De Business

Punem punctul pe știi

Crochiuri economice

Sancţiunile contravenţionale la regimul salarizării bugetarilor

marți, 05 septembrie 2017, 01:50
4 MIN
 Sancţiunile contravenţionale la regimul salarizării bugetarilor

Dorindu-se a fi o normă juridică eficientă, proaspăt intrata în vigoare Lege a salarizării bugetarilor (intitulată oficial „Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice”) nu se putea să nu prevadă şi o componentă coercitivă. 

Lecturându-i textul – M.Of. nr. 492 din 28 iunie a.c. – vom descoperi că şefii de instituţii (angajatoare) ori cei de la resurse umane etc., care au sarcina implementării acesteia, sunt pasibili de amenzi cel puţin în două situaţii. Într-un prim caz, atunci când nu respectă dispoziţiile privind limitarea sporurilor, compensaţiilor, adaosurilor, primelor ş.a.m.d. Apoi, nu este „iertată” nici încălcarea regulilor privind transparenţa veniturilor salariale pe care trebuie să le respecte personalul având asemenea atribuţii de la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice. Regulile de transparenţă, prin simplitatea lor, sunt cât se poate de lesne de transpus în practică, ele constând în obligaţia conducătorului autorităţii/instituţiei de a publica (şi menţine publicată) lista tuturor funcţiilor interne plătite din fonduri publice. Afişarea se face la sediul propriu, în datele de 31 martie şi 30 septembrie ale fiecărui an, fiind dublată de postarea pe pagina proprie de Internet. În caz contrar, Inspecţia Muncii poate aplica o amendă contravenţională conducătorului respectivei autorităţi/instituţii publice, cuprinsă între 5.000 şi 10.000 lei (Art. 33/L.153/2017, al. 2, 3 şi 4).

Lista în cauză este relativ complexă, aceasta trebuind să cuprindă: „a) salariul de bază, solda funcţiei de bază/salariul funcţiei de bază, indemnizaţia de încadrare sau indemnizaţia lunară …; b) tipul, baza de calcul, cota procentuală, valoarea brută a sporurilor, compensaţiilor, adaosurilor, primelor şi premiilor eligibile pentru fiecare funcţie, precum şi baza legală a acordării acestora; c) valoarea anuală a voucherelor de vacanţă care urmează să fie acordate pentru o perioadă lucrată de un an, precum şi baza legală a acordării acestora; d) valoarea anuală a indemnizaţiei de hrană care urmează să fie acordată pentru o perioadă lucrată de un an, precum şi baza legală a acordării acesteia; e) orice alte drepturi în bani şi/sau în natură …” (Art. 33/L.153/2017, al. 1).

Revenind la situaţia nerespectării dispoziţiilor privind limitarea sporurilor, compensaţiilor, adaosurilor, primelor ş.a.m.d., arătăm că în această privinţă competenţa revine Curţii de Conturi, care poate constatata şi sancţiona fapte de acest gen, aplicând persoanelor responsabile o amendă contravenţională între 5.000 lei şi 20.000 lei (Art. 42/L.153/2017 al. 2 şi 3). Totodată, dacă s-a produs un prejudiciu, auditorii Curţii de Conturi vor face cuantificările exacte (inclusiv dobânzi/penalizări) şi vor dispune recuperarea sumelor respective. De menţionat că limitarea amintită presupune că „Suma sporurilor, compensaţiilor, adaosurilor, primelor, premiilor şi indemnizaţiilor, inclusiv cele pentru hrană şi vacanţă, acordate cumulat pe total buget pentru fiecare ordonator de credite nu poate depăşi 30% din suma salariilor de bază, a soldelor de funcţie/salariilor de funcţie, soldelor de grad/salariilor gradului profesional deţinut, gradaţiilor şi a soldelor/salariilor de comandă, a indemnizaţiilor de încadrare şi a indemnizaţiilor lunare, după caz.” (Art. 25/L.153/2017, al. 1).

În privinţa excepţiilor, observăm că acestea sunt extrem de riguros reglementate (Art. 25/L.153/2017, al. 2, 3 şi 4). În contextul aducerii în dezbatere publică a necesităţii accentuării laturii preventive a controlului/auditului exercitat de Curtea de Conturi, când se propune „ca administratorii resurselor publice să aibă dreptul să solicite o opinie atunci când întâmpină greutăţi în interpretarea unui text legal, în modul de întocmire a unor situaţii, a întocmirii ori gestionării bugetelor sau în orice altă situaţie care ar putea face obiectul unui control al personalului Curţii de Conturi”  (http://www.cdep.ro/proiecte/2017/100/50/5/em88.pdf), nu este exclus, motivat de complexitatea legislaţiei salarizării, să se ceară anumite opinii/avize de la amintita instituţie. Potrivit proiectului legislativ special elaborat, regimul răspunsurilor la atari solicitări nu rămâne defel unul aleatoriu (http://www.cdep.ro/proiecte/2017/100/50/5/pl88.pdf): „În termen de 30 de zile de la primirea solicitării (…), Curtea de Conturi emite o opinie (…)”; „Entitatea auditată poate formula contestaţie scrisă şi motivată în termen de 10 zile de la primirea opiniei”; „Instanţa judecatorească specializată se pronunţă asupra contestaţiei în termen de 10 zile de la data înregistrării, menţinând ori anulând în tot sau în parte opinia Curţii de Conturi.”  

Comentarii