Frauda la tezele cu subiect unic se confirma

miercuri, 16 ianuarie 2008, 22:21
4 MIN
 Frauda la tezele cu subiect unic se confirma

Suspiciunile privind frauda la tezele cu subiect unic si modalitatea ineficienta de a selecta elevii pentru admiterea la liceu au fost confirmate si de Inspectoratul Scolar Judetean. Mii de elevi au obtinut la tezele cu subiect unic note mai mari cu 2 pina la 4 puncte fata de aprecierile din semestrul in curs ale profesorilor de la clasa. Multe cazuri sint in mediul rural.

"In semestrul viitor ar trebui ca supravegherea sa o faca dascali de la alte scoli"

De exemplu, la Scoala din Glodenii Gindului, comuna Tibanesti, noua teze de la limba romana si alte sapte de la geografie au note umflate cu 3-4 puncte fata de valoarea elevilor apreciata de cadrele didactice din scoala. Unitatile de invatamint din Farcaseni, Cristesti, Todiresti sau Lungani au raportat situatii asemanatoare. De exemplu, elevi care la clasa nu obtineau mai mult de 5, la teze au obtinut nota 9.

Cele mai multe situatii nu sint insa chiar atit de flagrante. Majoritatea elevilor care au avut note mari, despre care exista suspiciunea ca ar fi fost ajutati chiar de supraveghetori, au primit la teze cu doua puncte mai mult decit aprecierea profesorului de la clasa. Astfel, Inspectoratul Scolar a identificat aproximativ 100 de cazuri de note umflate cu 3-4 puncte si alte peste 3.500 de note mai mari cu 2 puncte, atit de la istorie si geografie, cit si de la matematica sau limba romana.

„Am demarat o inspectie tematica in care sa analizam toate aceste cazuri. Nu exista insa o baza legala pentru sanctiuni si nici pentru a face o ancheta propriu-zisa. Asta s-ar fi putut intimpla daca prindeam in flagrant o situatie sau daca ar fi existat sesizari", a declarat sefa Inspectoratului Scolar Judetean, Camelia Gavrila.

Inspectorul general spera ca metodologia sa sufere modificari pina la tezele de semestrul viitor, cu toate ca ministrul Cristian Adomnitei ne-a declarat ca nu intentioneaza sa schimbe ceva, pentru ca ar „bulversa sistemul". „In strainatate evaluarile existente nu genereaza psihoza, nu exista o miza de tipul intrarii la liceu, iar verificarile cu caracter national nu fac altceva decit sa descrie o imagine a calitatii sistemului de educatie. Consider ca si la noi ar trebui disociate lucrurile. Tezele cu subiect unic sa fie dublate de un concurs de admitere la liceu, organizat de scolile cu prestigiu. Astfel ar disparea presiunea de pe teze. Pe termen scurt, semestrul viitor ar trebui sa se ia in considerare ca supravegherea sa fie facuta de dascalii de la o alta scoala", este de parere Camelia Gavrila.

Formulari defectuoase

In analiza intocmita de Inspectoratul Scolar Judetean, se arata ca unele subiecte la teze au fost formulate defectuos. La limba romana, de exemplu, multi dintre elevi nu au inteles cum trebuiau sa rezolve subiectul.

La matematica, in schimb, nici subiectele de la tezele pentru clasa a saptea si nici cele de la tezele de clasa a opta nu au continut puncte de o dificultate mai mare pentru departajare. Astfel, si elevii de 8 si cei de 10 au reusit cu usurinta sa obtina nota maxima.

Elevii care au dat teze la istorie au avut de comparat si asociat o serie de evenimente si au simtit nevoia sa justifice asemanarile si deosebirile gasite, desi punctajul era acelasi cu al celor care au facut doar asocierea evenimentelor, fara a mai da o argumentare, spun inspectorii. Pe de alta parte, la geografie, primele doua subiecte au fost tip grila.

„Sint centre de evaluare unde toti elevii din mediul rural, indiferent de scoala de provenienta au rezolvat aceste subiecte pentru ca nu presupuneau un grad avansat de cunoastere a continutului. Astfel, punctajul mare acordat acestor doua subiecte poate da o impresie falsa asupra nivelului de pregatire al elevilor", a mai declarat inspectorul general Camelia Gavrila. 

Cadrele didactice implicate in desfasurarea tezelor cu subiect unic nu sunt multumite de modul de plata. „A fost in neconcordanta cu timpul presupus pentru unele categorii de personal implicate. Un mod de plata bun au avut supraveghetorii si corectorii, in timp ce intre informaticienii din scoli si cei din comisia judeteana au aparut mari discrepante", a mai declarat Gavrila.

Munca informaticienilor din scoli a fost recompensata cu cite 1, 3 lei de candidat, in timp ce informaticianul comisiei judetene de organizare a tezelor a primit 125 de lei. In unele centre au fost si 200 de elevi.

Inspectoratul Scolar a tras linia: la capitolul cheltuieli materiale au fost utilizate trei miliarde lei vechi, iar pentru cheltuieli de personal, peste 4 miliarde de lei vechi. „Plata profesorilor a fost mai mult decit dubla fata de aceleasi cheltuieli la testele nationale de anul trecut", a comentat Camelia Gavrila. Toate observatiile realizate, analiza cu puncte tari si slabe a tezei cu subiect unic vor fi trimise la Ministerul Educatiei.

Comentarii