Ministrul a decis: Este subiectiva, nu predicativa!

Subtitlu

marți, 26 iunie 2012, 22:44
4 MIN
 Ministrul a decis: Este subiectiva, nu predicativa!

In ciuda faptului ca peste 27.000 de elevi si parinti din tara i-au solicitat ministrului interimar al Educatiei revizuirea baremului in privinta cerintei controversate de la evaluarea nationala, acesta a anuntat ieri dupa-amiaza ca modalitatea de punctare ramane neschimbata. Liviu Pop a recunoscut insa ca a fost o cerinta care le-a creat probleme elevilor din cauza ambiguitatii. „In ce priveste subiectul II si controversele legate de barem, in momentul de fata corectarea se face in baza acestui barem. Aceste subiecte au fost finalizate in martie acest an, procedura de concepere fiind una care dureaza 6 luni. Si noi am consultat toti inspectorii de limba romana de la inspectoratele din tara, stim ca este un subiect ambiguu, dar in momentul de fata baremul este din punctul acestora de vedere corect facut", a punctat Liviu Pop in cadrul unei conferinte de presa.

„Nu intotdeauna limba incape in clisee"

Prin intermediul unei petitii online, care a fost lansata luni, la scurt timp dupa incheierea probei la limba si literatura romana, mii de parinti si elevi au cerut sa fie punctata si varianta potrivit careia propozitia subordonata din fraza „Ceea ce ma jeneaza este dificultatea rasfoirii" este predicativa. Si conducerea Inspectoratului Scolar a cerut ieri ministrului precizari in legatura cu punctarea cerintei mentionate. Sefa ISJ Iasi, care este si doctor in Litere, sustine ca varianta corecta din punct de vedere stiintific este cea din barem, insa admite ca enuntul in cauza este discutabil. De asemenea, Camelia Gavrila considera ca elevii buni au cazut in „capcana" deoarece au problematizat mai mult pe marginea cerintei. „Din punctul meu de vedere, daca aplic o logica rigida a cunostintelor predate in scoala, elevul ar fi trebuit, – judecand pe structurile invatate -, sa nu aiba ezitari in privinta subiectivei, pentru ca e o constructie tipica, care este invatata si cumva exersata in scoala. Daca luam in calcul criteriul semantic si logica enuntului, si daca mai completam cu ceea ce mai spune Gramatica Academiei pe anumite situatii care implica o anumita ambiguitate, daca ne mai gandim ca nu intotdeauna limba incape in clisee si in formule care sa dea impartire fara rest, atunci sigur ca putem spune ca e discutabil enuntul si ca elevii care sunt foarte buni, foarte seriosi, si care s-au gandit si la subtilitatile cerintei si au problematizat mai mult situatia, au putut gresi sau au putut apela la ideea de predicativa, idee pe care o preiau si unii din specialistii lingvisti universitari, fara insa a-si asuma public acest lucru, pentru ca suntem totusi in zona unei ambiguitati", a punctat Camelia Gavrila.

„Nu-i intereseaza niciun fel de nuantare"

Alti reputati profesori de limba romana din municipiu, care au si corectat teze ale elevilor, nu se asteptau ca oficialii din Ministerul Educatiei sa-si asume responsabilitatea in vreun fel. „E o generatie pierduta, pentru ca nu se va mai intampla nimic. Nu ma astept la niciun fel de asumare din partea ministerului, atata timp cat au descoperit ca stiintific «subiectiva» este corect, nu-i intereseaza niciun fel de nuantare si niciun fel de confuzie. Ori profesorii care au elaborat subiectele nu au fost din preuniversitar ca sa cunoasca gandirea unui copil de clasa a VIII-a, ori este rea-vointa, ori nefiind implicati afectiv in acest examen nu-i intereseaza", a subliniat Liliana Balan, profesoara de romana la Colegiul „E. Racovita". Ea a adaugat ca fraza data nu fost profesionist aleasa, intrucat a permis nuantari, elevii buni oferind si explicatii pentru varianta de raspuns bifata. „Sigur ca, din punct de vedere stiintific, este corecta varianta de la Bucuresti, propozitia fiind subiectiva, dar fraza nu este profesionist aleasa, metodologic nu este in regula, pentru ca permite nuantarea. Si copiii care au gresit si au considerat ca este predicativa au operat cu criteriul logic, care este si el valabil. Copiii au gandit – au si explicat in teza – ca substantivul rasfoirea poate sa fie subiect, ca este e verb copulativ si ca propozitia din fata poate deveni nume predicativ, rezultand rasfoirea este jenanta. Logica lor e fireasca, adica au si ei dreptatea lor. Fraza aceea se lamureste dupa intonatie, in practica limbii, or, la o teza scrisa, nu trebuia sa prevaleze criteriul acesta. Si apoi, pentru un examen national care presupune dificultate medie de intelegere pentru un copil de 14 ani, cerinta asta nu trebuia sa fie relevanta si sa fie notata cu 6 puncte din 100!", a semnalat Liliana Balan. Totodata, profesoara a punctat ca responsabililor din minister ar trebui sa le dea de gandit faptul ca cei mai multi dintre copiii care au mers pe varianta „predicativa" sunt dintre cei buni, iar pierderea a 60 de sutimi inseamna mult la admiterea in clasa a IX-a. „Au ezitat foarte mult toti. Au pus ca este predicativa copiii de peste 9, nu copiii care iau 5,40 in teza! Asta ar trebui sa spuna ceva, dar… Daca nu gandeau si puneau cum au invatat la clasa, din instinct, atunci luau 10 probabil", a conchis profesoara Liliana Balan.

Comentarii