De Business

Punem punctul pe știi

Fosta conducere a Vamii, acuzata ca a tocat aiurea 500.000 de lei

luni, 26 iulie 2010, 21:15
4 MIN
 Fosta conducere a Vamii, acuzata ca a tocat aiurea 500.000 de lei

Conducerea instalata de curind la Directia Regionala Vamala (DRV) ii aduce acuzatii grave fostei directoare Cristina Ginju. Un audit intern realizat de actuala conducere a institutiei, pentru perioada primului semestru al anului, privind activitatea de investitii, achizitii si chirii pentru spatiile proprii, arata deficiente grave in gestionarea acestei institutii pe parcursul primelor sase luni ale anului 2010. Raportul vorbeste despre un prejudiciu de aproximativ 500.000 de lei. Actuala conducere a inaintat deja Parchetului de pe linga Judecatorie o plingere penala referitoare la problemele constatate.

Suplimentare de contract fara acte

Auditorii acuza fosta conducere a DRV ca a semnat pentru o suplimentare de lucrari, in valoare de 380.000 de lei, fara a avea insa in spate un act aditional, asa cum prevede legea. Suma ar fi fost primita in plus de catre societatea Victor Construct SRL Botosani pentru lucrari de constructii la Biroul Vamal Stinca Costesti. Contractul fusese incheiat pe data de 18 septembrie 2009 si prevedea cheltuieli totale de pina la 8,3 milioane de lei, dar suma a fost depasita cu mult. „Valoarea platilor, conform situatiilor de lucrari si ale ordinelor de plata emise, este de 8.701.973 lei, diferenta achitata in plus fiind de 379.606 lei. S-a constatat o depasire a valorii investitiei prevazute in contract si pentru care nu exista act aditional, conform dispozitiilor legale in vigoare", se arata in raportul de audit. In replica, fosta directoare spune ca suplimentarea contractului a fost legala. „Toate lucrarile au fost previzionate bugetar, adica acceptate la plata de catre Autoritatea Nationala Vamala. De asemenea, lucrarile si achizitiile facute suplimentar au fost verificate si acceptate de catre dirigintele de santier. In privinta actului aditional, acesta urma sa fie incheiat dupa receptia tuturor lucrarilor, numai ca intre timp am fost schimbata din functie. De asemenea, au fost si probleme de proiectare care au necesitat achizitii suplimentare", a replicat Cristina Ginju. Cei care au realizat auditul au constat in acest caz si situatii de lucrari atestate prin documente care nu poarta avizul persoanelor cu drept de semnatura, atit in centralizatorul situatiilor de lucrari cit si in cuprinsul unei parti din justificarile de plata aferente. „Mentionam ca aceste documente, care stau la baza platii efectuate, nu poarta semnatura constructorului si nici a beneficiarului. Aceste situatii de lucrari, desi nu poarta semnatura persoanelor desemnate cu drept de semnatura, au fost facturate, iar platile au fost realizate in baza ordinelor de plata emise", explica auditorii. Din nou, replica fostei directoare a fost prompta. „Eu stiu ca au fost semnate atit de catre beneficiari, cit si de reprezentantii firmei. Am sa mai verific inca o data cum stau lucrurile in acest caz", a raspuns Cristina Ginju.

Vama a achitat pina si factura la curent a constructorului

Controlorii financiari urmeaza sa mai recupereze de la firma Victor Construct SRL Botosani si contravaloarea curentului electric folosit la realizarea lucrarilor de la Stinca Costesti, bani care nu trebuiau decontati din visteria DRV. „S-a constatat ca, in perioada lucrarilor de constructii la sediul biroului vamal, constructorul s-a bransat la reteaua electrica existenta. Consumul de energie electrica a fost facturat in contul Biroului Vamal Stinca Costesti. Ca urmare, plata a fost facuta de DRAOV Iasi", releva raportul. Ginju spune ca ea insasi a recomandat verificarile in acest caz. „Chiar eu am dispus sa se faca verificari in acest caz, deoarece facturile de curent erau prea incarcate. Facturile de curent erau incarcate cu aproximativ 200-300 de milioane lei vechi", a completat Ginju. Reprezentantii firmei Victor Construct Botosani nu au dorit sa comenteze aspectele semnalate in raportul de audit. „Domnul director Victor Mihalachi a plecat si a spus ca revine intr-o ora. Cind revine, am sa-i transmit sa va caute", a raspus secretara firmei. Totusi, pina la inchiderea editiei, directorul firmei nu a mai fost de gasit.

45.000 lei in plus pentru stirpirea sobolanilor

Potrivit raportului de audit, Ginju se face vinovata si de faptul ca au fost achitati bani fara justificare pentru dezinsectia si deratizarea mai multor puncte vamale. Mai mult, lucrarile nici nu ar mai fost realizate. Contractele au fost negociate direct, iar documentele justificative de receptie a lucrarilor au fost acceptate spre decontare fara avizarea DRAOV Iasi. Controlorii spun ca au fost achitati in plus catre firma de deratizare aproximativ 45.000 de lei, pentru circa trei contracte. „Au fost incheiate contractele direct fara negociere, deoarece sumele erau mici. Toate lucrarile au fost efectuate in baza unor referate de lucrari, iar despre sumele platite suplimentar trebuie sa ma lamuresc la serviciul financiar contabil, ca sincer nu stiu", a raspuns Ginju. Auditul mai vorbeste si despre un contract incheiat la sfirsitul anului 2009 cu firma Ropadiss SRL Iasi, avind ca obiectiv servicii de reparatii instalatii si feronerie. In acest caz, auditorii spun ca au fost achitati 58.000 de lei, fara TVA, dar ca devizele de lucrari pentru reparatii au avut la baza valori mari in comparatie cu realitatea. „Este vorba despre verificarea etanseitatii usilor din termopan si lemn, pentru care s-au luat in considerare valori care nu corespund cu intinderea reala a suprafetelor avute in veder. Astfel, suma totala, calculata fara TVA, in euro, este de aproximativ 11.404 euro, suma destul de mare pentru serviciile prestate, in conditiile de restrictii bugetare existente in acea perioada", se arata in raport. „Aici nu inteleg cum au calculat ei ca valorile au fost mari. Daca au facut vreo expertiza, de ce nu o fac publica sa stim si noi?", a replicat Ginju.

Pentru aceste disfunctionalitati, actuala conducere a DRAOV Iasi a formulat o plingere penala. „In raportul de audit, intocmit cu ocazia misiunii de audit intern, s-au constatat o serie de disfunctionalitati, auditorii recomandind inaintarea dosarului organelor de cercetare penala deoarece exista suspiciunea crearii unor prejudicii prin fals si uz de fals", se arata intr-un comunicat al reprezentantilor DRAOV Iasi. Cristina Ginju a precizat ca nu stie de aceasta plingere penala. „Sint surprinsa de acest aspect. Nu mi s-a adus la cunostinta asa ceva", a incheiat aceasta.

Comentarii