Praful din oraş, folosit de PNL în campania electorală

marți, 22 martie 2016, 02:55
3 MIN
 Praful din oraş, folosit de PNL în campania electorală

Candidatul liberal la Primărie, Marius Bodea, a criticat dur politica de mediu a municipalităţii, îndeosebi proasta calitate a aerului respirat de ieşeni. Iaşul este unul din cele mai poluate oraşe din ţară 

Liberalii au descoperit praful din oraş. Candidatul PNL la Primărie, Marius Bodea, a criticat dur politica de mediu a municipalităţii, îndeosebi proasta calitate a aerului respirat de ieşeni. Din 2009 încoace, au fost înregistrate anual zeci de depăşiri ale concentraţiei maxime de pulberi în suspensie din aer. Normele de mediu impun un număr maxim de 35 de depăşiri. Anul trecut au fost înregistrate însă 64, iar în 2014, alte 76. 

Cel mai mare număr de depăşiri ale concentraţiei de pulberi a fost înregistrat în 2009, când au fost 102. În prima lună a acestui an, au fost deja înregistrate cinci depăşiri. „De mai bine de zece ani, Iaşul este unul dintre cele mai poluate oraşe din România, cu cantităţile de pulberi în suspensie cele mai ridicate. Din păcate, municipalitatea nu a făcut nimic sau a făcut prea puţin pentru ca acest lucru să fie remediat. Este o problemă gravă, pentru că este vorba despre sănătatea noastră şi a copiilor noştri. Este o situaţie extrem de periculoasă. Ştim cu toţii că nivelul ridicat de pulberi de praf poate cauza astm, afecţiuni cardiovasculare, cancer pulmonar şi deces prematur. De aceea este o problemă gravă, pentru care trebuie să acţionăm repede“, a declarat Bodea.

Iaşul se află printre cele mai poluate oraşe din ţară, alături de Bucureşti şi Braşov, Comisia Europeană declanşând din acest motiv acum doi ani o procedură de infringement pe probleme de mediu împotriva României. Bodea a precizat că, dacă celelalte două oraşe au aplicat măsuri de îmbunătăţire a situaţiei, acest lucru nu s-a întâmplat şi la Iaşi. 

În cursul anului trecut, Garda de Mediu a aplicat Primăriei amenzi de aproximativ 250.000 de lei pentru nerespectarea de către municipalitate şi societăţile subordonate a atribuţiilor în domeniul protecţiei mediului.

Principala sursă a depăşirii concentraţiei de pulberi în suspensie este traficul auto, problema fiind accentuată de tranzitarea oraşului de către camioanele grele. Bodea a apreciat că printre cauzele poluării aerului se numără şi faptul că şantierele nu sunt înconjurate cu plase de protecţie, terenurile neasfaltate sunt folosite ca parcări, vegetaţia lipseşte de pe multe terenuri virane, iar spaţiile verzi sunt mult mai reduse decât necesarul. Iaşul are 18,5 mp de spaţiu verde pe cap de locuitor, normele europene impunând un minim de 26 mp/locuitor.

„Soluţii există, dar ele trebuie aplicate. Traficul greu trebuie scos din oraş. Se pot stabili taxe consistente pentru supragreutate, când cineva doreşte să tranziteze oraşul cu încărcătură mare. Banii din această taxă trebuie dirijaţi spre investiţii pentru mediu sau echipamente moderne de aspirare a prafului pentru Salubris. Trebuie investiţii masive în reabilitarea străzilor secundare. Multe maşini sunt parcate pe străzi murdare sau chiar pe pământ. Toate şantierele Primăriei trebuie să aibă plase de protecţie. Evident, sistemul de management al traficului trebuie pus la punct, iar în acest sens deja am venit cu o serie de propuneri punctuale“, a spus Bodea.

Calitatea aerului din oraş a făcut obiectul şi al uneia dintre întâlnirile organizate de prefectul Marian Grigoraş cu şefii instituţiilor deconcentrate. În discuţiile cu Garda de Mediu, reprezentanţii acesteia au identificat tot traficul greu ca principala problemă a Iaşului în această privinţă.

 

Comentarii