentare de fonduri de circa 3 milioane lei), grădiniţele din Bucium şi Dacia încă nu au fost deschise, în timp ce proiectul „Velocity” (sistem automat de închiriere biciclete) este blocat – contractul de livrare a fost reziliat, iar Primăria nu a lansat o altă licitaţie, în condiţiile în care termenul de execuţie este decembrie 2023. În schimb, sunt finalizate proiectele care au îmbunătăţit starea transportului public: 32 de tramvaie noi circulă în oraş, 44 de autobuze electrice au ajuns la Iaşi, iar mai multe tronsoane de cale de rulare pentru tramvaie au fost reabilitate. 

Comentarii