De Business

Punem punctul pe știi

Fiscul le da firmelor in cap cu un ordin stupid

Subtitlu

joi, 26 mai 2011, 18:26
3 MIN
 Fiscul le da firmelor in cap cu un ordin stupid

 Iesenii care isi infiinteaza societati zilele acestea si vor sa devina platitori de TVA vor avea parte de surprize mai putin placute. Ministerul de Finante a modificat condiitile de acordare a codului fiscal, iar cei care vor sa intre in rindul antreprenorilor se lovesc de necunoasterea legislatiei de catre functionari. "Mi-am infiintat o societate noua, un SRL. Mi-am scos toate actele necesare de la Registru Comertului. Am CUI-ul, am declarat sediul societatii, punctul de lucru, am declarat absolut tot ce era de declarat. Mai aveam nevoie in schimb de obtinerea codului fiscal de la Finante“, povesteste C. Stefanescu, care si-a infiintat firma de curind.

Pina aici toate bune si frumoase. Partea interesanta vine insa cind a ajuns la Finantele judetene. "«Pai sa vedeti ca nu stiu». Asta mi-a spus o functionara de acolo. Ca s-a schimbat legea, ca a iesit un nou ordin dat de Ministerul de Finante si ca nu stiu cum sa-l interpreteze. Nu stie ce acte sa-mi ceara si ca sint primul ghinionist care a venit la ei dupa aparitia acestui ordin. Dar eu ce fac? Stau sa ma uit la firma mea si pierd contracte si bani pentru ca niste functionari nu stiu sa interpreteze o lege data de «tatal lor»?“, s-a aratat deranjat de situatie ieseanul.

Explicatii subtiri

Reporterii “Ziarului de Iasi” au cerut lamuriri de la reprezentantii Fiscului cu privire la sesizarea relatata. "Este vorba de Ordinul 1984 din data de 11 mai 2011, privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA. La noi acest ordin a ajuns pe data de 24 mai, la finele programului. Conform documentului, criteriile de acordare a codului fiscal s-au inasprit, astfel ca organele fiscale vor verifica daca desfasurarea activitatii economice are loc la sediul social sau la sediile secundare declarate de agentul economic si daca acestea exista faptic. Se va urmari daca administratorii, asociatii si persoana impozabila au fapte inscrise in cazierul fiscal, precum si criteriile de evaluare referitoare la sediu, societati lichidate, societati pentru care a fost declansata procedura insolventei sau societati aflate in inactivitate temporara la Registrul Comertului. Se vor lua in calcul contraventiile savirsite, daca acestea exista, si cetatenia administratorilor, conform instructiunilor pentru acordarea punctajului aferent criteriilor de evaluare“, a precizat Maria Taran, purtator de cuvint al DGFPJ Iasi.

Ciudat este ca documentul nu a prevazut un termen de tranzitie, timp in care sa poata fi insusit de functionari si intreprinzatori. Documentul mai prevede ca persoanele care doresc sa fie platitoare de TVA trebuie sa depuna la organele fiscale competente o anexa la declaratia de mentiuni, care serveste la evaluarea intentiei si a capacitatii persoanelor respective de a desfasura activitati economice ce implica operatiuni taxabile si/sau scutite de TVA cu drept de deducere, precum si operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila in cazul in care aceste operatiuni ar avea loc in Romania.

"Anexa se completeaza cu ajutorul programului informatic de asistenta pus la dispozitie de Agentia Nationala de Administrare Fiscala si care poate fi descarcat de pe pagina de internet, de la adresa www.anaf.ro“, a completat Taran.

“Pierd o gramada de bani”

Ordinul Ministerului mai prevede ca niciunul dintre administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune si nici persoana insasi impozabila nu trebuie sa aiba infractiuni inscrise in cazierul fiscal.

"In functie de rezultatele analizei efectuate de organele fiscale pentru solutionarea solicitarilor persoanelor impozabile, se emite Decizia de aprobare sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA in maximum 15 zile lucratoare de la data depunerii declaratiei de mentiuni si se comunica solicitantului conform art. 44 din Codul de Procedura Fiscala“, a incheiat Taran.

Raspunsul insa nu l-a lamurit prea mult pe ghinionist, ci din contra, i-a trezit si mai multe intrebari si mai ales si mai multe ingrijorari, mai cu seama ca unii functionari spun ca procedura poate dura si o luna. "Dar pe mine cine ma despagubeste pentru timpul pierdut. Eu am contracte semnate deja si daca nu livrez marfa pina la mijlocul lui iunie pierd o gramada de bani. Trebuie sa ma rog de ei ca sa pot face treaba eu?“, s-a intrebat disperat Stefanescu.

Comentarii