Iaşul îşi pune nădejdea în Cronos pentru a deveni capitală culturală

sâmbătă, 18 aprilie 2015, 02:00
4 MIN
 Iaşul îşi pune nădejdea în Cronos pentru a deveni capitală culturală

A fost definitivat conceptul în baza căruia autorităţile locale vor construi dosarul de candidatură pentru titlul de capitală europeană a culturii. Logo-ul din imagine îl înfăţişează pe zeul Cronos ca „simbol al timpului şi istoriei“. Care sunt sloganurile celorlalte oraşe aflate în competiţie şi ce spun autorii:

Iaşul şi-a definitivat conceptul în baza căruia îşi va construi dosarul de candidatură pentru titlul de capitală europeană a culturii. Conducerea Fundaţiei Iaşi – Ca­pitală Culturală Europeană 2021 (FICCE) a prezentat ieri un concept construit în jurul sloganului „Iaşi 2021 – Interfaţa răsăriteană a culturii europene“.

Spre diferenţă, alte oraşe care participă la competiţie au ales sloganuri precum „Estul Vestului“ (Cluj), „Braşovia 2021“ (Braşov), „Coridoare culturale“ (Timişoara), „Terra Sicolorum“ (Sfântu Gheorghe) sau „De văzut, de trăit, de povestit“ (Craiova).

„Specificitatea răsăriteană a Iaşului îmbogăţeşte dimensiunea europeană a culturii şi pune în valoare poziţionarea unică a oraşului de cea mai estică metropolă a UE, precum şi cele două dimensiuni care individua­lizează Iaşul în raport cu alţi competitori din ţară: deschiderea transfrontalieră către Chişinău şi Cernăuţi şi cel mai important pelerinaj răsăritean în jurul căruia s-au construit Sărbătorile oraşului şi care aduce anual aproape un milion de vizitatori în decursul câtorva zile“, a explicat vicepreşedintele FICCE, Florin Cîntic.

Potrivit primarului Gheorghe Nichita, conceptul nu reprezintă strategia, ci este fundamentul în baza căruia va fi construit dosarul de candidatură. „De acum înainte, urmează să identificăm acele evenimente care se încadrează în acest concept pentru ca în 2021 acele evenimente să devină viabile şi să arate că Iaşul este o capitală europeană a culturii“, a menţionat Nichita. Primarul a su­bliniat că atât sloganul, cât şi logo-ul pot fi îmbunătăţite, în contextul în care dosarul va fi definitivat în luna septembrie.

Logo-ul este creaţia artistului Felix Aftene

Logo-ul ales de către FICCE este o creaţie originală a artistului ieşean Felix Aftene şi constă într-o imagine stilizată a lui Cronos, zeul timpului în mitologia greacă, orientat spre est, pe fond albastru, care simbolizează Uniunea Europeană. „Logo-ul arată foarte clar ce înseamnă Iaşul în decursul istoriei, în decursul timpului şi, de ce nu, Iaşul în viitor. Cred că, în jurul acestei idei, cei care sunt de specialitate, cei care au alte sugestii pot să vină să propună, să solicite prezenţa lor în acest concept, iar noi suntem dispuşi să îl ameliorăm“, a declarat Nichita. Întrebat dacă îi place logo-ul, primarul a răspuns afirmativ şi a adăugat că „nimic nu poate fi mai frumos decât acest arc peste timp“. „Este spritualizat, umanizat, are un simbol foarte frumos – Cronos – şi cred că acolo se regăseşte şi frumosul în sine, se poate găsi acolo şi ceea ce înseamnă omul în splendoarea lui“, a adăugat Nichita.

Proiectele culturale se pot depune din luna mai

Reprezentanţii FICCE au precizat că au fost stabilite trei arii de conţinut ale conceptului care vor defini obiectivele şi acti­vităţile propuse pentru dosarul de candidatură: memoria responsabilă, cultura vie şi spiritualitate implicată. „Memoria res­pon­sabilă cuprinde tipuri de activităţi care au ca scop punerea în valoare a istoriei oraşului şi a identităţii regionale. Cultură vie este domeniul care cuprinde tot spectrul de activităţi culturale ce pun în valoare excelenţa, originalitatea, creativitatea şi inovaţia. Spiritualitatea implicată dezvoltă dimensiunea participativă a cetăţenilor prin integrarea civi­lizaţiei răsăritene, foarte influentă în regiune, în oferta culturală a Iaşului pentru 2021“, a mai spus Cîntic.

Acesta a adăugat că proiectele culturale pot fi propuse de orice instituţie de cultură sau educaţie, publică ori privată, de ONG-uri, antreprenori creativi sau artişti individuali, în perioada 4 mai – 31 iulie 2015. Prin­cipalele condiţii de eligibilitate a pro­iec­telor constau în dimensiunea europeană, implică Cernăuţi şi Chişinău, urmăresc o ţintă educativă sau formativă pentru public, se integrează în cele trei arii de acoperire ale conceptului, propun proiecte de industrii creative care ajută la dezvoltarea regiunii şi contribuie la promovarea pe plan european a creaţiilor şi creatorilor ieşeni.

Potrivit calendarului stabilit pentru construcţia dosarului de candidatură, până la sfârşitul lunii aprilie, FICCE va angaja un partener pentru stabilirea finală identităţii vizuale şi a programului de comunicare, iar în luna mai va fi desemnată o firmă care să scrie dosarul de candidatură în baza conceptului prezentat. Dosarul va fi construit în perioada 1 iunie – 30 septembrie şi va fi înaintat la Ministerul Culturii pe 5 oc­tombrie.
 

Comentarii