N

Şcoli din Iaşi în care opţionalele se pun în funcţie de calificările cadrelor

N

luni, 07 aprilie 2014, 01:50
4 MIN
 Şcoli din Iaşi în care opţionalele se pun în funcţie de calificările cadrelor

\N

Oficialii educaţiei ieşene au făcut bilanţul aspectelor negative, dar au evidenţiat şi numeroase aspecte pozitive.

În urma controalelor organizate de Inspectoratul Şcolar Judeţean de la începutul anului şcolar şi până la vacanţa dintre semestre, 191 de şcoli au trecut prin furcile caudine ale inspectorilor. Cele mai multe nereguli s-au găsit la nivel managerial, însă au fost găsite şi şcoli unde la finalul semestrului existau elevi fără nici o notă sau şcoli unde nu s-a putut asigura necesarul de manuale şcolare. De asemenea au fost şi şcoli unde disciplinele opţionale nu erau alese de elevi şi părinţi, ci erau puse în funcţie de nevoile de încadrare a personalului didactic din şcoală. Pe primul semestru au avut loc cinci inspecţii, din care două tematice, două de specialitate şi una generală. Inspecţiile tematice au avut loc la 102 şcoli din totalul de 227, dintre care 47 şcoli din mediul urban şi 55 din mediul rural. Au fost inspectate 10 unităţi de învăţământ liceal şi 45 de unităţide învăţământ gimnazial din mediul rural şi 20 de unităţi de învăţământ liceal şi 27 gimnazial din mediul urban.

„În aproape toate şcolile examenele de corijenţă au fost organizate conform calendarului, în peste 93% din cazuri oralele şcolare au fost întocmite corect iar grupele de elevi, la 87% dintre şcoli, erau constituite conform normelor. Aspecte ce necesită îmbunătăţiri sunt pe partea managerială, unde documentele de proiectare nu erau elaborate corect în proporţie de aproximativ 50%, doar 32% dintre unităţi au asigurat integral necesarul de manuale iar un număr considerabil de şcoli se confruntă cu situaţii cronice de absenteism”, a specificat Camelia Gavrilă, Inspectorul şef al Inspectoratului Şcolar Judeţean. Pe lângă acestea, mai există nereguli în ceea ce priveşte ponderea prea mare a personalului didactic necalificat, dar şi a faptului că multe şcoli riscă să rămână fără elevi din cauza abandonului şcolar şi foarte puţine au constituite Asociaţiile de Părinţi.

Lipsesc strategiile moderne şi orele de informatică

În cadrul celor două inspecţii de specialitate au fost verificate 82 de şcoli, dintre care 48 din mediul urban şi 34 din mediul rural. Au fost verificate 8 şcoli de învăţământ primar, 18 de învăţământ gimnazial şi 22 de licee din mediul urban şi 23 de şcoli gimnaziale şi 11 licee din mediul rural. Inspectorii au descoperit documente de proiectare a activităţilor didactice încropite la repezează, formal, fără respectarea particularităţilor psiho-intelectuale ale elevilor. La fel şi planul de măsuri pe disciplină, în urma aplicării testelor iniţiale, clasele au fost abordate unitar, fără diferenţiere. Totodată, profesorii nu folosesc strategii moderne, centrate pe elev, şi nu fac nici orele de Informatică aşa cum ar trebui. Inspecţia generală s-a desfăşurat în şapte şcoli, patru din municipiul Iaşi şi trei din judeţ, în mediul rural. La şcoli au fost inspectate şapte domenii, cel managerial, curriculumul şi modul de aplicare, activitatea personalului didactic, nivelul performanţelor elevilor, sprijinirea dezvoltării personale a elevului, relaţia şcolii cu părinţii şi atitudinea elevilor faţă de educaţie. Fiecărei şcoli i s-au oferit calificative pe aceste domenii inspectate. Astfel avem şi două şcoli „corijente” la acest capitol. Şcoala Gimnazială Glodenii Gândului a obţinut numai un calificativ de „bine”, restul de şase fiind „acceptabil”. Pe locul al doilea la capitolul nereguli s-a clasat Şcoala Gimnazială Dagâţa, care a avut două calificative de „bine” şi cinci de „acceptabil”, urmează Şcoala Gimnazială Buhalniţa cu şase calificative de „bine” şi unul de „acceptabil”, şi Şcoala Gimnazială „Ion Simionescu” din Iaşi cu acelaşi punctaj.

S-au găsit şi lucruri bune

Rezultate mai bune au obţinut Liceul Tehnologic „Virgil Madgearu” din Iaşi, Şcoala Internaţională Spectrum şi Şcoala Postliceală Sanitară „Dimitrie Cantemir”, toate trei cu şapte calificative de „bine”. De menţionat că la această inspecţie nici o şcoală nu a obţinut calificativul de „foarte bine”, dar nici pe cel de „slab”. La capitolul calificative acordate pe discipline situaţia stă însă altfel. Aici avem un calificativ de „slab”, 13 de „acceptabil” şi 5 de „bine” la Şcoala din Glodenii Gândului, şapte de ”acceptabil şi 12 de „bine” la Şcoala Dagâţa, patru de „acceptabil” şi 15 de „bine” la Şcoala Buhalniţa, doua de „acceptabil” şi 19 de „bine ” la Liceul Teoretic „Virgil Madgearu” din Iaşi. Celelalte trei şcoli au un punctaj mai bun, obţinând mai multe calificative de „bine”. Alte probleme găsite la aceste şcoli sunt legate de pregătirea elevilor, care au un nivel scăzut de cunoştinţe şi necesită un program de pregătire recuperatorie. Există şcoli unde sunt diferenţe şi de patru puncte între rezultatele evaluărilor din şcoală şi rezultatele eveluărilor naţionale, dar şi probleme metodice în proiectele didactice ale profesorilor. La capitolul management, s-a descoperit că membrii Consiliului de Administraţie nu cunosc conţinutul Planului de Dezvoltare Instituţională şi al Planului Operaţional al Şcolii. S-au găsit însă şi lucruri pozitive, lecţiile susţinute pe parcursul inspecţiilor au fost bine structurate, majoritatea şcolilor evaluate au personal didactiv calificat iar directorii de şcoli se strâduiesc să ofere copiilor condiţii corespunzătoare pentru ore. Totodată, aceste şcoli respectă legislaţia, drepturile elevilor şi oferă protecţie acestora în timpul orelor de şcoală.

Comentarii