De Business

Punem punctul pe știi

Declaratiile FMI, folosite in negocierile dintre clienti si banci

vineri, 29 octombrie 2010, 19:59
3 MIN
 Declaratiile FMI, folosite in negocierile dintre clienti si banci

Declaratia lui Jeffrey Franks, seful misiunii FMI in Romania, a creat confuzie in ceea ce priveste aplicarea Ordonantei 50 legata de transparentizarea serviciilor bancare. Franks a sustinut ca aplicarea actului legislativ aduce pierderi de milioane de euro bancilor si astfel Fondul recomanda aplicarea normelor doar contractelor de creditare noi nu si celor aflate deja in derulare. Clientii cred ca declaratia a fost scinteia necesara pentru ca bancile sa traga de timp pina la concretizarea situatiei.

“Ei vor sa traga de timp”

Cu aceasta problema s-a confruntat si Constantin Enghel, comandantul Aeroclubului iesean "Alexandru Matei“. El a luat in anul 2007 un credit de 59.000 de franci elvetieni, pe o perioada de 15 ani, de la Volksbank. Odata cu OUG 50/2010 s-a prezentat la una dintre filialele institutiei bancare pentru a intra in posesia actului aditionat aferent contractului de creditare. "A fost sotia mea acum doua saptamini si a luat documentul pentru a-l studia acasa. Cind am semnat contractul, in 2007, dobinda era de 4,25%, fixa, iar comisionul de risc de 0,19% pe toata durata contractului. Rata lunara achitata catre banca este de 530 de franci elvetieni, din care aproximativ 100 de fraci se duc catre comisionul de risc“, a relatat comandantul Aeroclubului iesean "Alexandru Matei“.

Potrivit acestuia, in actul aditional banca reducea dobinda anuala de la 4,25% la 3,75%, iar comisionul de risc era redenumit comision de administrare fiind de 0,095%. "Am studiat actul si azi (n.r. – ieri) m-am dus sa renegociz cu ei si sa semneze. Eu am zis ca dobinda-i fixa pentru ca tot timpul am avut anuitate luna de luna. Ei vin acum si spun ca de fapt nu-i fixa si ca-i variabila. Nu am fost de acord nici cu comisionul de risc, care oricum trebuia sa dispara. Eu am vazut ce sint dispusi ei sa dea si am vrut sa le spun si ce sint dispus eu sa dau“, sustine Enghel.

Vineri, in schimb, cind s-a prezentat la banca, a avut parte de o surpriza. Acesta sustine ca reprezentantii Volksbank l-au instiintat ca nu poate negocia nimic si nici nu mai poate semna actul aditional primit in prima faza. "Mi-au spus ca au primit un mail de la Bucuresti si ca nu au voie sa scada comisionul sub 5% si nu pot sa-mi mai ofere nici macar ce mi-au oferit pina acum. Ca nu am auzit discutiile de la Bucuresti legate de FMI? Ei vor sa traga de timp acum si sa lungeasca cit mai mult situatia aceasta pina cind o sa fie ceva concret la nivel national“, a adaugat ieseanul.

“Sintem deschisi la negocieri”

In consecinta, acesta s-a prezentat la Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorului si a depus plingerea cu numarul 2.576, pentru comisionul de risc practicat abuziv si pentru faptul ca banca nu a dorit sa-i aplice prevederile impuse de OUG 50. "Cunoastem cazul domnului. In plingerea sa consumatorul a mentionat ca reclama banca pentru ca nu este de acord cu rectificarea contractului de creditare conform OUG 50“, a afirmat Daniel Piftor, comisar sef CJPC Iasi.

Contactat telefonic, directorul Volksbank Iasi sustine ca nu exista nici un mail primit de la Bucuresti si nicio nota interna. "Este exclus asa ceva. Probabil ca nu a reusit colegul meu sa se faca inteles. Sintem deschisi la negocieri, refinantari si reesalonari si ne intilnim oricind cu clientii nostrii si ne dorim sa fie multumiti, dar nu avem cum sa implementam prevederile OUG 50 intr-o zi. Avem clienti cu credite de acum 6-7-10 ani. Fizic nu se poate. Avem mii de clienti cu care trebuie sa discutam cu fiecare in parte, nu se poate totul in 2-3 luni“, a explicat Costel Dubit, directorul Volksbank Iasi.

Totusi, o alta ieseanca a sunat vineri la CJPC pentru a reclama faptul ca a vrut sa semneze actul aditional, dar reprezentantii bancii i-au spus ca nu functioneaza sistemul informatic. "Doamna in cauza are la noi aprobata si o reesalonare, beneficiind de solutii speciale aprobate de banca si nu putem aplica pentru moment prevederile OUG 50. Asta nu inseamna ca banca a refuzat-o, este total fals“, a incheiat Dubit.

Comentarii