Frauda in sute de exemplare

Subtitlu

miercuri, 09 ianuarie 2008, 21:57
6 MIN
 Frauda in sute de exemplare

Frauda colectiva la tezele cu subiect unic. Deficientele grave in supraveghere intuite ca ar putea aparea la aceste verificari au devenit certitudini.

Profesorii corectori au identificat la toate cele patru discipline calupuri de teze identice, ca si cum ar fi fost trase la xerox, ceea ce dovedeste ca in multe unitati scolare supraveghetorii au sugerat sau chiar au dictat raspunsurile elevilor, ori ca au fost lasati elevii sa copie in voie.

Mai mult decit atit, unii dintre scolari au primit atentionari „sa vorbeasca mai incet", pentru ca usile la clasa in care se sustinea examenul erau deschise, dupa cum a spus chiar unul dintre elevii care a participat in decembrie la tezele cu subiect unic.

In aceasta situatie, este si normal ca, in premiera absoluta pentru un examen de asa amploare, statisticile Inspectoratului Scolar Judetean sa nu cuprinda nici un elev prins in incercarea de a copia.

 

Lucrari cu aceeasi exprimare

"Am vazut lucrari cu aceeasi exprimare si chiar aceleasi cuvinte inventate. Probabil elevii nu au auzit cum trebuie sau nu au vazut bine si au redactat gresit. Hotul neprins, negustor cinstit", a incheiat dezamagit de cum a ajuns sa fie admiterea la liceu Florin Iancu, profesor de geografie la Colegiul "Costache Negruzzi", care a avut pe mina mai multe teze provenite de la unitati de invatamint din mediul rural.

"Am cazut in derizoriu. Nu este un examen serios!", "Este una dintre cele mai slabe masuri ale politicii educationale existente", "un experiment nefericit" – sint doar citeva dintre remarcile cu care dascalii ieseni caracterizeaza tezele cu subiect unic, sustinute semestrial de elevii claselor a VII-a la romana si matematica, iar de cei ai claselor a VIII-a la romana, matematica si istorie sau geografie.

Notele obtinute la teze conteaza in proportie de 50 la suta la admiterea la liceu si astfel la viitorul absolventilor de gimnaziu. Solutia pe care o vad mai multi dintre profesorii ieseni este reintroducerea admiterii la liceu, prin examen organizat de fiecare scoala in parte. Pina atunci, spera ca sistemul sa fie imbunatatit pina in semestrul al doilea.

"Am primit teze care erau modificate cu un alt pix si cu o alta scriere"

Tezele cu subiect unic creeaza astfel nedreptate intre elevi. Notele nu sint relevante sau conforme cu realitatea si cu posibilitatile copiilor. "Supravegherea difera de la clasa la clasa si de la o unitate de invatamint la alta. Nu este corect ca noi sa ii pazim ca pe hotii de cai, iar in alte scoli elevii sa primeasca rezolvarile de-a gata", considera Florin Iancu.

Consecinta cea mai grava a fraudei de la tezele cu subiect unic este ca la admiterea in liceu elevi mediocri, dar cu note mari la teze, vor intra la licee bune, in timp ce elevi buni, dar unde tezele au respectat rigoarea unui examen, ar putea fi nedreptatiti. "Noi am invatat copiii sa aiba respect fata de munca lor, fata de examen. Profesorii care au sustinut necinstea ar trebui sanctionati. Am regasit in mai multe lucrari matricea unei anumite scoli. Practic, multe lucrari de la o anumita scoala erau identice", a precizat si Antonio Martinas, profesor de istorie la Colegiul National si corector la tezele unice.

Un cadru didactic care a corectat lucrari la limba si literatura romana a semnalat probleme si mai grave. "Am primit teze care erau modificate cu un alt pix si cu o alta scriere. Consultindu-ne cu comisia din centru, s-a ajus la concluzia ca e mai bine sa nu facem nimic, pentru ca este prea multa birocratie si pot aparea apoi probleme. Asa ceva este inadmisibil", a declarat un profesor corector care a preferat sa isi pastreze anonimatul.

Ca si la celelalte trei discipline, la matematica au fost gasite teze asemanatoare. "Toti elevii unei scoli aveau taiate testele grila in totalitate si rescrise alaturi corect", a mai spus un dascal care a participat la corectarea tezelor de matematica.

