Ce poate castiga Iasul astazi de la Angela Merkel

marți, 21 august 2012, 18:04
3 MIN
 Ce poate castiga Iasul astazi de la Angela Merkel

Angela Merkel nu vine azi in Romania ca sa-l felicite pe Traian Basescu sau sa se intereseze de (in)corectitudinea efortului inutil de schimbare a presedintelui, ci se duce direct la Chisinau, in cadrul unei vizite istorice unice. Intreaga lume va fi martora la atingerea extremelor: liderul celei mai puternice natiuni din Europa se va afla in cel mai sarac stat de pe acelasi continent. Insa obiectivul vizitei cancelarului german nu este atat de natura sa salveze economia moldoveneasca, ci in primul rand sa incerce solutionarea conflictului care de 20 de ani tine in loc micul stat de dincolo de Prut. Dar Transnistria beneficiaza de sprijinul solid al Rusiei, financiar si militar, astfel ca orice tentativa de impacare a taberelor separate de Nistru ar trebui sa fie mai intai pe placul Kremlinului si abia apoi pe masura asteptarilor populatiei din regiune. Iar istoria a aratat in multe randuri ca Moscova este foarte pretentioasa si ca se enerveaza repede cand vine vorba de zonele sale de influenta. Iar atunci nu ii sta nimeni in cale – Georgia si Siria sunt cele mai bune, dar si cele mai nefericite exemple in acest sens.

Intentia cancelarului Germaniei de a aplana o sursa de conflict aflata la frontiera Uniunii Europene consta in transformarea Republicii Moldova intr-un stat federal, lucru care nu ar fi chiar o noutate pentru tara vecina. Prin lege, doua regiuni au statut special: Gagauzia, in sud, si Transnistria. La aceasta din urma, statutul este cu totul special, Chisinaul neavand niciun control asupra regiunii separatiste. Este de asteptat, asadar, ca planul pe care il va prezenta Angela Merkel sa contina si altceva decat o propunere de federalizare, iar rusii vor anunta in scurt timp daca vor fi de acord sau nu cu acel altceva. Ziarul «New York Times» se arata sceptic in legatura cu rezultatul acestei parti a vizitei lui Merkel, motivand ca relatiile sale cu Putin nu sunt deloc apropiate. Dar, in lumea de azi, aproape totul este de vanzare, iar Germania este unul dintre partenerii comerciali de top ai Rusiei. Din punct de vedere economic, gestul cancelarului german de a veni la Chisinau reprezinta un veritabil colac de salvare pentru administratia moldoveneasca, care abia a scapat dintr-o prea lunga criza politica, dar care nu gaseste resurse pentru a depasi problemele economice.

Planul Germaniei pentru Republica Moldova este benefic si pentru Romania, dar, in caz de reusita, ar putea fi chiar mana cereasca pentru Iasi, daca un proiect al presedintelui CJ ar prinde contur. Cristian Adomnitei anunta, zilele trecute, ca Iasul ar putea avea un Centru Intermodal Regional de Transport Marfa, construit pe baza interconectarii infrastructurii CFR cu viitoarea zona cargo a Aeroportului si cu viitoarea autostrada. Totusi, mai bine situat in acest moment decat Iasul este Bacaul: orasul este situat pe o artera europeana importanta, iar aeroportul de acolo functioneaza din plin.

In schimb, Iasul, situat in extremitatea estica a celei mai sarace regiuni din Uniunea Europeana, se va afla in prima linie a comunitatilor care vor beneficia de o deschidere economica mai mare in adancimea spatiului ex-sovietic. Acum, cele mai multe drumuri se opresc la Nistru si prea putine oportunitati se vad mai departe, in Ucraina si chiar Rusia. Odata rezolvata situatia regiunii separatiste, si perspectivele se vor schimba, mai ales ca atat Moldova, cat si Ucraina viseaza la statutul de membru UE. Acest lucru este insa de durata, la fel ca si proiectul propus de seful CJ, caruia, pe moment, ii lipsesc autostrada si terminalul de la Aeroport. Un motiv in plus, totusi, ca ele sa fie construite mai repede. N-ar fi deloc o surpriza ca birocratia de la noi sa fie depasita de un succes al incapatanarii nemtilor de a impaca si capra, si varza de pe Nistru, dar si lupul de la Kremlin.

Comentarii