Bacalaureatul greu si cel usor

marți, 05 iulie 2011, 16:09
2 MIN
 Bacalaureatul greu si cel usor

Dupa ce a mai trecut confuzia generata de notele mici, toata lumea a plecat in cautarea vinovatilor. Primele reactii au venit de la profesori, care au aratat spre elevi: nu citesc, nu sint curiosi sa afle, nu s-au pregatit pentru examen, multi au avut in cap doar notiunea furtului sub forma de copiute clasice sau inalta tehnologie camuflata in fundul urechii. Insa paza stricta din multe sali de examen a trecut primejdia rea (copiatul nu inseamna infractiune, dar inlesnirea lui – da), desi diferentele mari intre mediile pe judete arata limpede ca pe alocuri "s-a mai putut". Altfel, cum s-ar explica faptul ca absolventii din Mehedinti si Timis au fost de doua ori mai slabi decit colegii lor din cealalta parte a tarii – Suceava si Harghita? Ulterior s-a gasit si o explicatie, care da apa la moara conspiratiei: liceele din judetele Suceava si Harghita nu au avut nici o camera de supraveghere in salile de examinare, din cauza lipsei fondurilor necesare. Consiliile locale nu au acordat nici un leu pentru astfel de achizitii.

Cum era de asteptat, "cazul" Bac 2011 a ajuns repede pe masa politicienilor, iar Funeriu, ministrul Educatiei, a fost tinta criticilor venite mai ales din partea opozitiei de stinga. Desi, de asta data, sindicatele au recunoscut cu jumatate de gura ca Bac-ul arata adevarata fata a invatamintului, Ponta, Andronescu si chiar Marga mai aveau putin si reclamau pina si contestatiile si tot ce tine de examenul de Bacalaureat, incepind cu Legea educatiei. Rectori si academicieni au despicat in 16 subiectele in dezbateri televizate, ferindu-se insa sa dea ei insisi o posibila rezolvare, ci doar minunindu-se cit de grele au fost. In schimb, Iliescu a imblinzit putin spiritele, amintind ca pe vremea lui putini erau nu doar cei care luau examenul, ci si liceele, la numar.

Dupa ce s-a aflat ca mai putin de 45% dintre candidati au promovat examenul (scorul inregistrat inainte sa fie depuse zeci de mii de contestatii), ministrul Educatiei s-a simtit dator sa invite la discutii liderii tuturor partidelor, asa cum a facut si presedintele cu doua saptamini in urma, pe tema modificarii Constitutiei. De data aceasta, ar urma sa se discute "serios" despre viitorul educatiei din Romania, pe baza Legii educatiei, lege adoptata asta-toamna prin asumarea raspunderii Guvernului, insa in lipsa opozitiei. Iliescu insusi a recomandat PSD sa participe la intilnirea cu ministrul Funeriu.

Mai indicat ar fi ca profesorii sa faca dezbaterea, cu participarea parintilor, iar politicienii sa primeasca rezultatele. Se poate anticipa deja una dintre concluzii: prea multa materie, prea mult de invatat. Intre atitea ispite care de care mai distractive, elevului ii ramine prea putin timp ca sa invete si atunci solutia ar fi simplificarea probelor. Asta ar echivala cu o coborire a stachetei. Dintre calitate si cantitate ce alegem sa pierdem?

Comentarii