Circulaţia rutieră din centrul Iaşului se schimbă radical. Va fi haos?

miercuri, 25 septembrie 2013, 01:50
4 MIN
 Circulaţia rutieră din centrul Iaşului se schimbă radical. Va fi haos?

Moment important: Primăria finalizează astăzi primul mare proiect din finanţarea UE de peste 100 de milioane de euro pe pol de creştere. După aproape jumătate de an de trafic aglomerat şi ambuteiaje nesfârşite la orele de vârf, circulaţia rutieră din centrul oraşului se va schimba radical de vineri dimineaţă. Dacă va fi o schimbare în bine sau în rău, în noile condiţii, asta rămâne de văzut. Prima măsură de trafic importantă este una bună: bulevardul Ştefan cel Mare va fi deschis traficului auto, pe tronsonul cuprins între Piaţa Unirii, zona Cub şi continuat pe strada I.C. Brătianu, spre Filarmonică. A doua măsură este însă una neagreată de şoferi: strada Cuza Vodă va reveni la aceleaşi restricţii de trafic de la începutul anului, adică fără maşini. În schimb, ca o noutate, se vor monta noi semafoare în zona centrală. Ce vor însemna toate acestea pentru trafic, în noile condiţii de circulaţie din cauza şantierelor centrale?

Traficul din zona centrală va fi reaşezat pe baze noi, peste două zile. Este în mare o revenire la ce a fost înainte, dar în condiţii noi de şantier, şi cu doar jumătate de bulevard redat traficului. Astfel, şoferii vor putea circula pe bulevardul Ştefan cel Mare, dar nu pe tot, ca înainte, ci doar din Piaţa Unirii până în zona Cub, şi ulterior stânga pe strada I.C. Brătianu, tronson care va trebui acum să preia şi toată aglomeraţia actuală de pe strada Cuza Vodă. Asta deoarece, concomitent cu deschiderea circulaţiei pe jumătate din bulevardul Ştefan cel Mare, municipalitatea va închide strada Cuza Vodă pentru traficul auto, accesul interzis fiind dinspre strada Arcu şi dinspre I.C. Brătianu (dinspre Cina). Doar mijloacele de transport în comun şi riveranii vor putea circula pe Cuza Vodă, între Piaţa Unirii şi Filarmonică. „Am vrea să descongestionăm circulaţia în special pe zona Cuza Vodă, care a ajuns într-adevăr un calvar, şi amestecul de mijloace de transport în comun şi celelalte nu este cea mai bună soluţie. Se are în vedere reluarea circulaţiei pe Ştefan, între Cuza Vodă şi I.C. Brătianu, în ambele sensuri, şi continuarea circulaţiei pe I.C. Brătianu (strada din stânga Filarmonicii) până la legătura cu Independenţei în ambele sensuri, cu posibilitatea de acces şi spre strada Stroescu (cea din dreapta Filarmonicii), respectiv Târgu Cucu, în special pentru riverani“, a declarat viceprimarul Mihai Chirica.

Cum vor merge semafoarele

Marea provocare pentru şoferi va fi să circule pe piatra cubică proaspăt montată de municipalitate, care a fost contestată până acum de pietoni. Aceştia au criticat faptul că pavajul nu este finisat, ceea ce îngreunează circulaţia pe bulevardul Ştefan cel Mare. Primăria a montat piatră cubică pe toată porţiunea care va fi deschisă traficului auto, inclusiv pe strada I.C. Brătianu, iar trecerile de pietoni şi separarea sensurilor de mers fiind marcate prin plăci de marmură. Deschiderea circulaţiei nu va aduce schimbări şi în semaforizare, care va reglementată la fel ca anul trecut. Şoferii vor sta la semafoare în intersecţia de la Casa Modei, precum şi la cea dintre bulevard şi strada I.C. Brătianu, la Cina. Pe lângă acestea, intersecţia de la Filarmonică va fi complet semaforizată, o nouă instalaţie urmând să fie montată pe strada I.C. Brătianu după statuia lui Miron Costin. De asemenea, sensul giratoriu din jurul statuii lui Miron Costin va dispărea, iar parcarea va fi interzisă în zonă. Primăria va monta indicatoare „Staţionare interzisă“ pe bulevardul Ştefan cel Mare, pe I.C. Brătianu, pe Cuza Vodă. De asemenea, staţionarea va fi interzisă şi pe strada 14 Decembrie, dar şi pe strada Vasile Alecsandri.

Unde continuă şantierele

Punctul nevralgic din centrul Iaşului va fi însă zona din spatele Primăriei. Accesul dinspre bulevardul Ştefan spre zona Moldova Mall – Palat este blocat în continuare din cauza săpăturilor la conductele de termoficare din faţa Teatrului Naţional. Astfel, şoferii nu vor putea ajunge în spatele Primăriei de pe bulevardul Ştefan cel Mare deoarece zona este plină de tranşee. Lucrările din faţa Teatrului Naţional vor fi gata în jurul datei de 4 octombrie, atunci urmând să fie deblocată şi zona din spatele Primăriei. Şi circulaţia din zona Moldova Mall este în continuare restricţionată, din cauza sensului unic de pe strada Timpului şi Costache Negri.

Primele lucrări de pe bulevardul Ştefan cel Mare au început în luna august anul trecut, iar primăvara acestui an a coincis cu închiderea tronsonului de la fostul bloc Materna la Casa Modei. Proiectul Primăriei care ajunge astăzi la final a fost unul extrem de controversat. Ieşenii au contestat modul cum arată bulevardul sau deciziile luate de Primărie în legătură cu teii înlocuiţi cu salcâmii japonezi. Edilii parafează astăzi finalizarea lucrărilor din centrul oraşului şi încheierea primului proiect european derulat de municipalitate din polul de creştere. Primăria a modernizat 16 străzi, a schimbat liniile de tramvai din Copou, Fundaţie, Muzicescu, strada Palat şi Anastasie Panu şi a atras fonduri europene de peste 91 de milioane de lei. Investiţia de pe bulevardul Ştefan cel Mare a fost estimată, la începutul lucrărilor, la 2,7 milioane de lei.

Noutăţi în Nicolina

Reprezentanţii Primăriei vor reglementa şi circulaţia din Nicolina. Oficialii susţiin că şoferii stau în cozi kilometrice deoarece nu ocupă ambele benzi de circulaţie. „Sunt probleme în trafic destul de mari la traversarea pasajului şi datorită faptului că şoferii nu ştiu să utilizeze două benzi de circulaţie aşa cum sunt de altfel şi marcate. Cei de la Citadin vor face un marcaj suplimentar pe pasaj cu vopsea ca să poată favoriza conducătorii să se poată încadra pe două benzi de circulaţie. S-a luat legătura cu constructorii şi au început să mute uşor popicii spre stânga în prima parte a zilei, să favorizeze două benzi spre Podu Roş şi după-amiaza după 15.30-17.30 să-i mute înapoi spre dreapta, să favorizeze de asemenea circulaţia“, a mai spus viceprimarul Mihai Chirica.

Comentarii