De Business

Punem punctul pe știi

Te-ai cântărit vreodată la îmbarcarea în avion? Tot mai mulţi operatori au introdus deja această practică. Ce spun specialiştii ieşeni în avioane?

joi, 22 februarie 2024, 02:50
3 MIN
 Te-ai cântărit vreodată la îmbarcarea în avion? Tot  mai mulţi operatori au introdus deja această practică. Ce spun specialiştii ieşeni în avioane?

Pentru că în ultimii ani “s-au schimbat obiceiurile alimentare, care au influenţat creşterea în greutate a pasagerilor “, unele companii aeriene au introdus un nou tip de verificare la poarta de îmbarcare. Este vorba de cântărirea pasagerilor. În timp ce unii susţin că măsura ţine de siguranţa zborurilor, alţii spun că e vorba de reducerea costurilor privind consumul de combustibil.

O companie aeriană a anunţat, recent, că a adoptat măsuri suplimentare de verificare a pasagerilor la îmbarcare. Chiar dacă sună bizar, este vorba despre cântărirea călătorilor. Totul, pentru a îmbunătăţi, după cum spune operatorul, calculul echilibrului şi a spori siguranţa zborului. “Cântărirea este voluntară şi anonimă”, iar datele vor fi utilizate numai pentru optimizarea zborurilor aeronavelor Finnair din Finlanda, potrivit unei declaraţii emise de companie, citată de nypost.com. Totodată, operatorul spune că “va colecta date cântărind clienţii voluntari şi bagajele lor de mână până la poarta de îmbarcare.

Aceeaşi companie mai susţine că, de-a lungul timpului, au apărut schimbări în obiceiurile alimentare, care au influenţat creşterea în greutate a pasagerilor, ceea ce poate afecta siguranţa zborurilor. Unii experţi în aviaţie din România nu sunt însă de aceeaşi părere şi spun că, de fapt, la mijloc ar fi vorba doar despre costuri şi nimic mai mult. Părerea este împărtăşită şi de specialiştii în mentenanţa aeronavelor de pasageri de la Iaşi, care au explicat pentru ZdI care este punctul lor de vedere vizavi de noua practică de cântărire a pasagerilor. “Asta este o chestiune ce ţine de operator. Pentru că el trebuie să ştie ce greutate transportă, ca să nu consume mult combustibil, deci ţine de partea aceasta, de costuri”, a explicat un specialist în reparaţii şi revizie.

În unele ţări, măsura este una controversată

Ca să ne facem o idee cum se calculează greutatea unei aeronave, înainte şi după îmbarcare, acesta ne-a dat un exemplu concret. Aflăm astfel că un avion gol Boeing 737 seria 800 cântăreşte în jur de 46 de tone, iar masa maximă de decolare are 79 de tone. Diferenţa este dată de combustibil, de masa pasagerilor şi de încărcătura din cală, după cum ne informează un alt specialist în aviaţie de la Iaşi. Tot acesta ne mai explică faptul că aeronavele se cântăresc ocazional, fiind impusă chiar şi de legislaţie: “Mai ales când se fac modificări care pot influenţa centrul de greutate, aeronava se cântăreşte. Se face şi periodic această cântărire, fiind impusă şi de legislaţie şi de reglementări.”

Conform Agenţiei Europene de Siguranţă a Aviaţiei, majoritatea companiilor aeriene europene utilizează, în general, greutatea medie a pasagerilor, pentru a calcula diverse aspecte legate de zbor.

Operatorul Finnair nu este singurul care a recurs la cântărirea pasagerilor. Înaintea sa au introdus această practică şi Korean Air, Uzbekistan Airways, Air New Zealand, dar şi Hawaiian Air. În unele ţări, măsura este controversată, mulţi pasageri acţionând în instanţă companiile aeriene, din cauza discriminării privind obezitatea. Asta, după ce unele companii ar fi solicitat persoanelor supraponderale un bilet în plus, pentru că ar ocupa două locuri în avion.

Comentarii