Pasaj nou pe Europeană, între Antibiotice şi Metro, în locul sensului giratoriu care face legătura cu şoseaua de centură

marți, 27 decembrie 2022, 02:50
4 MIN
 Pasaj nou pe Europeană, între Antibiotice şi Metro, în locul sensului giratoriu care face legătura cu şoseaua de centură

CNAIR caută un proiectant pentru studiul de fezabilitate necesar construirii unui pasaj suprateran la intersecţia DN 28 cu Centura Sud.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a lansat pe 21 decembrie în licitaţie atribuirea contractelor pentru realizarea elaborarea studiilor de fezabilitate şi a proiectelor pentru autorizarea lucrărilor de construire a unor pasaje supraterane pe câteva artere cu trafic intens din ţară.

Unul din cele şase pasaje incluse în pachet ar urma să fie construit pe DN 28 la ieşirea din Valea Lupului spre Leţcani, la intersecţia cu DN 28D. Este vorba de sensul giratoriu de unde începe şoseaua de centură spre DJ 248 (Lunca Cetăţuii – Vaslui).

Pachetul celor şase pasaje este evaluat la aproape 4,8 milioane de lei, din care partea pasajului denivelat de la Iaşi este de 795 mii lei. Finanţarea realizării documentaţiei se bazează pe fonduri europene, mai precis pe Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.

CITESTE SI: Proiectul Centurii Podu Iloaie, preluat de la judeţ la „Drumuri Naţionale”. S-a lansat prima licitaţie. 46.000 maşini zilnic pe sens

Ofertele sunt aşteptate până pe 31 ianuarie, iar durata contractului va fi de 6 luni de la atribuire. Criteriile de departajare a ofertelor ţin în mare parte de experienţa profesională, în total 60 la sută din punctaj) şi în mai mică măsură de componenta financiară (40 la sută).

„Valori mari de trafic înregistrate zilnic în zona intersecţiei”

Implementarea acestui obiectiv de investiţii, respectiv elaborarea Studiului de fezabilitate şi a Proiectului pentru autorizarea lucrărilor de construire a pasajului „va conduce la identificarea celor mai bune soluţii tehnice necesare în vederea creşterii gradului de siguranţă rutieră prin scăderea numărului accidentelor rutiere, fluidizarea traficului şi îndeplinirea obiectivului impus în Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră”, menţionează Caietul de sarcini.

Pe zona amplasamentului propus, DN 28 are trei benzi de circulaţie, iar DN 28D, două benzi de circulaţie şi benzi de încadrare. „În prezent, în zona intersecţiei există un sens giratoriu provizoriu.

CITESTE SI: Care va fi gata prima: autostrada A8 sau centura Podu Iloaiei? Una va trece pe la nord de oraş, cealaltă pe la sud

Circulaţia rutieră în zona intersecţiei se realizează prin sensul giratoriu şi prin intermediul semnalizării rutiere verticale şi orizontale şi se desfăşoară cu dificultate datorită valorilor mari de trafic înregistrate zilnic în zona intersecţiei”, precizează documentul citat.

Câştigătorul licitaţiei va trebui să ţină cont de denivelările de pe fiecare drum, având în vedere că Centura Sud începe cu un pasaj peste calea ferată, şi să propună cel puţin două variante constructive de pasaj rutier.

Dilemă pe sectoarele urbane ale DN 28

Intersecţia este un veritabil punct de încercare pentru conducătorii auto, pentru nervii participanţilor la trafic. Segmentul de drum dintre acest sens giratoriu şi trecerea de pietoni de la Antibiotice are o singură bandă pe sens. Straniu este că nici de la DRDP, nici de la Primăria Iaşi nu am putut să aflăm în administrarea cui este.

Un protocol de predare/ primire de la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri către Primăria Iaşi a fost adoptat în august 2020 în Consiliul Local Iaşi, pentru toate drumurile naţionale care traversează municipiul. De atunci, nu s-a întâmplat nimic, nici măcar la nivel de propunere pentru îmbunătăţirea infrastructurii rutiere pe principala poartă de intrare-ieşire a oraşului.

Încă două pasaje şi o centură, la Podu Iloaiei

Puncte nevralgice pe „Europeană” mai sunt la Podu Iloaiei şi Tg. Frumos. Amintim că pentru ambuteiajele de la intrarea în primul oraş dinspre Iaşi, DRDP are în derulare licitaţia pentru atribuirea unui alt studiu de fezabilitate, menit să ofere soluţia pentru construirea unei centuri ocolitoare pe la sud de Podu Iloaiei.

Varianta va avea o bandă pe sens şi lungimea între 4 şi 5 km (traseul prin oraş măsoară 3,5 km), dar e necesară şi construirea a două pasaje peste calea ferată.

CITESTE SI: Modificări importante pe Drumul European Iaşi-Roman, anul acesta: porţiuni cu benzi reversibile (VIDEO)

Prima procedură a atras o singură ofertă, considerată însă neconformă, astfel că licitaţia a fost reluată, noul termen de depunere a ofertelor fiind 16 ianuarie. Valoarea estimată de la care a pornit licitaţia este 822,6 mii de lei, iar câştigătorul va avea la dispoziţie 5 luni pentru realizarea SF.

Pentru construirea unei variante de ocolire a oraşului Podu Iloaiei, „s-au avut în vedere că, în anul 2021, s-au înregistrat valori zilnice ale traficului rutier de până la 46.000 de autovehicule/sens şi, de asemenea, necesitatea desfăşurării circulaţiei în condiţii de siguranţă şi confort şi care să corespundă din punct de vedere tehnic reglementărilor în vigoare”, se arată în Caietul de sarcini al acestei proceduri. 

LEGENDA FOTO: Cel mai probabil, viitorul pasaj va fi construit în lungul DN 28/ E583, cu bretele spre DN 28D (Centura Sud a Iașului).

Comentarii