Scoli cu rezultate slabe la teste dar cu mari performante la teze

Situatiile descrise de profesorii corectori sint sustinute si daca facem o comparatie intre mediile obtinute in anii anteriori la testele nationale si notele de acum de la tezele cu subiect unic. Chiar daca exista posibilitatea ca actuala generatie de elevi sa fie mai buna decit cea anterioara, discrepantele sint in unele cazuri evidente.

De exemplu, elevii scolii cu clasele I-VIII din satul Heci, comuna Lespezi, au obtinut, dupa cum se mindreste directorul educativ al scolii, 3-4 note de 10 la matematica, majoritatea mediilor peste 7 si multe note de peste 9.50. "Cei mai multi dintre elevi vor sa dea la liceu, mai putini la SAM sau grupuri scolare. Promovabilitatea este de peste 90%", a declarat mindru Ioan Ciubotaru, directorul educativ al Scolii cu clasele I-VIII din satul Heci.

 Anul trecut, insa la testele nationale, nu s-au descurcat chiar atit de bine. Potrivit statisticilor, la testele nationale din iunie 2007 cei mai multi copii au luat note cuprinse intre 6 si 7, doi elevi obtinind note de peste 9.50.

Notele pe care le-au obtinute elevii se iau in considerare de doua ori. O data sint cuprinse in media tezelor cu subiect unic, cu zecimale, iar a doua oara sint trecute in cataloage prin rotunjire. "Din nou apare o nedreptate intre elevi. In catalogul clasei, o nota de 9.40 si una de 8.50 sint trecute 9. Astfel creste sau scade media unui elev la o anumita disciplina, iar nota finala conteaza la media din timpul anilor de gimnaziu, care pe linga cea obtinuta la tezele cu subiect unic este luata in calcul la admiterea la liceu", a mai explicat Florin Iancu.

Inspectorii ascund frauda

Desi multi profesori recunosc frauda de la tezele cu subiect unic, oficial aceasta nu exista. Totul graviteaza in cadrul unui cerc vicios, in care nimeni nu vorbeste deschis despre lucrurile care s-au intimplat. Profesorii supraveghetori le-au dictat rezolvarile elevilor pentru ca acestia sa aiba note mari, iar astfel unitatea lor de invatamint sa obtina punctaje bune la evaluarea externa si sa poata beneficia de finantari cit mai bune. Daca cineva ar da in vileag lucrurile din scoala sa, pot aparea represalii la adresa sa in scoala, pentru ca asta ar avantaja alte scoli care, desi au avut practici similare, au pastrat secretul.

Similar, teama Inspectoratului Scolar Judetean de a spune lucrurilor pe nume poate fi aceea de a nu deveni un exemplu negativ la nivel national. Cu alte cuvinte, daca nimeni nu spune oficial ca la tezele cu subiect unic s-a copiat pe rupte, inseamna ca nu s-a copiat. "Am inaintat inspectorului de specialitate observatiile facute si scolile la care consideram ca este posibil sa se fi copiat", a spus profesorul de geografie Florin Iancu.

Inspectoarea de geografie spune insa ca a primit de la cadrele didactice care au participat la corectura doar o analiza cu privire la subiecte, cit de dificile au fost, sau despre greselile frecvente facute de elevi. "Se observa ca la unele scoli elevii au rezolvat doar subiectele foarte usoare. Asta inseamna ca s-au multumit cu ceea ce stiau", crede inspectorul de geografie Liliana Stratulat.

Parerea ii este impartasita si de sefa inspectoratului scolar. "Nu am avut nici o sesizare din partea profesorilor corectori precum ca s-ar fi copiat. Supravegherea deficitara este greu de dovedit, iar potrivit statisticilor promovabilitatea obtinuta la teze si cea de la testele nationale de anul trecut sint comparabile. In perioada februarie-martie vom face mai multe inspectii prin sondaj in care vom compara notele de la materiile de teze cu cele obtinute la verificarile nationale", a precizat sefa ISJ, Camelia Gavrila.

Dascalii spun insa in cor ca o solutie pentru rezolvarea problemelor generate de tezele cu subiect unic ar putea fi organizarea examenelor de admitere. Pina atunci, insa, in lipsa de altceva, profesorii spun ca ar fi bine ca oficialii din minister sa se gindeasca la o schimbare mult mai banala, daca nu la una de anvergura: supraveghetorii la teze sa fie permutati de la o scoala la alta.

Comentarii