Românii asiguraţi care călătoresc sau locuiesc în spaţiul Uniunii Europene pot sesiza telefonic dacă nu li se respectă drepturile legitime. Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Iaşi arată într-un comunicat de presă că la linia telefonică Tel Verde SOLVIT – 0800672507 se poate sesiza, încă de acum două luni, orice problemă cauzată de faptul că o autoritate publică nu se conformează legislaţiei europene.
„Serviciul SOLVIT reprezintă un mecanism creat şi coordonat de Comisia Europeană în domeniul pieţei interne, care se ocupă de problemele transfrontaliere între o întreprindere sau un cetăţean, pe de o parte, şi o autoritate publică, pe de alta, în cazul în care legislaţia Uniunii Europene a fost aplicatăîn mod necorespunzător“, se arată în informarea CJAS.
Potrivit acesteia, mai multe informaţii despre reţeaua SOLVIT se pot obţine online, accesând site-ul www.ec.europa.eu. CJAS mai punctează faptul că dreptul de a beneficia de asistenţă medicală necesară în cursul unei şederi temporare într-un stat membru al Uniunii Europene/ Spaţiului Economic European/ Confederaţiei Elveţiene este conferit de cardul european de asigurat. Conform CJAS, documentul nu acoperă situaţia în care asiguratul se deplasează într-un stat membru UE în scopul de a beneficia de tratament medical planificat pentru afecţiuni preexistente deplasării. Asistenţa medicală necesară în urgenţe, pe baza cardului european de sănătate, nu este neapărat gratuită.
„Tratamentele respective se acordă în aceleaşi condiţii ca şi cele oferite asiguraţilor sistemului social de asigurări de sănătate din ţara de destinaţie“, au specificat reprezentanţii CJAS. Cardul european poate fi utilizat la toţi furnizorii de servicii medicale din sistemul de securitate socială din ţara de destinaţie, nu doar la spitalele publice. Decontarea serviciilor medicale aferente cardului european de sănătate se face la nivel interinstituţional.